کد خبر: 010502133556
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیراه و مسکنروزنامه

خرده مالکان دردسرساز معاصر ایران عامل آشفتگی بازار مسکن

عصراقتصاد: گودرزی، کارشناس مسکن معتقد است خرده مالکان املاک خود را هر طور که تمایل دارند، قیمت‌گذاری می کنند و این امر باعث آشفتگی در مناطق مختلف می شود و به مرور به سراسر کشور گسترش می یابد.

مدتی است که هر روز شاهد افزایش قیمت مسکن در بازار هستیم، آمارهای منتشر شده از مراجع رسمی نیز گواه این گفته است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در خرداد میانگین قیمت مسکن نسبت به ماه گذشته حدود ۲.۶ درصد افزایش یافته است. مدتهاست این افزایش ادامه دارد. به عبارتی آشفته بازاری به جود آمده است.

مجید گودرزی، کارشناس بازار مسکن در گفت‎وگو با عصر اقتصاد درباره گرانی و آشفتگی بازار مسکن نبود قوانین و نظارت بر عملکرد املاک ها را از جمله مهمترین عوامل عنوان کرد و گفت: نبود نظارت مجلس شورای اسلامی و دولت بر قوانین موجود در حوزه مسکن باعث ایجاد معضل مهمی برای عموم مردم، مستأجران و خریداران مسکن خصوصی شده که برای رفع این معضل بزرگ در بازار مسکن کشور باید دولت و مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و حوزه های علمیه با همکاری یکدیگر و وضع قوانین محکم و سرسختانه و شروع یک نظارت جامع و کامل بتوانند بازار آشفته مسکن را کنترل کنند.

گودرزی افزود: چشم مردم به قانونگذاران و ناظران دستگاه های مسئول است که شاید با نظارت بیشتر و قوانین محکم‌تر بتوانند بر افزایش قیمت ها در حوزه اجاره و خرید و فروش کنترلی حاکم کنند تا دست دلالان و واسطه‌هایی که از نبود قوانین و نظارت سوءاستفاده می کنند را از بازار مسکن کوتاه کنند.

این کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: اتحادیه املاک کشور باید با نظارت بیشتر بر واحدهایی که مجوز دریافت می کنند مسئولیت پذیری را یکی از ارکان اصلی معاملات این واحد‌های صنفی در نظر بگیرند.

وی یکی از مهمترین وظایف اتحادیه املاک کشور را اجرای قوانین و مسئولیت پذیری در اجرای قوانین دانست و افزود: اتحادیه املاک می‌تواند با این وظیفه نقش مهمی بر ساماندهی واحدهای صنفی خود داشته باشند و باعث جلوگیری از نارضایتی بیشتر مردم از عملکرد بنگاه ها و حتی اتحادیه املاک شود.

او منشأ و چشمه جوشان نارضایتی عمومی مردم، مستأجران و مالکان خصوصی را نبود همکاری بین دستگاه های نظارتی و اجرایی بیان کرد و گفت: تا زمانی که مجلس، دولت و حوزه های علمیه برای ساماندهی مشکلات فقهی املاک های قولنامه ای و اجرای قوانین حوزه مسکن دست به دست یکدیگر ندهند بازار آشفته مسکن سامان نخواهد یافت.

وی درباره سامانه املاک و اسکان کشور اظهار کرد: این سامانه بسیار مهم با کارایی بالاست اما برای استفاده بهتر از این سامانه باید عیوب آن برطرف شود و همچنان در حال بروزرسانی باشد تا مردم بتوانند برای خرید و فروش و اجاره های خود به سادگی با چند کلیک تمام سوابق املاک را رویت کرده و استفاده آن برای عموم مردم آسان و راحت باشد.

 این کارشناس بازار مسکن خرده مالکان معاصر را عامل دیگری برای آشفتگی بازار اعلام کرد و افزود: خرده مالکان املاک خود را هر طور که تمایل دارند، قیمت‌گذاری می کنند و این امر باعث آشفتگی در مناطق مختلف می شود و به مرور به سراسر کشور گسترش می یابد.

وی ادامه داد: در آشفتگی های بازار مسکن افراد زیادی ذی نفع هستند که همچنان تلاش می‌کنند تا با قیمت گذاری های کلان و منطقه ای مانع اجرای قوانین و ساماندهی بازار مسکن می‌شوند اما قانون باید حد و حدود خرید و فروش و اجاره را مشخص کند تا مانع سودجویی های کسانی شوند که فکر می کنند، می‌توانند با افتتاح یک مشاور املاک حتی بدون مجوز سود آنچنانی را به جیب بزنند و بدون پذیرش مسئولیت و تعهد باعث آشفتگی بازار مسکن شوند . همچنین رابطه غلطی بین قیمت ملک و کمیسیون ایجاد شده که باعث نارضایتی مردم شده است .

وی بزرگترین مشکل بازار مسکن را نبود سواد معامله گری و خرید و فروش املاک ها در حوزه مسکن دانست و تاکید کرد: متاسفانه در دوره‌های گذشته و حال هیچ گاه این موضوع به اهمیت خود نرسیده و همین امر باعث نارضایتی ها و باز شدن پرونده های شکایت شده است .

گودرزی گفت: در بخش املاک خوشبختانه اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است که مشاوران املاک بتوانند از طریق خرید و فروش های آموزش دیده و یادگیری سواد معاملات در این حوزه پیشرفت کنند.

این کارشناس بازار مسکن، افزود: اما در حوزه ساخت مسکن به واسطه عملکرد ناصحیح فعالان بخش ساختمان این بخش کاملآ قفل شده و متاسفانه ضرر این بخش نیز به همه اقشار جامعه می‌رسد.

وی در پایان اظهار کرد: در کلان شهر تهران مسئولیت پذیری و کنترل در حوزه مسکن و حمایت همه جانبه دولت و مجلس باعث هدفمند شدن و قانونمند شدن وظایف دستگاه های اجرایی و نظارتی می شود و همین امر باعث هدفمند شدن و قانونمند شدن اتحادیه املاک و مشاوران املاک می شود که در نتیجه باعث کاهش نارضایتی ها و کمتر شدن شکایات مردم از مشاوران املاک و نیز کنترل وظایف آنها می شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا