کد خبر: 180801107842
توسعه و اقتصاد ملیروزنامه

مدیرعامل شرکت ملی نفت خبر داد: مذاکره با مشتریان جدید برای نفت ایران

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه مذاکره با مشتریان جدید برای نفت ایران در جریان است، عنوان کرد برای عبور امن از زمستان تولید حداکثری گاز در دستور کار است.

به گزارش ایرنا، محسن خجسته مهر در حاشیه اولین کنفرانس ملی افزایش بهره‌دهی چاه‌های نفت و گاز در جمع خبرنگاران، در پاسخ به ایرنا افزود: در پایان این هفته آغاز عملیات اجرایی میدان مشترک سهراب در خوزستان عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: تا ۲ هفته دیگر عملیات اجرایی لایه نفتی پارس جنوبی آغاز می‌شود.

خجسته مهر تأکید کرد: ردیف دوم پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی و گاز وارد شبکه شد.

وی با اشاره به اینکه از دی پارسال تا کنون ۲ ردیف پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی به بهره‌برداری رسیده است و گفت: تا پایان سال هر ۴ ردیف به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون وزیر نفت افزود: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد و اقدامات چندین ماهه گذشته مقرر شده ۷۰۰ حلقه چاه کم‌بازده به ارزش ۵۰۰ میلیون یورو توسط شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه داده شود.

وی با بیان اینکه هر شرکت دانش‌بنیان در ۳ سال می‌تواند ۵ حلقه چاه را به بازده برساند، ادامه داد: ۴۰ شرکت متقاضی هستند که پایان مراحل ارزیابی سپری شده و قراردادهای متعدد منعقد خواهد شد. همچنین هر شرکت با شرکت‌های خدمات‌دهنده فنی چاه‌ها جوینت شوند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه شرکت ملی نفت برای شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات مالی در نظر گرفته است، گفت: از ظرفیت مالی و ضمانت صندوق پژوهش صنعت نفت می‌توانیم برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم.

وی افزود: شرکت ملی نفت ایران در شانزدهمین کمیسیون اقتصادی مشترک با روسیه موضوع بر ۲ محور استوار بود.

خجسته مهر ادامه داد: ارائه و تشریح آخرین وضعیت ۷ میدان نفتی و آخرین وضعیت مطالعات زمین‌شناسی و مخزنی قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری با روسیه موردتوجه بود.

وی تأکید کرد: تیم‌های مطالعاتی روسیه مستقر شدند و تیم راهبری برای آخرین مطالعات در اواخر نوامبر به تهران می‌آیند.

فاز ۱۱ پارس جنوبی زمستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد

معاون وزیر نفت با بیان اینکه قرارداد سواپ فرآورده را با برخی از کشورها منعقد کردیم، افزود: باتوجه‌به شرایط سوآپ همنام و غیر همنام در کشور انجام می‌شود.

وی گفت: در زمستان امسال فاز ۱۱ پارس جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد شناور اوشنیک در عسلویه مستقر شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه شرکت ملی نفت ایران حداکثر تولید گاز را خواهد داشت، افزود: اکنون ظرفیت تولید گاز خام یک میلیارد مترمکعب است و کاهشی نداریم اما مصرف بالاتر می‌رود.

وی ادامه داد: در حوزه مناطق نفت‌خیز جنوب و نفت مناطق مرکزی تمام کوشش این است افزایش تولید گاز را داشته باشند.

آغاز مطالعات طرح توسعه یکپارچه میدان آزادگان

به گفته خجسته مهر، سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت برای میادین نفت و گاز بخشی از منابع داخلی است و بخشی در قالب قراردادهای آی پی سی و سرمایه‌گذاران خارجی و فاینانس داخلی است.

وی تأکید کرد: طرحی که در آزادگان در حال انجام است شتاب حداکثری گرفته و ۲۰ حلقه چاه جدید به تولید آمد تا یک ماه آینده ۱۰ حلقه چاه جدید به مدار می‌آید.

معاون وزیر نفت، با اشاره به اینکه طرح توسعه یکپارچه میدان آزادگان ثبت شده و به‌زودی کار مطالعات آغاز می‌شود، گفت: مقید به قانون استفاده حداکثری از ساخت داخل هستیم.

وی ادامه داد: به‌طورکلی ظرفیت تولید بالای ۳.۸ میلیون بشکه است و تا پایان امسال به ۴ میلیون می‌رسد.

استخدام ۶ هزار نفر در وزارت نفت

خجسته مهر افزود: وضعیت صادرات نسبت به ماه‌های گذشته بهتر است و مذاکرات فشرده با مشتریان قدیم و جدید وجود دارد؛ زیرا بازار نفت سیالی است و کسب‌وکار صادرات نفت دایمی و پیوسته است.

وی تأکید کرد: حدود ۶ هزار نفر جذب جدید وزارت نفت خواهد داشت که ۵۰ درصد مربوط به شرکت ملی نفت ایران منحصر به رشته‌های نفت و مخزن نخواهد بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا