کد خبر: 09080052243
اقتصاداقتصاد کلانبازارروزنامهصفحه یک

تولید صنعتی ژاپن در پایین‌ترین حد ۱۳ ماه گذشته

تولید صنعتی ژاپن در ماه سپتامبر (۱۰ شهریور تا ۸ مهر) به پایین‌ترین سطح خود در ۱۳ ماه گذشته رسید. شدیدترین کاهش در بخش صنایع خودرو به دلیل کمبود جهانی نیمه هادی‌ها رخ داد.

وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت در گزارشی طی هفته جاری اعلام کرد که تولید کلی صنعتی کشور نسبت به ماه اوت (مرداد) ۵.۴ درصد کاهش داشته است. در این گزارش آمده است که این شاخص اکنون تنها ۸۹.۵ درصد از سطح سال ۲۰۱۵ خود را نشان می‌دهد.

تولید ژاپن در صنعت خودرو در ماه گذشته ۲۸.۲ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین حد خود از آوریل ۲۰۲۰ (۱۳ فرودین تا ۱۰ اریبهشت ۱۳۹۹) رسید. در آن زمان تقاضای جهانی خودرو به دلیل محدودیت‌های ناشی از قرنطینه کرونایی کاهش یافت. این وزارتخانه کاهش کنونی را به کمبود جهانی نیمه هادی‌ها مرتبط می‌داند که چند ماه است تولیدکنندگان را در حوزه‌های گوناگون، از لوازم خانگی تا خودرو، با مشکل مواجه کرده است.

خودروسازان در سراسر جهان گزارش کرده‌اند که درآمدهایشان در سال جاری کاهش قابل توجهی داشته است. این کاهش به اندازه‌ای است که تولید خودرو در بریتانیا در ماه اگوست (۱۰مرداد تا ۹ شهریور) ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

وضع ژاپن نیز به دلیل مشکلات زنجیره تامین ناشی از کارخانه‌های آسیای جنوب شرقی بدتر شده است. این مشکلات ناشی از شیوع سویه جدید کووید است. به طور کلی، حجم تولید خودرو ژاپن برای سه ماه متوالی کاهش یافته است.

با این حال، وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت با کاهش همه‌گیری و بهبود وضع اقتصادی در ویتنام و مالزی (جایی که بسیاری از کارخانه‌های قطعه‌سازی و خطوط مونتاژ ژاپن در آن‌ها واقع شده‌اند) بهبود در رشد صنعتی طی ماه‌های اکتبر تا نوامبر (۹ مهر تا ۹ آذر) را پیش‌بینی می‌کند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا