کد خبر: 100502134304
اقتصادحقوقی و قضاییروزنامه

حمایت دستگاه قضا از وارد‌کنندگان خودرو

چندروز پس از دستور رییس سازمان ملی استاندارد ایران مبنی بر ترخیص خودروهای دپو شده، رئیس کل دادگستری هرمزگان نیز برای جلوگیری از معطلی و احتکار هزار دستگاه خودروی خارجی وارد شده در بنادر استان، دستور قضایی صادر کرد.

به گزارش عصراقتصاد، مجتبی قهرمانی با اشاره به گزارش‌های واصله مبنی بر واردات حدود هزار دستگاه خودروی هیوندای النترا، توسان، کریتا، اکسنت و سان‌یانگ به کشور و معطلی چندماهه آن‌ها در بنادر استان هرمزگان، با صدور دستور ویژه قضایی از مدیران کل استاندارد، بنادر و دریانوردی و گمرکات استان خواست ضمن پیگیری موضوع به سرعت جهت تعیین تکلیف و ترخیص این خودروها اقدام کنند.

وی به دادستان مرکز استان هرمزگان و مدیرکل تعزیرات حکومتی استان نیز مأموریت داد به منظور جلوگیری از احتکار و سوءاستفاده‌های احتمالی با ورود به موضوع تأخیر به وجود آمده در ترخیص خودروهای وارداتی، شرکت‌های واردکننده را مکلف کند به نحوی عمل کنند که در حداقل زمان ممکن، فرآیند ترخیص این خودروها انجام شود.

رئیس کل دادگستری هرمزگان همچنین از دادستان مرکز استان هرمزگان و مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خواست با اتخاذ تمهیدات لازم بر روند ترخیص این خودروها تا زمان تحویل آن‌ها به مشتریان واقعی نظارت کنند.

قهرمانی با بیان اینکه انبارهای گمرکات نباید به مأمنی برای احتکار کالا تبدیل شوند، تأکید کرد: در صورت اثبات هرگونه تخلف و معطلی بدون دلیل با هدف احتکار و افزایش قیمت کالاهای وارداتی یا کسب منافع غیرقانونی، ضمن تشکیل پرونده قضایی و تعزیراتی برای متخلفان با آن‌ها قاطعانه برخورد خواهد شد.

صدور ۲۴ ساعته مجوز استاندارد خودروهای وارداتی، وعده رییس سازمان ملی استاندارد

پس از بازدید روزیکشنبه رییس سازمان ملی استاندارد ایران از گمرک، تعداد ۱۱۳۳ ازخودروهای وارداتی که به دلیل عدم تطابق تولید در پارکینگ گمرک دپو شده بودند با دستور وی و اخذ تعهد قانونی وارد کننده برابر اظهاریه انطباق ترخیص شدند.

در این راستا، مهدی اسلام پناه به تسهیل‌گری واردات خودروها پرداخت و افزود که بسته تسهیل واردات در قالب ۴۷ بند به صورت شفاف در اختیار واردکنندگان قرار دارد و شرایط را برای واردات خودرو به نحوی رقم زده‌اند که میلیون‌ها خودرو می‌توانند فوراً وارد کشور شوند.

وی اعلام کرد: این سازمان ‌برای واردات میلیون‌ها خودرو منطبق و استاندارد آمادگی دارد، اما باید تطابق تایید نوع خودرو و یا روش های جایگزینی طراحی شده وجود داشته باشد.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه مجوز واردات به واردکننده داده شده است، افزود: خودروها پس از ورود و اظهار ترخیص و انتظار قیمت گذاری شورای رقابت وارد بازار و شبکه توزیع می شوند.

دکتر اسلام‌ پناه با بیان اینکه این سازمان جزو برترین و پای‌ کارترین دستگاه‌ های اجرایی بوده و خواهد بود، طی تماس تلفنی آنی به مدیرعامل سایپا تاکید کرد؛ تا پایان وقت همانروز خودروها را از پارکینگ گمرک خارج کند.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران همچنان اظهار کرد: خودروهای وارداتی باید قابلیت پاس کردن استانداردهای قانونی ابلاغی و مد نظر را داشته باشند.

وی با بیان اینکه شرایط را برای واردات، تسهیل و تسریع کرده‌ایم، افزود: اگر واردکنندگان از مبدا‌ تاییدیه و تعهد اصالت همراه با تایید نوع خودرو را داشته باشند با اخذ تعهد قانونی وارد کننده و یا روش های جایگزین منجمله برای خودروهای برند ترخیص انجام می‌شود.

دکتر اسلام پناه گفت: عدم ترخیص خودرو فقط مربوط به نظامات استاندارد و گمرک نیست و بعضا سایرعوامل نیز تعلل می کنند.

بنا به اظهارات رییس سازمان ملی استاندارد ایران، واردکننده در گام نخست یک تأیید نوع خودرو از سازمان استاندارد برای واردات خودرو می‌گیرد و با طی کردن مراحل مختلف، محصول را به گمرکات می‌آورد. در صورتی که مراحل توسط وارد کننده انجام شد، باید خوداظهاری خودروها به سازمان استاندارد اعلام شود.

سپس سازمان استاندارد اطلاعات خودروها را با تاییدیه استاندارد نوع خودرو که در ابتدا به واردکننده داده شده بود، مطابقت می‌دهد و در صورت مطابقت داشتن، ظرف ۲۴ ساعت مجوز استاندارد صادر می‌شود و واردکننده می‌تواند خودروها را از گمرکات ترخیص کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا