کد خبر: 20040190700
جهانسیاست

«جوزف بورل»؛ اتحادیه اروپا در جنگ جهانیِ روایت‌ها درباره اوکراین برنده نیست

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه اجلاس اخیر وزرای خارجه «گروه ۲۰» زوایای متفاوتی را از شرایط اوکراین به تصویر کشیده است، گفـت: ما در جنگ روایت ها درباره اوکراین برنده نیستیم.

به گزارش مهر به نقل از تاس، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی که در تارنمای این اتحادیه منتشر شده، گفت: در رأی‌گیری ماه مارس مجمع عمومی سازمان ملل، ۱۴۰ کشور عملیات نظامی روسیه را محکوم کرده و هیچکدام از اعضای «گروه ۲۰» (G۲۰) به غیر از خود روسیه با این قطعنامه مخالفت نکرد. اما در مورد چگونگی ادامه و همچنین پیامدهای جنگ، نظرات و عقاید تفاوت فاحشی دارند.

وی افزود: اعضای «گروه هفت» (G۷) و کشورهایی با طرز فکر مشابه، در محکوم کردن و تحریم روسیه متحد و در تلاشند تا این رژیم را مسئول و پاسخگوی (جنگ) بدانند. اما سایر کشورها و به عبارتی عمده کشورهای «جهان جنوب» اغلب رویکردی متفاوت اتخاذ کرده‌اند.

بورل تاکید کرد: جنگ جهانی روایت‌ها در خصوص اوکراین در اوج خود بوده و در حال حاضر، ما برنده این جنگ نیستیم.

اجلاس وزرای خارجه G۲۰، هفتم و هشتم جولای (۱۶ و ۱۷ تیرماه) در بالی در اندونزی برگزار شد و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز در آن حضور داشت و در حاشیه این اجلاس، نشست‌های دوجانبه‌ای را با وزرای خارجه گروه G۲۰ برگزار کرد.

روسیه در ۲۴ فوریه (پنجم اسفندماه ۱۴۰۰) عملیات ویژه نظامی را در اوکراین آغاز کرد و آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس و شماری دیگر از کشورها با اعمال تحریم علیه مسکو و افزایش تأمین سلاح برای کی‌یف دست به تلافی زدند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا