کد خبر: 171102151335
اقتصادبانک و بیمهروزنامه

حذف نسخه های کاغذی دارو از اسفند ماه

زینب غضنفری

نشست خبری اصحاب رسانه با علی استاد هاشمی رئیس کل بیمه مرکزی روز گذشته در ساختمان بیمه مرکزی برگزار شد.

به گزارش عصر اقتصاد، استادهاشمی، رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در ابتدای این نشست با اشاره به مساله نسخ الکترونیک گفت: مساله نسخ الکترونیک از دو سال پیش کلید خورد و چند نهاد دولتی و خصوصی باید باهم همکاری کنند تا نسخ الکترونیک به نتیجه برسند؛ یک قسمت تمام مراکز درمانی کشور، قسمت دیگر وزارت بهداشت، قسمت دیگر بیمه‌گرهای پایه و بخشی بیمه‌گرهای تکمیلی هستند.

وی افزود: قوانین مختلفی در این رابطه در بودجه آمده است. به طور خلاصه قرار بود وزارت بهداشت سامانه‌ای فراهم کند تا اطلاعات تمام مراکز درمانی به این سامانه بیاید و از سامانه دیتاس به بیمه‌گرهای پایه انتقال یابد تا در نهایت بیمه مرکزی آن را به شرکت‌های طرف قرارداد منتقل کند و پرداخت انجام شود.

رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: سامانه دیتاس باید امکاناتش فراهم میشد که اکنون ما به عنوان بیمه مرکزی انتهای مسیر هستیم. بیمه مرکزی به عنوان متولی بیمه‌های مرکزی گفت شما اطلاعات را به من بدهید تا من اطلاعات را پخش کنم. ما سامانه‌ای طراحی کردیم که ارتباطی بین دیتاس و دیگر بیمه‌ها برقرار کنیم. الان بیمه‌گرهای پایه شورای هماهنگی دارند و سه ماه است بیمه مرکزی عضو این شورا شده است. قرار است به جای اینکه دیتاس با بیمه‌گرهای پایه ارتباط داشته باشد، با بیمه مرکزی در ارتباط باشد. بیمه گرهای پایه اطلاعات را به بیمه مرکزی و بیمه مرکزی آن را به شرکتها میدهد؛ احتمالا از اوایل اسفند نیازی به نسخ کاغذی در دارو نیست.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: در جامعه با فناوری‌های جدیدی در ارتباط هستیم، صنعت بیمه کند در این عرصه ورود کرده و باید به سمت فناوری‌های نو حرکت کند، باید شتاب دهندگی شرکت‌های بیمه را در بیمه مرکزی انجام دهیم و در این رابطه مجوز سند باکس صنعت بیمه را اجرایی کردیم،آئین نامه اینشورتک را اجرایی کردیم.

استادهاشمی افزود: باید نهادهای نظارتی برای بیمه نهادهای دولتی اجرایی شود، در قانون مشخص شده که نهادهای دولتی باید بیمه کامل داشته باشند. کار خوبی که در این دولت انجام شد انتشار صورت‌های مالی بود و با این اقدام شفافیت بیشتر شده و شرکت‌های دولتی و وضعیت بیمه‌ای آن در رصد همه مطالبه گران به ویژه اهالی رسانه قرار گرفته است.

علی استاد هاشمی درباره اعتبارسنجی نیز گفت: اعتبارسنجی مشتریان و رتبه بندی شرکت‌ها به صورت شاخص سازی انجام می‌شود، باید شاخص‌های اصلی بیمه مرکزی برای شرکت‌های اپراتور انجام شود و با شاخص سازی و رتبه بندی باید به نحوی عمل کنیم که شرکت‌های ضعیف نتوانند پرتفوی سرمایه گذاری سنگین را انجام دهد. تفاهم نامه‌ای در هفته گذشته با شرکت اعتبارسنجی ایران انجام دادیم که مشتریان نیز اعتبارسنجی شوند.

استاد هاشمی در مورد اصلاح تعریف خودروهای نامتعارف گفت: در یکی دو ماه گذشته من چند بار به صحن مجلس رفتم که در این خصوص تصمیم گیری شود؛ اما هنوز به الویت مجلس نیامده است. ما به عنوان بیمه مرکزی وظیفه خود را انجام دادیم و پیگیر هستیم.

رئیس کل بیمه مرکزی دررابطه با بحث راننده محوری بیمه گفت : راننده محوری موضوع این است که بیمه نامه باید براساس رفتار راننده تعیین شود؛ یعنی راننده پرخطر چون ریسک بیشتری دارد، باید هزینه بیشتری بپردازد. سامانه ما طراحی شده و چند شاخص برای آن تعریف شده است. اطلاعات باید از پلیس راهور دریافت شود؛ قرار بر این است که کروک آنلاین که به نتیجه رسید، به سراغ این مساله برویم.

وی ادامه داد: طبق آخرین هماهنگی بیمه مرکزی و پلیس راهور کروکی برخط اجرایی شده و خسارت به صورت الکترونیکی پرداخت خواهد شد.

استاد هاشمی در ادامه در خصوص سنتی محور بودن صنعت بیمه در کشور توضیح داد: ما در کل جامعه با بحث فناوری‌های جدید روبه رو هستیم و این مساله قابل کتمان نیست. ما امروز به شدت به سمت فناوری اطلاعات می رویم.

صنعت بیمه در دنیا و ایران کمی کندتر وارد عرصه شده است. ما به عنوان بیمه مرکزی شتاب دهندگی عرصه بیمه را برای ورود به عرصه نوآوری انجام خواهیم داد. از ورود فناوری های جدید در صنعت استقبال می کنیم اما الزامات و قوانین بیمه گری باید رعایت شود.

استادهاشمی، در مورد بیمه حمل و نقل و ترانزیت گفت : فاصله رعایت استانداردهای جهانی برای بیمه حمل و نقل و ترانزیت جهانی زمان‌بر شد و به همین دلیل بیمه سبز ترانزیت لغو شد، در شرایط فعلی موانع اساسنامه بر طرف شده، خسارت‌ها پرداخت شده و با رایزنی‌ها در حال برطرف کردن تعلیق این بیمه سبز ترانزیت برای رانندگان ایرانی هستیم.

وی افزود: امروز مشکل بیمه ترانزیت رانندگان ایرانی حل شده و هیچ راننده‌ای نمی‌تواند بگوید به علت نبود بیمه قادر به ترانزیت و خروج از سفر نیستیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا