کد خبر: 291001117320
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالی

ثبت بیش از نصفِ مالیات‌ها در تهران

پیش‌بینی سهم مالیات از درآمدهای دولت در لایحه سال ۱۴۰۲ بالا آمده است.

اکوایران: در بررسی استانی این بخش مشاهده می‌شود ۵۰.۳ درصد از مالیات کشور از تهرانی‌ها گرفته شده و سرانه مالیات دراین استان رکورددار استان‌های کشور بوده است.

به گزارش اکوایران، یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی دولت، اخذ مالیات است. در لایحه‌ای که دولت در راستای تدوین مالی خود در سال آینده به مجلس داده، پیش‌بینی می‌شود سهم مالیات بر درآمد دولت برابر با ۴۱.۷ درصد بوده که در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است؛ اما این سهم به ترتیب استانی به چه شکل بوده است؟

تخصیص بیش از نیمی از مالیات کشور در استان تهران

به طور کلی حجم مالیات در کشور برابر با ۸۲۶ هزار و ۲۹۲ میلیارد تومان بوده که ۴۱.۷ درصد از کل منابع عمومی دولت در بودجه است.

از این میزان، حدودا ۲۱۰ هزار میلیارد تومان آن در طبقه‌بندی ملی قرار گرفته و حدودا ۶۱۰ همت آن به مالیات در استان‌ها تعلق داشته است؛ رقمی که نسبت به لایحه امسال (بودجه ۱۴۰۱) حدودا ۴۵.۵ درصد بیشتر شده است.

این عدد در لایحه سال ۱۴۰۱ حدودا ۴۱۹.۲ همت درج شده بود.

بررسی سهم استان‌ها از درآمدهای مالیاتی دولت نشان می‌دهد بیشترین سهم مربوط به استان تهران است که در لایحه بودجه سال بعد تقریبا ۵۰.۳ درصد در نظر گرفته شده و معادل ۳۰۶ همت به ثبت رسیده است.

این سهم در لایحه سال قبل ۴۷ درصد بوده و در سال بعد ۳.۳ واحد درصد بیشتر شده است.

در مقایسه مابقی استان‌ها، بیشترین سهم درآمد مالیاتی دولت مربوط به استان اصفهان با سهم ۷ درصدی و ارزش ۴۳.۲ همت است.

کمترین سهم نیز به استان ایلام تعلق دارد که برابرِ ۰.۱۷ درصد از کل مالیات درآمدی کشور در مجموع استان‌ها بوده است. این بررسی به صورت سرانه نیز می‌تواند گویای ترکیب سرانه مالیات در کشور در سال آینده به تفکیک هر استان باشد.

سرانه مالیات ۲ میلیون تومانی تهرانی‌ها برای هر ماه

به طور کلی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ حدودا ۳۰۶ همت پول در ازای مالیات پایتخت کشور در نظر گرفته شده که با توجه جمعیت ثبت شده در آمار و ارقام این شهر، به صورت ماهانه برابر با یک میلیون و ۹۲۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

این رقم بیشترین مالیات سرانه در میان بقیه استان‌های کشور به شمار می‌آید. طبق آمارها نیز دومین رکورد به استان یزد تعلق دارد که تقریبا برای هر ماه معادل یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان به ثبت رسیده است.

در ادامه، بررسی‌های آماری نشان می‌دهد پس از هرمزگان که سرانه بودجه ماهانه معادل با یک میلیون و ۴۷ هزار تومان رقم خورده است، مابقی استان‌ها در کمتر از سطح ماهانه یک میلیون تومان برای هر ماه قرار دارند.

استان سیستان و بلوچستان نیز در این رده‌بندی آخرین جایگاه را دارد و سرانه مالیات آن برابر با ۷۰ هزار و ۶۰۰ تومان برای هر نفر پیش‌بینی شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا