کد خبر: 09060044245
اقتصادکشاورزی

تیغ خاموشی‌ها زیرگلوی پسته زرندیه!/احتمال برداشت زودهنگام در سال جاری

 رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی از احتمال برداشت زودهنگام پسته در شهرستان زرندیه در صورت خنک شدن دمای شبانه هوا خبر داد.

محمود بارانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه امسال کار برداشت پسته در شهرهای دامغان، سمنان و مشهد و برخی نقاط گرمسیر کشور یک هفته زودتر آغاز شده است، اظهار کرد: در شهرستان زرندیه به عنوان قطب تولید پسته استان مرکزی، معمولا از ۲۵ شهریورماه برداشت این محصول استراتژیک آغاز می‌شود ولی احتمال دارد امسال یک هفته زودتر آغاز شود.

وی در خصوص برداشت زودهنگام پسته در زرندیه اظهار کرد: هنوز بطور قطع نمی‌توان پیش‌بینی کرد که برداشت امسال زودتر از موعد هر سال آغاز شود، اما احتمال دارد در صورت گرم شدن روزها و خنک شدن شب‌ها به گونه‌ای که اختلاف دمای روز با شب افزایش یابد، این مهم انجام شود چراکه این شرایط در رسیدن پسته تاثیرگذار است و منجر به آغاز زودهنگام برداشت پسته شود.

برداشت پسته در زرندیه حدود دو تن در هر هکتار است

وی با اشاره به اینکه میانگین برداشت پسته در زرندیه حدود دو تن در هر هکتار است، اظهار کرد: بالغ بر ۸۰ درصد پسته تولیدی استان مرکزی در این شهرستان تولید می‌شود و ارگانیک بودن از مهمترین ویژگی‌های بارز پسته تولیدی زرندیه است.

وی در خصوص سال “آور” یا “نیاور” محصول پسته گفت: سال آوری، دورانی در حوزه پسته کاری است که میزان باردهی درختان پسته زیاد می‌شود، به عبارتی، درختان پسته یک سال پربار و یک سال کم بار هستند و امسال سال نیاور پسته است، اما خوشبختانه شرایط در سال جاری به گونه‌ای است که پسته تولیدی قابل توجه بوده و اختلاف سال آور با نیاور که معمولا ۵۰ درصد پیش بینی می‌شود به ۲۰ درصد کاهش یافته است.

بارانی در خصوص پیش بینی میزان برداشت پسته در سال جاری گفت: با گذشت چند روز از آغاز برداشت محصول و محاسبه نسبت پسته تر و خشک می توان اطلاعات دقیق تری در خصوص میزان برداشت اعلام کرد.

وی در خصوص پسته کاری در شرایط کرونایی نیز گفت: بیماری کرونا آسیب جدی به صادرات وارد نکرد، اما تا حدودی افزایش هزینه‌های ترابری، حمل و نقل و انتقال پول را به تولیدکننده تحمیل و این پروسه‌ها را زمان‌بر کرد، اما خوشبختانه با مدیریت بیماری و اجرای طرح واکسیناسیون مشکلات به حداقل رسیده است.

قطعی برق و مشکلاتی در آبیاری باغات پسته

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی در ادامه، خاموشی‌های مکرر روزانه و قطعی برق را مهمترین دغدغه پسته کاران در فصل برداشت پسته بیان کرد و افزود: قطعی برق در آبیاری باغات پسته که مجهز به سیستم آبیاری نوین هستند مشکلاتی را بوجود آورده است، از طرفی اگر قطعی برق تداوم داشته باشد در هنگام برداشت پسته نیز منجر به از بین رفتن محصول تولیدی خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت ترمینال فرآوری پسته در مجاورت باغات اظهار کرد: پسته برداشت شده بلافاصله به ترمینال فرآوری منتقل می‌شود که شامل بخش‌های پوست کن، پوک گیر، شست و شو، نم‌گیر، گوگیر، نوار تست و خشک‌کن درجه‌بندی و بسته‌بندی است و در این پروسه پوست تازه و رویی پسته جدا می‌شود و پس از جداکردن پسته‌های پوک، پسته‌های مرغوب شست‌وشو و سپس خشک می‌شوند.

بارانی افزود: تمامی عملیات فرآوری پسته با دستگاه و به صورت مکانیزه صورت می‌گیرد. این دستگاه ها برقی هستند و خاموشی‌های مکرر چند ساعته در چند نوبت موجب توقف فعالیت دستگاه‌های فرآوری شده و در نتیجه سبب ماندگاری بیشتر پسته در پوست تازه خود می‌شود و در نهایت محصول کیفیت خود را از دست می‌دهد. از طرفی قطعی برق منجر به افزایش هزینه های پرداختی به نیروی انسانی و سایر زیرساخت‌های لازم برای برداشت و فرآوری پسته خواهد شد و به پسته کاران آسیب جدی وارد خواهد کرد.

پایانه صادراتی پسته زرندیه بزرگترین پایانه صادرانی بخش خصوصی پسته کشور

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی در ادامه با اشاره به آغاز فعالیت فاز اول نخستین پایانه صادراتی پسته بخش خصوصی کشور در استان مرکزی همزمان با آغاز فصل برداشت این محصول در این شهرستان گفت: بهره برداری از پایانه صادراتی پسته زرندیه به عنوان بزرگترین پایانه صادرانی بخش خصوصی پسته کشور در این شهرستان، گامی در جهت تقویت بازاریابی و صادرات این محصول است.

وی بیان کرد: ساخت پایانه پسته زرندیه از سال ۸۶ در زمینی به مساحت ۱۷ هکتار با سرمایه‌گذاری جمعی از پسته کاران زرندیه در کیلومتر ۵۵ اتوبان تهران ساوه و در مسیر استان‌های مرکزی، قم، قزوین و تهران آغاز شده بود و هم اکنون با تکمیل عملیات احداث ساختمان اداری با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال با مشارکت پسته‌کاران و سهامداران، فعالیت فاز نخست رسما آغاز خواهد شد.

بارانی افزود: در فاز نخست، فعالیت‌های اداری، انبارداری، گمرک و آزمایشگاه آغاز خواهد شد و با تکمیل تمامی مراحل پایانه اعم از باسکول، بسته‌بندی و توزیع به عنوان بزرگترین پایانه پسته بخش خصوصی کشور در استان مرکزی با برند شرکت تعاونی هامون سبز فعالیت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در این پایانه پیش بینی شده است علاوه بر پسته تولیدی استان مرکزی، پسته استان‌های همجوار نظیر استان‌های تهران، قم، البرز و قزوین نیز به بازار مصرف عرضه می‌شود، افزود: هزینه‌های سنگین حمل و نقل و معرفی پسته این شهرستان با برند سایر نقاط پسته خیز کشور موجب گمنامی محصول زرندیه شده بود در حالی که زرندیه تنها محصول پسته ارگانیک کشور را در سطح وسیع تولید می‌کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا