کد خبر: 10040189232
اقتصادبانک و بیمهروزنامه

جنگ بانک های مرکزی جهان با تورم

بانک های‌ مرکزی در جهان برای مقابله با افزایش قیمت‌ها به بالابردن نرخ‌های بانکی حتی به قیمت کاهش رشداقتصادی و به وجود آمدن رکود؛ روی آورده‌اند.

رؤسای بانکهای مرکزی آمریکا، اروپا و انگلیس روز چهارشنبه۲۹ژوئن( ۸ تیر) در شهر «سنترا» پرتغال گردهم آمدند و تصمیم گرفتند برای مقابله با افزایش تورم  نرخ بهره بانکی را با پذیرش هرگونه هزینه اقتصادی مترتب برآن  افزایش دهند.

این اجلاس به صورت سنتی هرسال تشکیل می‌شود و امسال پس از کرونا اولین بار به صورت حضوری و به دعوت بانک مرکزی اورپا برگزار شد. با نرخ تورم ۸درصدی در هریک از این سه نقطه از جهان که بسیار با اهداف دو درصدی آنها بسیارفاصله گرفته‌است اتخاذ این تصمیم امری طبیعی است. اما آیا افزایش نرخ بهره بانکی ادامه خواهدیافت حتی به قیمت کاهش فعالیتهای اقتصادی؟

خانم «کریستین لاگارد» رئیس بانک‌مرکزی اروپا در این مورد می‌گوید: «هدف ما، مأموریت ما و تلاش ما رسیدن به وضعیت پایدار قیمت‌هاست. ما تورم را به نرخ دو درصد باز خواهیم گرداند.»

«ژِروم پاوِل» رئیس بانک‌مرکزی آمریکا نیز در این مورد می‌گوید: «برای کاهش تورم باید تقاضا را کاهش داد. ممکن است مجبور بشویم و نرخ بهره را بیشتر هم افزایش بدهیم. خطرناکتر اینست که ممکن است در این امر برای کنترل تورم حتی شکست بخوریم، اما بهرحال از نظر ما، رکود اقتصادی بهتر از تورم بالاست.»

درعین حال گردانندگان بانک‌های مرکزی این سه نقطه از جهان هدف اصلی خود را بازگشت به وضعیت عادی سیاستهای پولی خود ذکر کرده‌اند. بانک‌مرکزی اروپا درنظر دارد در ماه جولای(تیر) نرخ منفی نیم درصد بهره سپرده‌های خود را تا ۲۵/۰ واحد افزایش دهد.

این اولین افزایش ظرف ۱۱ سال گذشته است. نوبت افزایش بعدی در ماه سپتامبر( شهریور) به میزان ۵/۰ واحد است. تا آخر سال چهار نوبت نرخ بهره بانکی در این منطقه افزایش می‌یابد تا به عدد ۱درصد برسد.

بانک مرکزی آمریکا نیز تاکنون سه بار افزایش نرخ بهره بانکی تا مرز ۵/۱ واحد داشته است. نرخ فعلی بهره بانک‌مرکزی آمریکا بین ۵۰/۱ تا ۷۵/۱ درصد است که بنابر آنست تا پایان سال دو برابر شود.

بانک‌مرکزی انگلیس نیز چنین روند افزایشی را درنظر دارد. در کنار این سیاست‌های پولی انقباضی، شُک‌نفتی نیز درحال وارد کردن صدمات خود بر رشداقتصاد جهانی است.

از نظر اقتصاددانان رشداقتصادی به گونه‌ای آشکار کاهش یافته و رکود اقتصادی اجتناب‌ناپذیر است. آنها براین باورند اقتصاد‌جهان و به ویژه اقتصاد منطقه یورو با یک طوفان در تمام جبهه‌ها مواجه‌است.

قدرت خرید به پائین‌ترین حد تاریخی خود رسیده و سرعت تجارت‌جهانی بسیارکم شده‌است. دولتها اعتبارات تسهیلات خود را کاهش داده‌اند.

چگونه می‌شود در این وضعیت چشم انتظار رشد اقتصادی بود؟ البته این اقتصاددانان رکود اقتصادی را محدود می‌دانند و از این بابت  آن را چندان فاجعه بار نمی‌دانند اما درعین حال نگران افزایش سریع نرخ بهره بانکی نیز هستند.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا