کد خبر: 24120074866
اقتصادبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهبورسروزنامه

تکمیل تقویت سامانه‌های نظارتی در دستور کار سازمان بورس

به گفته رئیس سازمان بورس، از ابتدای حضور خود در بازار سرمایه تاکید جدی به تقویت سامانه‌های نظارتی داشت.

مجید عشقی سه شنبه در مراسم رونمایی از سامانه جدید پایش و نظارت بازار سرمایه گفت: امیدواریم انجام کارهای زیربنایی در راستای بهره‌برداری از زیرساخت‌های فناورانه برای نظارت بر بازار جزو اقداماتی پربرکت باشد.

او اعلام کرد: با توجه به گسترش بازارهای مالی، پیچیده‌تر شدن ابزارهای مالی و ابزارهای معاملاتی که از سوی معامله‌گران استفاده می‌شود، بحث نطارات بر بازار سرمایه یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان حاضر در بازار سرمایه است.

عشقی با بیان اینکه در بازارهای گسترده دنیا بحث نحوه نظارت و سامانه‌های نظارتی یکی از مسایل مهمی است که از سوی برخی از افراد نظارتی مورد بررسی قرار گرفته و اتفاق‌های بزرگی هم در بازارهای مالی رخ داده است، افزود: ریسک‌های زیادی بر بازار تحمیل می‌شود که نتیجه آن به بخش واقعی اقتصاد سرازیر می‌شود، در ۱۲ سال گذشته هم در بازارهای مختلف شاهد این مساله بوده‌ایم.

رئیس سازمان بورس با تاکید بر اینکه بازار سرمایه ایران از این امر مستثنی نیست، ادامه داد: اکنون با توجه به گسترش بازار سرمایه، ورود اشخاص حقیقی و توسعه نهادهای مالی لازم بود تا زیرساخت‌های نظارتی بازار را به نحوی گسترش دهیم که از وقوع تخلفات جلوگیری شود و با شناسایی به موقع تخلفاتی که در بازار رخ می‌دهد، دامنه تخلفات را کاهش دهیم.

او بیان کرد: از ابتدای حضور خود در بازار سرمایه تاکید جدی به تقویت سامانه‌های نظارتی داشتم که اقدامات خوبی را قبلا انجام داده‌ایم و تلاش بر تکمیل آن داریم.

عشقی با بیان اینکه تاکنون توسعه‌های خوبی در بازار از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری انجام شده است تا سامانه‌های معاملات بتوانند به دقت دستورات خرید و فروش بازار را رصد کنند، افزود: اگر تخلفی رخ دهد هشدارهای لازم از طریق سامانه‌هایی که در اختیار مسئولان قرار گرفته است، داده می‌شود و از گسترش تخلفات جلوگیری خواهد شد.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه برنامه‌هایی که امسال داشتیم شروع یک حرکت بزرگ بوده است، یادآور شد: با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی، نقش آنها در هدایت مردم و ارائه مشاوره‌های مختلف برای خرید و فروش اوراق، بحث جدی ما استفاده از رصدهای شبکه مجازی در راستای نظارت بر بازار است.

او گفت: ترکیب سامانه‌های رصد هوشمند شبکه‌های اجتماعی و سامانه‌های نظارتی، استفاده از هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل خرید و فروش سهام از جمله مسائلی است که اکنون در دستور کار ما قرار گرفته است.

عشقی تاکید کرد: با تلاش مسئولان در شرکت مدیریت فناوری برخی از هشدارها به صورت آنلاین تعریف شده است و امیدوارم با داشتن این قابلیت‌ها وظیفه نظارتی که بر عهده سازمان بورس است را به خوبی انجام دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی: صندوق‌های بازار پول راه‌اندازی می‌شود

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، صندوق‌های بازار پول در بورس راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش بازار، علی صالح آبادی در مراسم رونمایی از سامانه پایش و نظارت بازار سرمایه گفت: با هماهنگی سازمان بورس و وزارت اقتصاد سال آینده این صندوق‌ها وارد بورس می‌شود.

او افزود: این صندوق‌ها در واقع ابزار بازار پول با سررسید کمتر از یک سال است که بر اساس ان بانک آن‌ها هم بتوانند در بازار سرمایه از ابزارهای کوتاه‌مدت استفاده کنند، سازوکارهای آن جمع‌بندی شده و ملاحظات شرعی نیز در نظر گرفته شده است.

صالح آبادی ادامه داد:کمیته مشترک سازمان بورس و بانک مرکزی نیز برای ایجاد هماهنگی‌ها بین دو بازار تشکیل شده است.

دلایل ارتقای سیستم نظارتی بازار سرمایه

همچنین در این‌باره ایرنا نوشت: در یکی دو سال اخیر تعداد فعالان بازار و به تبع آن تعداد نمادهای حاضر در بازار سرمایه افزایش قابل توجهی یافت و همزمان ضریب نفوذ بازار سرمایه در کشور با حضور ۵۰ میلیون سهامدار سهام عدالت با رشدی تصاعدی مواجه شد.

از سوی دیگر در سال‌های ۹۸ تا اواسط سال ۹۹، بازار سرمایه به یکباره با افزایش حجم و ارزش معاملات مواجه شد، این تحولات موجب شد تا نیاز به بهبود سامانه‌های قبلی نظارت، همگام با رشد بازار بیش از پیش افزایش یابد و چون سامانه‌های نظارتی قبلی به دلیل افزایش حجم تراکنش‌ها و لزوم انجام محاسبات و الگوریتم‌های پیچیده نظارتی، جوابگوی آن حجم از رشد بازار سرمایه نبود و در بیشتر مواقع با کندی یا اختلال همراه بود، بنابراین نیاز بود تا یک بازنگری اساسی در سامانه‌های نظارتی انجام شود.

این نیاز از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار به مدیریت فناوری اطلاعات اعلام شد و این شرکت فرایند آماده‌سازی نرم‌افزار و سخت‌افزار را با کمک نیروهای کارشناسی بومی و متخصص راه‌اندازی کرد و به پیش برد.

نرم‌افزارهای نظارتی، از دریافت و پردازش اطلاعات تا تخلف‌یابی و برخورد سازمان بورس را در قالب پنج سامانه انجام می‌دهد. سامانهای که راه‌اندازی شد، نسل جدید سامانه بیدار نام دارد و در کنار سامانه‌های دیگر به صورت موازی فعالیت خواهد کرد.

این سامانه تمامی اطلاعات مربوط به معاملات و تراکنش‌های کلیه اوراق و سهام معامله‌شده در بورس و فرابورس و همچنین معاملات مبتنی بر اوراق بورس کالا و بورس انرژی را دریافت می‌کند. این داده‌ها در مدیریت نظارت بر بورس‌ها و از طریق اداره‌های نظارت بر بازار بورس های اوراق بهادار، نظارت بر بازار بورس های کالایی و دیده‌بان سلامت بازار سرمایه، پردازش آنی و به لحظه با اقداماتی که می‌تواند منجر به تخلف شود از طریق سامانه سانا به صورت الکترونیکی تذکر لازم به معامله‌گران داده می شود تا از وقوع تخلف پیش‌گیری شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا