کد خبر: 301102152295
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهروزنامهصنعت و معدن

خروج نقل و انتقالات مالی تجاری از مسیر بانکی

به گفته رییس کل بانک مرکزی، در حال حاضر نقل و انتقالات مالی از مسیر بانکی خارج شده‌ است، و برای نقل و انتقالات مالی از سایر ابزارها غیر از بانک از جمله صرافی و سایر ابزار استفاده می شود که طبیعی است این مسیر پرریسک و پر هزینه و کنترل آن سخت ‌تر باشد.

به گزارش عصراقتصاد، محمدرضا فرزین در دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی (حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی) با بیان اینکه وقتی درباره حکمرانی ارز صحبت می‌کنیم در واقع درباره حکمرانی رالط حرف می‌زنیم، اظهار داشت: رال و ارز دو روی یک سکه هستند و برای تقویت ارزش رالص باید مبادلات تجاری با کشورهای خارجی از جمله کشورهای همسایه با رال انجام شود و رالن سهم بیشتری در تسویه‌های تجاری داشته باشد.

وی با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها از نظر اقتصادی کشور بازی هستیم، گفت: سهم صادرات و واردات نسبت به GDP عدد خوبی است و در این حوزه وضعیت ایران نسبت به برخی‌ها کشورها بهتر است چراکه حجم تبادلات ایران با دنیا بالا است و تجارت کشورمان بسیار بالا بوده و از آنجایی که کشور بازی هستیم نگرانی هم درباره نوسانات ارزی وجود دارد.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: پیش از تحریم‌ها کمتر دچار مشکلات ارزی بودیم چراکه درآمد نفتی وجود داشت و تراز پرداخت‌ها همواره مثبت بوده و اگر مساله‌‌ای هم وجود داشت، درآمد ارزی مطمئن بودیم که ارز مورد نیاز تامین می‌شود و قبل از تحریم‌ها روال مشخص وجود داشت و از ابزارهای خوبی برای تجارت استفاده می‌کردیم.

فرزین با تاکید بر اینکه تحریم‌ها باعث شد نقشه تجاری ایران تغییر دهیم، اظهار داشت: هرچند نقشه تجاری کشورمان از غرب به شرق تغییر کرد اما نظام مالی همچنان در غرب باقی ماند و به شرق نرفت. در حال حاضر در کشور انگلیس و در لندن، ایران سه شعبه بانکی دارد اما با این کشور تجارتی نداریم حال اینکه با این حجم از مراودات با چین در این کشور هیچ بانکی نداریم.

وی گفت: به کشورهای عضو بریکس پیشنهاد داده‌ایم که این مجموعه هم پیام رسان مالی شبیه به سوئیفت را ایجاد کنیم و بین کشورهای عضو بریکس هم پیام رسان مالی وجود داشته باشد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر نقل و انتقالات مالی از مسیر بانکی خارج شده‌ است، ادامه داد: در حال حاضر برای نقل و انتقالات مالی از سایر ابزارها غیر از بانک از جمله صرافی و سایر ابزار که می‌دانید استفاده می‌کنیم که طبیعی است این مسیر پرریسک و پر هزینه و کنترل آن سخت‌تر باشد.

وی با بیان اینکه با وجود این تحریم‌ها وضعیت ایران در بحث نقل و انتقالات خوب است، افزود: باید ابزارهای لازم برای نقل و انتقالات مالی را تقویت کنیم، در حال حاضر نهادسازی و ابزارهای خوبی در حوزه نقل و انتقالات انجام شده هرچند که شرایط ایران متفاوت از شرایط عادی از سایر کشورهای دنیا است. متناسب با شرایط باید ساز و کار ایجاد می‌کردیم و البته در این زمینه مدیران ایرانی عملکرد بدی نداشتند.

فرزین گفت: سال گذشته حجم تجارت رسمی و غیررسمی حدود ٢٠٠ میلیارد دلار بوده و این عدد نسبت به GDP ایران عدد خوبی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: باید دائما بر روی این اعداد کار کنیم اما هنوز نتوانستیم به اندازه‌ای که در غرب حضور داریم در شرق حضور تخصصی و حرفه‌ای داشته باشیم.

از ابتدایی که وارد بانک مرکزی شدم چیزی که مورد نقد قرار دادم این بود که باید نظام مالی رسمی را از غرب به شرق منتقل کنیم هرچند که انتقال این نظام از غرب به شرق سخت است. البته در شرق نظام غیر رسمی داریم اما موضوع این است که در کشورهایی بانک و شعبه داریم که اساسا با آن کشورها دیگر مراودات تجاری و سیاسی نداریم.

رییس بانک مرکزی تاکید کرد: کم کم باید حضورمان را در غرب کاهش دهیم چراکه در آینده نزدیک بعید است که مراودات ایران با این کشورهای اروپایی تغییر یا افزایش پیدا کند.

وی اظهار کرد: باید توجه داشت که در شرق سهم کشورهای چین و هند و کشورهای اقماری آنها در تجارت افزایش پیدا کرده و می‌توان در کشورهای نوظهور در شرق برای نقل و انتقالات مالی نهادسازی کرد، چین و روسیه از اعضای بریکس هستند برای بریکس پیشنهادات مشخص داریم که به سمت نهادهای مالی مشترک بریم و چه اشکالی دارد که در بریکس هم سوییفت و fatf راه اندازی کنیم و این پیشنهاد را ایران داده که در حال بررسی است.

فرزین با بیان اینکه باید با تمام دنیا تعامل داشته باشیم، گفت: هر کشوری ممکن است در دوره‌ای دچار محدودیت شود و به سراغ ایران بیاید و ایران باید بتواند با این کشورها وبه ویژه کشورهای همسایه در تعامل باشد و در کشورهای اروپایی هم ٧٠ الی ٨٠ درصدتجارت با کشورهای همسایه است. ما هم باید بتوانیم به شکل‌های مختلف ارتباطات با کشورهای همسایه را تقویت کنیم.

وی با اشاره به مشکلات ارزی در داخل کشور ادامه داد: از ابتدا هم معتقد بودم که کانال‌های فضای مجازی در حوزه ارز نرخ‌سازی می‌کنند و هر روز هم تعداد انس کانالها بیشتر می‌شود و گویا جریانی به دنبال افزایش این کانال‌ها است و متاسفانه این کانال‌ها برای برخی مرجعیت پیدا کردند در حالی که مرجع ارز باید تابلوی مرکز مبادله ارز و طلا باشد.

رییس کل بانک مرکزی افزود: برای برابری نرخ رالل و دلار، رالو و درهم ، رال و دینار و … تابلو مرکز مبادله مرجع باشد و مرکز مبادله نرخ دهد و تجار براساس آن فعالیت داشته باشند اما الان با این وضعیت فاصله داریم.

فرزین با بیان اینکه حرف زدن درباره نقاط ضعف کشور تبدیل به روشنفکری شده‌است، گفت: کارشناس ‌هاس اقتصادی می‌توانند ساعت‌ها درباره نقاط ضعف کشور حرف بزنند اما غافل از اینکه یک کارشناس بتواند ٢ دقیقه درباره نقاط قوت کشور اظهار نظر کند و حرف زدن درباره نقاط ضعف به روشنفکری تبدیل شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا