کد خبر: 10030030150
اقتصادبازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

توصیه سخنگوی کانون سرمایه‌گذاری‌های استانی به دولت برای شناسایی جاماندگان سهام عدالت

به گفته سخنگوی کانون سرمایه‌گذاری‌های استانی، در فرآیند اجرای طرح سهام عدالت از جمله در امور شناسایی، انحرافاتی در نحوه شناسایی مشمولان رخ داده است.

اکبر حیدری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بر مبنای کارشناسی‌هایی که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده است؛ مشخص شد که حدود ۲۰میلیون نفر از افرادی که مشمول دریافت سهام عدالت هستند، بر مبنای اینکه جزء ۶ دهک پایین درآمدی جامعه قرار دارند از فرآیند شناسایی و دریافت سهام جا مانده‌اند. همچنین عده‌ای که شاید مشمول سهام نبوده‌اند نیز بر مبنای همین روند شناسایی قشری، سهام دریافت کرده‌اند.

او در ادامه تصریح کرد: از این منظر، عدالتی که باید در شناسایی رخ دهد، محقق نشد. از سوی دیگر در فرآیند وصول سود سهام عدالت، پرداخت اقساط از محل آن و همچنین تغییرات مختلفی که از سوی دولت‌ها به ویژه بعد از سال ۹۲ در دولت‌های یازده و دوازده مکرر در پرتفو و اموال مردم اعمال شد، سهم‌های ارزنده از این اموال و دارایی مردم خارج شد که از این نظر نیز انحرافاتی وجود دارد و سبب احساس بی‌عدالتی می‌شود.

حیدری بیان کرد: البته با توجه به گزارشی که از سوی تعاونی‌های سهام عدالت شهرستانی به مجلس ارائه شد و ورود کمیسیون اقتصادی و ارسال گزارش آن پس از احصا و تایید تخلفات به قوه قضائیه این موضوع در حال پیگیری است.

حیدری با ارائه پیشنهاد‌هایی در راستای تحقق اهداف سهام عدالت، اظهار کرد: از نظر من دو اقدام راهبردی و کلیدی وجود دارد که اگر اعمال شود؛ سهام عدالت به عنوان یک نهاد پویا به طور کامل به اهداف خود خواهد رسید و با افزایش ثروت خانوار‌های ایرانی به واسطه‌ چتر گسترده تعاون در کشور (که مقام معظم رهبری آن را مورد تاکید قرار داده‌اند) موجب افزایش سرمایه اجتماعی نظام نیز خواهد شد.

او افزود: گام اول، «بسته شدن پرونده‌ دخالت‌های مکرر دولت در امور سهام عدالت» است و گام دوم نیز، متعهد ماندن دولت به «رسمیت جایگاه قانونی تعاونی‌های سهام عدالت شهرستانی» و رعایت قانون تجارت است.

او در پایان بیان کرد: از سوی دیگر دولت مکلف است که به شناسایی جاماندگان سهام عدالت و اعطای سهام به این افراد که حق قانونی آنهاست، بپردازد، اما علی‌رغم مصوبه مجلس این مهم نیز مغفول مانده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا