کد خبر: 091102150470
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیصنعت و معدن

توسعۀ حمل‌ونقل جاده‌ای با تجمیع تسهیلات دولت و ظرفیت بخش خصوصی

حفظ کیفیت راه‌های کنونی کشور به ۲۵۰ همت اعتبار نیاز دارد که این عدد باید صرف مواردی چون تامین روشنایی، خط‌کشی، علائم، روکش و لکه‌گیری آسفالت شود تا حمل‌ونقل جاده‌ای بتواند به خدمات‌‎دهی خود ادامه دهد.

ظرفیت‌های کشور در بخش حمل‌ونقل و صنعت ترانزیت بر هیچکس پوشیده نیست؛ ایران سرزمینی پهناور و از شمال و جنوب محصور به آب‌های آزاد جهان و از شرق و غرب راه‌ ارتباط خاکی بین اروپا و بخش بزرگی از قارۀ کهن است. شاید همین ظرفیت بزرگ یکی از مهمترین عوامل شکل‌گیری تمدن ایران و مانایی آن در طول تاریخ بوده باشد.

در این بین، بخش زیادی از ترانزیت به صورت جاده‌ای انجام می‌پذیرد و به گفتۀ مسئولان وزارت راه و شهرسازی، با فعالیت ۶۰۰ هزار راننده و ۴۳۰ هزار کامیون در جاده‌های ایران در بخش بار و ۱۵۰ هزار راننده و ۱۲۰ هزار ناوگان مسافری در سراسر کشور، عددی معادل ۸۵ درصد ترانزیت و حمل‌ونقل کشور از مسیرهای جاده‌ای محقق می‌شود که در نوع خود هم جالب و هم منطقی و عقلانی است به هر حال مسیرهای جاده‌ای، در دسترس‌ترین مسیرها برای مسافر و بار هستند و عجیب نیست اگر بدانیم بخش اصلی حمل‌ونقل از طریق جاده انجام می‌شود.

این عدد البته نیاز به توسعۀ زیرساخت‌‎ها را در این بخش افزایش می‌دهد. به عبارت بهتر، به میزان اثرگذاری بیشتر، تسهیلات و حمایت‌های بیشتری نیز باید از این مسیر ارتباطی انجام بپذیرد چون بخش بزرگی از اقتصاد این صنعت در جاده تأمین می‌شود.

طبق بررسی‌ها، حفظ کیفیت راه‌های کنونی کشور به ۲۵۰ همت اعتبار نیاز دارد که این عدد باید صرف مواردی چون تامین روشنایی، خط‌کشی، علائم، روکش و لکه‌گیری آسفالت شود تا حمل‌ونقل جاده‌ای بتواند به خدمات‌‎دهی خود ادامه دهد. علاوه بر آن، همچنان بسیاری از راه‌های ارتباطی جاده‌ای از اولین امکانات بهره‌مند نیستند و از طرف دیگر، هنوز مسیرها به طور کامل تکمیل نشده‌اند.

علاوه بر این موارد، ماشین‌آلات راه‌‎سازی نیز عمدتاً یا فرسوده هستند و یا هزینۀ نگهداری آنها به حدی بالاست که عملاً سرویس‌دهی آنها بسیار هزینه‌بر است و صرفۀ اقتصادی ندارد.

در این حوزه نیز با توجه به این‌که اغلب سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل جاده‌ای توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، ارائه تسهیلات می‌تواند هم به واردات و هم تولید این ابزار کمک شایانی کند.

منبع: همت خبر

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا