کد خبر: 17070049040
اقتصادبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهروزنامه

حجم نقدینگی به ۴ هزار هزار میلیارد تومان نزدیک شد

بدهی خارجی ایران نیز در پایان مرداد امسال،‌ به رقم هشت‌میلیارد و ۸۴۰میلیون دلار رسیده است

براساس داده‌های آماری بانک مرکزی میزان نقدینگی در مرداد امسال ۳۹۲۱ هزار میلیارد تومان شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۹.۱درصد رشد داشته است.

به گزارش ایرنا، بانک مرکزی گزیده آمارهای اقتصادی تا پایان مرداد را منتشر کرد. حجم نقدینگی یکی از موارد اعلامی ‌بانک مرکزی است. براساس این گزارش حجم نقدینگی در مرداد سال گذشته ۲هزار و ۸۱۹هزار میلیارد تومان، در اسفند ۹۹ نیز سه‌هزار و ۴۷۶هزار میلیارد تومان بود.

حجم نقدینگی در مرداد امسال برابر سه‌هزار و ۹۲۱هزار میلیارد تومان شد که در مقایسه با مرداد سال گذشته ۳۹.۱درصد رشد داشته است. همچنین نقدینگی در مرداد امسال در مقایسه با اسفند سال گذشته ۱۲.۸درصد افزایش یافته است.

اقتصاد بدون رشد نقدینگی، معنایی ندارد و وجود این پدیده در اقتصاد ایران نیز امری غیرقابل انکار و طبیعی است. موضوع مهم، اما کمیت و کیفیت نقدینگی است.

مقدار نقدینگی نباید آن‌قدر بالا باشد که نتوان ارتباطی منطقی بین آن و شاخص‌های کلان اقتصای همچون «نرخ رشد اقتصادی» برقرار کرد.

دولت‌ها همواره سعی می‌کنند رشد نقدینگی را کنترل و آن را به مسیر درست هدایت کنند. هر دولتی که بتواند رشد نقدینگی را کنترل و آن را از روندی قابل قبول برخوردار و به سمت تولید هدایت کند، می‌تواند پیامدهای مثبتی از نظر رشد اقتصادی، افزایش اشتغال و کاهش تورم را برای کشور رقم بزند. اما نبود کنترل و هدایت نقدینگی، رشد لجام‌گسیخته تورم را به دنبال دارد.

میزان بدهی‌های خارجی ایران اعلام شد

همچنین بدهی خارجی ایران در پایان مرداد امسال،‌ به رقم هشت‌میلیارد و ۸۴۰میلیون دلار رسیده است.

بدهی خارجی مجموعه تعهدات ایجاد‌شده در نتیجه گشایش اعتبار اسنادی تسهیلات دریافتی از بانک جهانی و سایر سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی همچنین تامین مالی پروژه‌های از طریق فاینانس، پیش‌فروش نفت و اوراق قرضه بینالمللی را در بر می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، گزارش جدید بانک مرکزی از گزیده آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که میزان بدهی‌های خارجی کشور در پایان مرداد سال جاری به رقم هشت‌میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار رسیده است.

میزان بدهی‌های کوتاه‌مدت کشور دو میلیارد و ۴۸۰میلیون دلار و بدهی‌های بلندمدت ایران نیز شش‌میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار اعلام شده است.

از سوی دیگر، معادل یورویی بدهی خارجی ایران معادل هفت‌میلیارد و ۵۵۵ میلیون یورو است که پنج‌میلیارد و ۴۳۶میلیون یورو از این میزان، حجم بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت بود و دو میلیارد و ۱۱۹میلیون یورو حجم بدهی‌های کوتاه‌مدت است.

این در حالی است که میزان بدهی خارجی کشور در پایان مرداد سال گذشته معادل هشت‌میلیارد و ۹۳۵میلیون دلار بود و میزان بدهی‌های کوتاه‌مدت کشور یک میلیارد و ۷۵۵ میلیون دلار و بدهی‌های بلندمدت ایران نیز هفت‌‎میلیارد و ۱۸۰میلیون دلار اعلام شده است.

البته این شاخص در پایان سال گذشته نیز معادل ۹میلیارد و ۱۴۲میلیون دلار بود و میزان بدهی‌های کوتاه‌مدت کشور یک‌میلیارد و ۹۶۶میلیون دلار و بدهی‌های بلندمدت ایران نیز هفت‌میلیارد و ۱۷۶میلیون دلار بوده است.

بنابراین، میزان بدهی‌های خارجی کشور در پایان مرداد سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و پایان سال گذشته با کاهش مواجه شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا