کد خبر: 070802141775
آموزشروزنامهسلامت و رفاه

حضور ۱۹ هزار مشاور و مراقب سلامت در مدارس

به گفته معاون وزیر بهداشت، ۱۹ هزار مشاور و مراقب سلامت در مدارس کشور فعال هستند.

به گزارش عصراقتصاد، ابوالفضل باقری فرد، در نخستین نشست مراقبان سلامت و مشاوران مدارس در محل وزارت بهداشت، افزود: دانشجویان مراقب سلامت ابتدا در خصوص بهداشت پنجگانه، روان، بهداشت دهان و دندان، بهداشت جنسی، بهداشت عاطفی و معنوی دانش آموزان، آموزش می‌بینند تا بتوانند در مدارس با شناخت و آگاهی و دانش مراقب سلامت دانش آموزان باشند.

وی با بیان اینکه تعداد دانشجویان مراقب سلامت را با ۳۱۰ نفر آغاز کردیم و اکنون به ۷۱۰ نفر رسیده ایم و این روند ادامه خواهد یافت، ادامه داد: مدارس ما گفتار درمانی و شنوایی سنجی احتیاج دارند، با توافق‌های انجام شده اگر بتوانیم افرادی را با عنوان مراقبان سلامت تربیت کنیم و به مدارس بفرستیم و این موارد را در مدارس کنترل کنیم، بسیاری از مشکلات جامعه از بدو امر پیشگیری می‌شود.

باقری فرد افزود: برگزاری این نشست در آستانه روز دانش آموز به ما یادآوری می‌کند که دانش آموزان دو ویژگی مهم دارند که آن‌ها را تبدیل به سرمایه‌های امروز و آینده کشور می‌کند اول شادابی و تحرک و دوم پاکی و معصومیت که باعث می‌شود هرچه برای آن‌ها هزینه کنیم سرمایه گذاری برای آینده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه این نشست با هدف آموزش مراقبان سلامت به عنوان مشاوران مدارس برگزار شده است، افزود: به کارگیری مراقبان سلامت در مدارس با هدف پیشگیری است و هم اکنون ۱۳ هزار مشاور سلامت و ۶ هزار مراقب سلامت در مدارس فعال هستند که همه این ۱۹ هزار نفر وظیفه کنترل سلامت در مدارس را بر عهده دارند.

اطلاعات مشاور و مراقب سلامت در مدارس باید به روز باشد

اعظم گودرزی، مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، نیز در این نشست، گفت: تمام موارد اسناد بالادستی ما در سند تحول بنیادین متبلور شده که یکی از ساحت‌های زیستی آن ساحت زیستی و بدنی است؛ با استناد به همین موضوع هم فعالیت‌ها و سیاست‌هایی را در دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم.

وی افزود: تمرکز ما بر سه محور نیروی انسانی، فضا و تجهیزات و برنامه محتواست. در بعد نیروی انسانی در دو بخش توانمندسازی و جذب نیروی انسانی حوزه سلامت فعالیت می‌کنیم. همچنین با همکاری شورای گسترش وزارت بهداشت، محتوای آموزشی سلامت محور آماده است و اینجا دیگر نوبت ما است که اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهیم تا همکاران ما بتوانند از این محتوا بهره لازم را ببرند.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مشکلات موجود در زمینه تهیه محتوا، تصریح کرد: محتوا باید توسط متخصصان امر تهیه شود و در اختیار ما قرار گیرد. چند ماه است قصد داریم دوره ضمن خدمت با توجه به نیاز جامعه برگزار کنیم اما محتوای به‌روزی در دسترس نداشتیم. قطعاً سامانه‌ای که وزارت بهداشت در اختیار مراقبان و مشاوران سلامت گذاشته است می‌تواند محتوای به روز به آنها بدهد تا نیروی حوزه سلامت توانمند شود.

وی، آموزش را فعالیتی در جهت پرورش خواند و اظهار کرد: آموزش ابزار پرورش است. آموزش سلامت نیز مجموعه فعالیت‌هایی است که در جهت خودمراقبتی صورت می‌گیرد تا وضعیت عالی رفتاری در حوزه بهداشت بروز یابد اما آیا فقط با آموزش سلامت تمام مشکلات و مسائل ما برطرف خواهد شد. خیر، چنین نیست چون بسیاری از موضوعات سلامتی، بهداشتی و روحی روانی غیر رفتاری و تنها برخی رفتاری است.

گودرزی با اشاره به اینکه گاهی برای تغییر رفتار ممکن است با دشواری‌هایی روبرو باشیم، تصریح کرد: همین عامل سبب می‌شود که تغییر رفتار سخت باشد که برای برون رفت از این شرایط باید برنامه‌ریزی داشته باشیم.

از مراقبان و مشاوران سلامت مدارس تقاضا می‌کنم در مدرسه موضوعات سلامتی دانش آموزان را رصد کنند. اگر در مدرسه آنفلوانزا زیاد می‌شود دیگر زمانی نیست که بخواهیم آموزش را معطوف به بهداشت دهان و دندان کنیم بلکه باید به نیاز روز پاسخ دهیم که همین موضوع هم اهمیت برنامه ریزی در آموزش سلامت را دوچندان می‌کند.

وی، مدرسه را یک اجتماع کوچک معرفی کرد و گفت: یک مراقب سلامت مدرسه می‌تواند پس از بررسی، اطلاعات جمعیتی مدرسه را متناسب با شرایط فرهنگی و اقلیمی منطقه به دست بیاورد و با توجه به مشکلات موجود برنامه ریزی کند. تعیین عواملی که در پیشرفت یا عدم پیشرفت برنامه مؤثر است نیز اهمیت بالایی دارد.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، افزود: ما می‌دانیم که مدارس مشکلات زیادی دارند ولی با این وجود باید دید چه کاری از دست ما برمی‌آید. در زمینه بهداشت و سلامت، هنر ما این است که با وضع موجود بتوانیم سلامت دانش‌آموزان را ارتقا دهیم.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش همزمان والدین در کنار دانش‌آموزان، اظهار کرد: معلمان و کارکنان هم باید آموزش ببینند تا اقدامات اثربخش باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا