کد خبر: 021202152553
اقتصادانرژیبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

تولید روزانه ۴.۵ میلیون بشکه نفت خام و میعانات ایران در ماه نخست ۲۰۲۴

وزارت انرژی آمریکا از افزایش تولید ماهانه نفت ایران به بالاترین رقم از زمان خروج آمریکا از برجام خبر داد.

به گزارش ایبنا، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود موسوم به چشم انداز کوتاه مدت انرژی جهان از تولید ۳ میلیون و ۲۳۰ هزار بشکه‌ای نفت ایران در نخستین ماه سال جاری میلادی خبر داده است.

تولید نفت ایران در اوت سال ۲۰۲۳ به بالای ۳ میلیون بشکه در روز رسید و از آن ماه روندی صعودی را طی کرده است.

متوسط تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه در روز محاسبه شده است و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ متوسط تولید این محصول در ایران بالای ۳ میلیون بشکه در روز باشد.

بر اساس گزارش این نهاد وابسته به وزارت انرژی آمریکا تولید ۳ میلیون و ۲۳۰ هزار بشکه‌ای نفت ایران در نخستین ماه ۲۰۲۴ بالاترین تولید ماهانه نفت ایران از زمان خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها در سال ۲۰۱۹ به حساب می‌آید.

افزایش ۶۸۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت خام ایران طی ۱۲ ماه

ایران در ژانویه سال قبل ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود که طی یک سال بعد این رقم ۶۸۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است. این در حالی است که تولید نفت اوپک طی این دوره ۸۷۰ هزار بشکه کاهش داشته و به ۲۶ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است. علاوه بر ایران، نیجریه و ونزوئلا تنها اعضای اوپک بوده اند که طی این مدت توانسته اند تولید نفت خود را افزایش دهند و ایران رکورددار افزایش تولید در میان اعضای اوپک بوده است.

تولید ۴.۵ میلیون بشکه‌ای سوخت مایع در ایران

اداره اطلاعات انرژی آمریکا کل تولید سوخت مایع ایران که شامل نفت خام و میعانات گازی می‌شود در ژانویه سال جاری را ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برآورد کرده است. بدین ترتیب ایران علاوه بر نفت خام ۱ میلیون و ۲۷۰ هزار بشکه در روز سوخت مایع دیگر عمدتا میعانات گازی تولید کرده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا