کد خبر: 0902984167
صنعت و معدن

ثروت زایی سازمان زمین شناسی با شهاب سنگ ها

عصراقتصاد: مشاور سازمان زمین‌شناسی کشور گفت: طرحی در رابطه با شهاب سنگ‌ها در سازمان زمین شناسی تعریف شده که باعث ایجاد ثروت در این زمینه می‌شود.

مراسم افتتاحیه بزرگترین نمایشگاه شهاب سنگ‌های ایران و بیابان لوت روزگذشته در موزه مردم شناسی برگزار شد.

در این برنامه فرهاد عزیزی مدیر کل امور پایگاه‌هایی میراث جهانی، محمد رضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های کشور و مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت و کاخ گلستان حضور داشتند.

گل‌محمدی مشاور سازمان زمین‌شناسی کشور در این برنامه گفت: مجموعه داران استقبال زیادی را از شهاب سنگ‌ها می‌کنند، از طرفی ارزش مادی آنها نیز زیاد است. در سازمان زمین شناسی یک گروه علمی در این باره تشکیل شده است اما در دنیا ١۵٠ سال است که روی این داده‌ها کار می‌کنند.

وی گفت: دو سالی است که با این گروه همکاری می‌کنیم، طرحی در رابطه با شهاب سنگ‌ها در سازمان زمین شناسی تعریف شده که باعث ایجاد ثروت در این زمینه می‌شود.

همچنین مقصودلو مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت در این برنامه گفت: همیشه وقتی از ظرفیت‌های بیابان لوت صحبت می‌کردیم فقط از جاذبه‌های طبیعی آن می‌گفتیم، هر چقدر جلوتر می‌رویم، می‌بینیم که ارزشهای دیگری نیز وجود دارد که این بیابان را ارزشمند تر می‌کند.

وی ادامه داد: از ٣٠٠ قطعه‌ای که در جهان ثبت شده ٢١۴ قطعه در عرصه و حریم بیابان لوت است، درباره اینکه چرا بیشتر شهاب سنگ‌ها در بیابان پیدا می‌شود، باید گفت چون در کویر فرسایش و تخریب فیزیکی کمتر هست و برخی شهاب سنگ‌ها زیر تپه‌های ماسه‌ای بوده اند که در طول زمان این تپه‌ها حرکت می‌کنند.

حجت کمالی پژوهشگر و مجموعه دار شهاب سنگ گفت: تا پنج سال پیش تنها چند شهاب سنگ در بولتن جهانی ثبت شده بود اما در سال ٢٠١۶ رتبه دوم را از نظر تعداد گرفتیم. منبع علمی ما سایت بولتن جهانی هست، از طرفی رکورددار کشف شهاب سنگ هستیم. من سه هزار شهاب سنگ دارم اما ٢٩٩ شهاب سنگ در بولتن ثبت شده است.

در ادامه محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور نیز در این مراسم گفت: در کرمان دست ما باز هست تا مجموعه دار شهاب سنگ موزه‌ای ایجاد کند، در شهداد هم می‌تواند در کاروانسرایی که در دست مرمت است موزه‌ای ایجاد کند. توجه ما به ایجاد موزه‌های خصوصی زیاد شده، ۵٠ موزه بخش خصوصی نیز اخیراً ایجاد شده است. معتقدیم دولت باید نقش سیاست گذاری را انجام دهد. سازمان میراث فرهنگی برای برپایی نمایشگاه‌های دیگر هم از بخش خصوصی آمادگی دارد، همچنین اکنون١٧٠ کلکسیون دار شناسنامه گرفته اند.

شهاب سنگ ورامین، بزرگ‌ترین شهاب سنگ ایران یکی از ۷ شهاب سنگ مزوسیدریتی در جهان بوده که در ۱۳۸ سال پیش هنگام سقوط و برخورد با چشم رصد شده است. بزرگترین و نخستین نمایشگاه تخصصی شهاب سنگ‌های ایران و بیابان لوت ۸ تا ۲۸ اردیبهشت از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۷ در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان واقع در میدان ارگ برپاست.

باید مراقب باشیم از یونسکو کارت زرد نگیریم

در همین رابطه نخستین همایش بین‌المللی گردشگری بیابان لوت نیز از ۱۱ تا ۱۲ اردیبهشت ماه در دانشگاه بیرجند برگزار خواهد شد که نشست خبری این همایش صبح روزگذشته همزمان با مراسم افتتاحیه بزرگترین نمایشگاه شهاب سنگ‌های ایران و بیابان لوت، با حضور سفیر و نماینده سابق جمهوری اسلامی ایران در یونسکو معاونین، میراث فرهنگی، مدیر پایگاه میراث جهانی لوت و چندی از مسئولان در کاخ گلستان برگزار شد.

محمدرضا مجیدی، نماینده سابق ایران در یونسکو با اشاره به آنکه بیابان لوت نخستین اثر طبیعی ایران بود که توانستند در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد، گفت: ای اثر نادر را توانستیم در فهرست میراث جهانی ثبت کنیم. این در حالی است که ثبت میراث طبیعی با دشواریهای بسیاری همراه است. داستان ثبت آثار داستان عشق و عاشقی است. ثبت یک اثر بسیار شیرین است که اتفاق بیفتد اما پاسداشت آن اثر بسیار دشوار خواهد بود.

وی ادامه داد: در آستانه سومین سالگرد ثبت جهانی بیابان لوت هستیم که سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان را دخیل کرده است. در این راستا اولین همایش بین‌المللی گردشگری بیابان لوت را مطرح کردیم چرا که اگر این موقعیت تبدیل به فرصت نشود تبدیل به تهدید خواهد شد.

مجیدی با اشاره به اخبار نه چندان خوبی که هر از گاهی از گوشه و کنار بیابان لوت به گوش می‌رسد، گفت: اگر به واسطه این اخبار از یونسکو کارت زرد دریافت کنیم تمام تلاش‌های ما هدر خواهد رفت. باید توجه داشته باشیم که گردشگری، میراث پایه است و برای پایداری گردشگری باید میراث پایدار بماند.

او با تاکید بر آنکه نباید از حوزه‌های مردم‌شناسی میراث ناملموس جوامع محلی و سایر داشته‌های لوت چشم‌پوشی کنیم، یادآور شد: اگر بخواهیم بیابان لوت در فهرست میراث جهانی ماندگار شود باید کاری کنیم که مردم و ساکنان بیابان لوت مدعی نگهداری آن باشند. اکنون ورزش‌هایی مانند اسکی کویری داریم که نیازمند ماشین و به مخاطره انداختن گیاهان و محیط زیست کویر نیست. این همایش سعی دارد تا راه‌کارهایی برای حفاظت بیشتر بیابان لوت ارائه دهد.

مجیدی خاطرنشان کرد: همایش بین‌المللی گردشگری بیابان لوت دوسالانه خواهد بود و نخستین دور آن در دانشگاه بیرجند برگزار خواهد شد. کرمان نیز در سال ۱۴۰۰ میزبان دومین همایش خواهد بود و سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۲ سومین دور این همایش را برگزار خواهد کرد. این همایش تا سال ۱۴۰۸ ادامه خواهد داشت تا بتوانیم طی یک دوره ۱۰ ساله به نتیجه برسیم.

دبیرکل بین‌المجالس آسیایی باتاکید بر اینکه محور گردشگری، میراث پایه را در روسیه تا نیوزیلند در نظر گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: ما باید سعی کنیم تا حساسیت‌های به وجود آمده در جوامع محلی درخصوص گردشگر و توریسم را بهبود بخشیم. در این راستا در حوزه زیرساخت‌های گردشگری با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم. این زیرساخت‌ها از مشکلات سربازی گرفته تا بخش‌های دیگر مانند توجیه جوامع محلی و فرهنگسازی در این حوزه را دربرمی‌گیرد.

به گفته وی، در همایش بین‌المللی گردشگری بیابان لوت ۱۱ کشور مقاله فرستاده‌اند و در این کنفرانس ۱۳۰ مقاله در چهار پنل ارائه خواهد شد. در این میان احتمال حضور پنج کشور مانند اسپانیا، ایتالیا، مالزی، هند و برخی نهادهای UN و یونسکو وجود دارد.

مقصودی، مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت با اشاره به آنکه همیشه می‌گوییم که تنوع زیستی مهم است اما به عوارض زیستی آن توجه نمی‌کنیم، گفت: در بسیاری از مواقع بین توسعه و حفاظت تقابل وجود دارد چراکه در این میان میراث فرهنگی و حفظ آن نیز مطرح می‌شود. اگر توسعه گردشگری با مباحثی مانند توجه به میراث پایه همراه باشد مشکلی پیش نمی‌آید اما در بیشتر مواقع اینگونه نمی‌شود. باید دید چکار می‌توان کرد تا بین توسعه و حفظ میراث تعادل برقرار شود.

وی ادامه داد: با توسعه بوم‌گردی در بیابان لوت هر کس می‌خواهد ماشین بگیرد و به کویر برود و این آسیب‌رسان خواهد بود. یکی از دغدغه‌های ما تعریف تاثیر گردشگری است و باید محدوده‌ها را مشخص کنیم. در این میان عدم هماهنگی سبب می‌شود تا نتوانیم بین بخش‌ها تعادل برقرار کنیم و آن را کنترل نماییم. به طور مثال در چهارشنبه‌سوری برای ورود ۳۰۰۰ نفر به بیابان لوت مجوز داده شده بود. قطعا حضور این تعداد گردشگر که از آن می‌توان به عنوان گردشگری انبوه یاد کرد، در بیابان لوت آسیب‌رسان است. باید برنامه‌ای را در نظر بگیریم که گردشگری با ملاحظات حفاظتی وارد کویر لوت شود.

مقصودی با تاکید بر آنکه فرهنگ‌سازی برای جوامع محلی از اهمیت زیادی برخوردار است، در پاسخ به سوالی مبنی بر فعالیت‌هایی که برای فرهنگ‌سازی انجام شده، گفت: برای این مهم بروشورهایی تهیه کردیم که تاثیرگذار بود. همچنین در صدد برگزاری کلاس‌های آموزشی بر آمدیم که این کلاس‌های آموزشی تورلیدرها را نیز دربرمی‌گرفت. نباید فراموش کرد که در خراسان جنوبی گردشگر کمتر است و بیشتر آنها توجیه شده هستند. این در حالی است که گردشگران کرمان تعدادشان بیشتر است.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور نیز گفت: اگر به این نتیجه برسیم که گردشگری چگونه می‌تواند توسعه یابد و به میراث آسیب نرساند، بهترین جنبه برگزاری این همایش خواهد بود. نباید فراموش کنیم که اگر جامعه محلی نفع نبرد حفاظت نیز نمی‌کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا