کد خبر: 20040037196
اقتصاداقتصاد کلانانرژیجامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

تولید خودروهای برقی: مسابقه‌ای جهانی 

غول خودروسازی استلانتیس  به پایان نسل خودروها  سوخت فسیلی شتاب می بخشد

ترجمه: محمود نواب مطلق

گروه خودروسازی استلانتیس که  دربرگیرنده ۱۴ برند معتبر خودرو از جمله پژو، سیتروئن ، فیات ، اُپل  و کرایسلر است، در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ مبلغ ۳۰ میلیارد یورو در زمینه تولید خودروهای برقی و نرم افزارهای مرتبط با آن سرمایه‌گذاری کند

این گروه خودروسازی که سال گذشته بنیاد نهاده شده است قصد، دارد نقشی سازنده در گذر صنعت خودروسازی از سوخت‌های فسیلی به سوخت‌های پاک از جمله سوخت الکتریکی ایفا کند و بدین ترتیب پاسخگوی مطالبات فراوان افکار عمومی و دولت‌های در خصوص معضلات ناشی از تغییرات اقلیمی باشد.

کارلوس تاوارس، مدیر عامل استلانتیس، اهداف بسیار بلند پروازانه‌ای را برای خود معین کرده است: «تا سال ۲۰۲۵ میزان ۹۸ درصد از مدل‌های خودروی ما در اروپا و آمریکای شمالی برقی خواهند شد.  بنابراین پیش بینی می کنیم تا سال ۲۰۳۰ میزان ۷۰ درصد از فروش ما در اروپا و ۴۰ درصد از آن در آمریکا  خودروهای برقی سبک باشند.»

برند آلمانی اُپل وابسته به گروه خودروسازی استلانتیس پیش‌بینی‌کرده است تا سال ۲۰۲۸، صد درصد تولیداتش برقی باشد. در مجموع تمام برندهای معتبر خودور در جهان متعهد شده‌‌اند که در مسیر برقی شدن قرار گیرند.

فولکس واگن: گروه آلمانی از این صنایع خودرو سازی که اکنون با موفقیت کامل در مسیر برقی کردن خودورهای خود فعالیت می‌کند، در اواخر سال ۲۰۲۰ مدل آی دی ۳ خود را تولید کرده است که به راحتی به مصاف تسلا می رود و با آن رقابت می‌کند تا بازار اروپا را تسخیر کند. این گروه خودروسازی تاریخ مشخصی را برای پایان بخشیدن به تولید موتورهای باسوخت فسیلی معین نکرده است اما در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ میزان ۶۰ درصد فروش خود در اروپا را به خودروهای برقی اختصاص دهد. این گروه طی پنج سال۴۶ میلیارد یورو در برقی کردن خودرو سرمایه گذاری می‌کند.

تولیدات نشان  لوکس آئودی از این گروه  در سال ۲۰۳۳ تا ۱۰۰درصد برقی خواهد شد.  نشان لوکس دیگر این گروه خودروساز پورشه نیز به زودی در مسیر تولید باتری‌های بسیار قوی برای خودروهای برقی قرار خواهد گرفت.

لامبورگینی غول دیگری از این گروه  نیز در نظر دارد تا سال ۲۰۲۴ تمام تولیدات مجموعهء خودروهای ورزشی خود را برقی کند.

سازنده بوگاتی، ابر خودروی این گروه که البته از حیث پیشتازی از ریماک، خودروی برقی تولید کرواسی جامانده است در نظر دارد تا در میان مدت مدل برقی خود را تولید کند.

ولوو: درباره خودروهای چینی جیلی در این گروه پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ تمام مدل‌های با سوخت فسیلی خود را و حتی مدل‌های هیبریدش را از کاتالوگ‌هایش حذف کند. برای برندهای بنتلی و فورد در اروپا نیز همین تاریخ در نظر گرفته شده است.

آکان ساموئلسون مدیر عامل خودروسازی ولوو در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: «از سال ۲۰۲۵ به بعد نیمی از تولیدات خودروی ما برقی خواهند بود.»

جگوار لندروور: مجموعهء هندی تاتا از این گروه برای قرار گرفتن در مسیر برقی شدن در نظر دارد تا سالانه ۸/۲ میلیارد یورو معادل ۵/۲ میلیارد پوند سرمایه‌گذاری کند. تولید خودروهای ورزشی جگوار از سال ۲۰۲۵، صد در صد برقی خواهد بود.

رنو: رنو که در تولید خودرهای برقی با تولید برند زوئه پیشتاز است، در نظر دارد در سال ۲۰۲۵ با تولید بیش از ۶۵ درصد خودرو برقی بیشترین خدمت را به محیط زیست در اروپا بکند. این گروه تا سال ۲۰۲۵  ده خودروی برقی جدید از جمله رنو ۵ که در فرانسه تولید می‌شود، به بازار عرضه می کند.

ب ام و: این سازنده خودروی آلمانی در نظر دارد، طی ده سال آینده ده میلیون خودوری صد درصد برقی بفروشد؛ این در حالی است که قبلا این رقم را ۴ میلیون اعلام کرده بود.

مدل آی ۳ از این گروه که پیشتاز دیگری در خودروهای برقی است کمی از رقیب آمریکایی خود تسلا جامانده است. برند مینی از این گروه ظرف ده سال آینده کاملا با خودروهای با سوخت فسیلی خدا حافظی خواهد کرد.

جی.‌ام: جنرال موتورز آمریکایی در نظر دارد تا سال ۲۰۳۵ دیگر خودروی آلوهکننده هوا تولید نکند؛ اگرچه به وضوح متعهد نشده است که در سال ۲۰۳۵ فقط خودروی برقی تولید کند.

تویوتا: این پیشتاز در تولید خودروهای هیبریدی که هرگز به تولید خودروهای برقی فکر نمی‌کرد، اکنون در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ هفت مدل صد در صد برقی تولید کند. قدرت شمارهء یک صنعت خودرو در جهان در نظر دارد تا آن زمان ۱۰درصد فروش خود در اروپا را به خودروهای برقی و هیدروژنی در کنار۷۰ درصد خودورهای هیبرید و ۱۰ درصد خودروی هیبرید قابل شارژ و ۱۰ درصد خودروی بنزینی اختصاص دهد.

دیملر (مرسدس بنز):‌ این گروه خودروساز در نظر دارد به منظور «شتاب  در برقی کردن» فروش خودورهای برقی و هیبریدی خود را  در سال ۲۰۲۱  دو برابر کند و در سال ۲۰۲۵ به میزان ۲۵ درصد فروش خودروی برقی و در سال ۲۰۳۰ به میزان فروش ۵۰ درصد خودروی برقی دست یابد.

هیوندای-کیا: هیوندای در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵، ۲۳ مدل خودروی برقی به بازار عرضه و یک میلیون از آن توزیع کند. کیا نیز در نظر دارد ۷ مدل برقی به بازار عرضه کند و ۲۰ درصد از فروش جهانی در این امر به خود اختصاص دهد.

منبع: خبرگزاری فرانسه

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا