کد خبر: 30010178741
دولتروزنامه

خطیب‌زاده: آزادسازی منابع ایران ربطی به آمریکا ندارد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تأکید کرد که آزادسازی منابع ایران و بازگشت پول‌هایی که از صادرات کالا و خدمات از ایران به کشورهای دیگر انجام شده ربطی به هیچ کشور ثالثی ندارد.

به گزارش ایسنا،‌ سعید خطیب‌زاده در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با روند آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران در یکی از بانک‌های خارجی و اظهارنظر مقامات وزارت خارجه آمریکا از جمله سخنگوی وزارت خارجه این کشور در ارتباط با این موضوع گفت:‌ آزادسازی منابع ایران و بازگشت پول‌هایی که از صادرات کالا و خدمات از ایران به کشورهای دیگر انجام شده ربطی به هیچ کشور ثالثی ندارد و اینکه دولت آمریکا امروز تلاش می‌کند در برابر هر موضوع مربوط به ایران مداخله کند نشان می‌دهد که این رفتارها چقدر با ادعاهای مطرح شده از سوی دولت بایدن فاصله دارد.

او در مورد بحث پول‌های آزادشده و سفر هیاتی از یکی از کشورهای منطقه در این ارتباط  نیز گفت: همان طور که آقای امیرعبداللهیان اشاره کردند، سفری انجام شد و هیاتی آمد و در مورد آزادسازی بخشی از منابع ایران توافقاتی انجام شد و این مسیر در حال پیگیری است و همان طور که پیش از این گفتم این موضوع نه به آمریکا مرتبط است نه اجازه می‌دهیم که آمریکایی‌ها به جزئیات آن ورود کنند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادامه داد: آنچه که ما انجام می‌دهیم در چارچوب منافع قطعی ملت ایران است. تلاش می‌کنیم پول هر آنچه را که صادر می‌کنیم به کشور برگردانیم. کما اینکه تا به امروز نیز این اقدامات انجام شده است.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که یکی از وزرای دولت سابق گفته بود که در مذاکرات قبلی در دولت روحانی موضوع (FTO فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی) در مورد سپاه حل شده بود و آیا چنین موضوعی صحت دارد، گفت:‌ موضوعات باقی مانده در گفت‌وگوهای وین برای همه به صورت روشن گفته شده است.

او افزود: در طی ۱۱ ماه مذاکرات همواره گفته‌ایم که تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود درباره هیچ چیز توافق نمی‌شود. امروز توافقی را در دسترس نداریم که درباره توافق صحبت کنیم. موضوعات باقی مانده نیز به محض اینکه تمام شود می توانیم بگوییم کل متن توافق شده است و تا آن روز هم هر بخشی از این متن امکان بالا و پایین شدن دارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارات سفیر اوکراین در مصاحبه با یکی از روزنامه‌های ایران مبنی بر اینکه بسیاری از کشورها در جریان حمله روسیه به اوکراین به این کشور کمک کرده‌اند؛ ولی ایران تاکنون کمکی انجام نداده است، گفت:‌ مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص جنگ اوکراین روشن و در یک تداوم آشکار قرار دارد. ما ضدیت با اصل جنگ را بارها و بارها گفته‌ایم و مورد اشاره قرار داده‌ایم علاوه بر اینکه تأکید داریم که ریشه‌های این بحران نیز باید به صورت جدی بررسی شود. پایبندی به منشور ملل متحد و عمل صادقانه به توافقات بین‌المللی و انجام گفت‌وگو راه حل امروز بحران اوکراین است.

خطیب‌زاده ادامه داد:‌ سفیر اوکراین نیز بهتر است تا یک بار دیگر توییت وزیر خارجه اوکراین بعد از گفت‌وگوی تلفنی با آقای امیرعبداللهیان را بخواند تا متوجه مواضع دولت متبوع خود شود.

او همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات وین و برجام گفت: آنچه که در وین در حال گفت‌وگو است با رعایت تمام مفاد برجام است و قرار نیست در برجام تغییری ایجاد دو سند برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل سنجه و معیار حرکت ما بوده است از جمله تایم‌ها و زمان‌هایی که در این توافق مشخص شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار CNN مبنی بر اینکه آیا درخواست تضمین از ایران برای چشم پوشی از انتقام خون سردار سلیمانی و در مصونیت قرار گرفتن افرادی چون پمپئو و ترامپ در مذاکرات وین مطرح شده است و آیا ایران از این موضوع چشم می‌پوشد، گفت:‌ اصلی اساسی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بعد از ترور بزدلانه سردار شهید قاسم سلیمانی، سردار رشید ایران و اسلام شکل گرفت که اقدام صورت گرفته توسط مسببان، عاملان و مشاوران این عمل بزدلانه بی کیفر نخواهد ماند.

این یک اصل قطعی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که این افراد باید به پیشگاه عدالت آورده شوند.

خطیب‌زاده در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در مورد روابط ایران و ترکیه و اختلافات دو کشور در ارتباط با موضوع سوریه تأکید کرد: روابط ایران و ترکیه یک روابط راهبردی، چند لایه و بسیار باثبات و تاریخی بوده است.

ما در خصوص موضوع سوریه پرونده اختلافی روشنی داشتیم ولی تلاش کرده‌ایم که از مسیر روند آستانه به بازگشت آرامش به سوریه کمک کنیم. ایران،‌ روسیه و ترکیه تلاش کرده‌اند که از مسیر روند آستانه اختلافات را مدیریت کنند. ما بر رعایت تمامیت ارضی کشورهای منطقه و مرزهای بین‌المللی از جمله در مورد سوریه و عراق تأکید داریم و این موضوع حتما باید رعایت شود.

او همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد طرح دولت انگلیس برای اعزام اجباری پناهجویان در این کشور به کشور رواندا و اینکه آیا اتباع ایرانی نیز در بین این پناهجویان وجود دارند و اینکه آیا ایران در این ارتباط با مقامات انگلیس رایزنی و گفت‌وگویی انجام داده است،‌ تأکید کرد:‌ طرح اعلامی از سوی دولت انگلیس در این ارتباط شرم‌آور است.

اعزام اجباری پناهجویان به کشوری ثالث آن هم از سوی دولت انگلیس که از مدعیان حقوق بشر است نه تنها برخلاف تمام کنوانسیون‌های بین‌المللی و مهاجران است بلکه با مقدمات رفتارهای بشردوستانه ناهمخوان و ناسازگار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: شانه خالی کردن دولت انگلیس از وظایف خود در این ارتباط جای تعجب دارد و قابل قبول نیست.

خطیب‌زاده ادامه داد:‌ البته لیست و آماری هنوز از سوی دولت انگلیس که این طرح در چه زمانی اجرا خواهد شد و شامل چه کسانی می‌شود، نیست.

حتما این موضوع را هر چه جلوتر برود پیگیری می‌کنیم به عنوان کشوری که چهار دهه است که میزبان میلیون‌ها پناهجو است. کشوری که بیشترین مهاجران را دارد. ما حتما این مسائل را با حساسیت پیگیری می‌کنیم.

او در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی بود اکنون شاهد پاکسازی دیپلمات‌های باسابقه در وزارت خارجه به اسم ظریف‌زدایی هستیم و در همین چارچوب تغییرات گسترده‌ای را شاهد بودیم، گفت:‌ قرائت و روایت شما از تغییرات چرخشی در وزارت خارجه بر عهده خود شما و دیگر خبرنگاران می‌گذارم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این ارتباط افزود: سفرای ما بعد از ۳ سال و اتمام مأموریت‌شان به کشور برمی‌گردند و برخی هم جابه‌جایی‌های عادی و طبیعی وجود دارد و در وزارت خارجه مانند هر وزارتخانه‌ حاکمیتی قوانین حاکمیتی اعمال می‌شود.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال همین خبرنگار در ارتباط با دستاوردهای وزارت خارجه در طول ۸ ماه گذشته و روی کار آمدن دولت سیزدهم تصریح کرد:‌ امروز با تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی روابط تجاری ما با کشورهایی همچون ترکیه، عمان، عراق و برخی دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه آسیای مرکزی و قفقاز از نظر آمار کمی رشد زیادی داشته است.

در سال گذشته بیش از ۱.۳ میلیارد یورو حجم تجارت ما با عمان بوده است. روابط تجاری ما با ترکیه نیز دو و نیم برابر شده است. با عراق و دیگر کشورها نیز همین طور.

او  ادامه داد:‌ امروز وضع اقتصاد ما از نظر ذخایر ارزی در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته بسیار بهتر است و نفت به میزانی که وزارت نفت می‌تواند تولید کند، در بازارهای جهانی به فروش می‌رود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با اشاره به اجرای سند جامع همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین گفت: ما با بلوک های اقتصادی و سیاسی منطقه‌ای روابط خوبی داریم.

سال گذشته در حوزه سلامت با بحران مواجه بودیم و دیپلماسی سلامت یکی از دستاوردهای مهم وزارت خارجه است. این وزارتخانه هر کجا که نیازی بود، حاضر شده و تلاش کرده است که به وظایف خود عمل کند. وزارت امور خارجه تلاش می‌کند، وظایف خود را با همین دیپلمات‌ها و جوانانی که فرزندان ملت ایران هستند با دقت به جلو ببرد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری در مورد ادعاهای برخی از رسانه‌های آمریکایی مبنی بر اینکه واشنگتن بنا ندارد پاسخ ایران را بدهد و آیا توافق بین ایران و آمریکا از طریق آقای مورا در جریان است، اظهار کرد:‌ روابط ما در چارچوب گفت‌وگوهایی که در وین انجام می‌شود با اتحادیه اروپا به صورت عادی انجام می‌شود و رفت و برگشت پیام‌ها بین تهران و واشنگتن از طریق آقای مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوهای وین در حال انجام است.

او در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه در پی حمله به اماکن دیپلماتیک ایران در افغانستان شاهد احضار کاردار افغانستان به وزارت خارجه بودیم و آیا اکنون کسانی که در سفارت افغاستان در ایران مشغول به کار هستند، نمایندگان دولت طالبان هستند یا نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان تصریح کرد: کنوانسیون‌های بین‌المللی در این زمینه کامل روشن است. باید دولت جدید و نظام سیاسی جدید در افغانستان به رسمیت شناخته شود تا بتواند نمایندگان جدیدی را اعزام کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص توقف فعالیت‌های بخش‌های کنسولی اماکن دیپلماتیک ایران در افغانستان در پی تعرض صورت گرفته در آن‌ها در کابل و هرات افزود:‌ فعالیت‌های بخش‌های کنسولی ما در افغانستان بلافاصله بعد از تعدی صورت گرفته متوقف شد.

البته در همان مقطع مقامات هیئت حاکمه فعلی افغانستان تماس‌هایی را با سفیر و سرکنسول ایران در کابل و هرات داشتند و اطمینان‌های لازم را در مورد مسائل امنیتی دادند و به صورت تدریجی از همان روز فعالیت‌ها از سر گرفته شد.

موضوع حضور اتباع افغانستانی در برابر نمایندگی‌های ایران با محدودیت روبرو بود که با اطمینانی که هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان داد، ازسرگرفته شد.

خطیب‌زاده در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره علت توقف مذاکرات و اینکه آیا بحث ماندن سپاه در  لیستگروه‌های تروریستی آمریکا عامل این توقف است، اظهار کرد: همان طور که هفته قبل نیز گفتم موضوعات باقی مانده بین ایران و آمریکا بیش از یک موضوع است و ما تأکید می‌کنیم که پیام‌هایی که از طریق آقای مورا طی چند هفته گذشته قبل و بعد از سفر ایشان به تهران انجام شده با راه‌حل‌های حداقلی که باید اتفاق افتد که توافقی را اعلام کرد، فاصله دارد. مسئول عقب انداختن، پاسخ مناسب واشنگتن است.

او گفت:‌ همان طور که پیش از این تأکید کرده‌ایم باید تمامی عناصر و اجزای فشار حداکثری از بین برود. آمریکا نمی‌تواند تمام انرژی و وقت ما را صرف این موضوع بکند که بخشی از اجزای فشار حداکثری و میراث ترامپ را حفظ کند. اجزای این فشار حداکثری باید کلا از بین برود و نکته دوم مورد توجه ما این است که زنجیره انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام باید به صورت کامل دیده شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات وین تصریح کرد:‌ جو وین منفی نیست چون ایران و گروه ۱+۴ همه کارهای خود را انجام داده‌اند و منتظر پاسخ مناسب از سوی آمریکا هستیم. پاسخی که بتواند نگرانی‌هایمان را در دو حوزه‌ای که اشاره کردم مرتفع کند. هماهنگ‌کننده برجام و اتحادیه اروپا وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهد.

ایران در جریان مذاکرات وین بیشترین ابتکارات را داشته و اکنون نیز با ابتکارات مناسب تلاش کرده‌ایم که اطمینان لازم را برای بازگشت صادقانه آمریکا (به معنای حقوقی آن) به همراه اجرای تعهدات از سوی این کشور صورت بگیرد. به نظر می‌آید واشنگتن سیاست تأخیر را در پیش گرفته است و هر زمان که آمریکا به چند موضوع باقی مانده پاسخ بدهد به وین برمی‌گردیم و جو وین همچنان برای امضا و حصول توافق آماده است.

خطیب‌زاده همچنین در مورد اجرای سند جامع همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین گفت:‌ این سند یک نقشه راه برای گسترش تبادلات دو کشور در زمینه‌های مختلف است و در جریان سفر آقای امیرعبداللهیان به پکن و اعلام وزرای خارجه دو کشور این سند وارد فاز اجرایی شد و مقامات دو کشور در جریان رایزنی‌هایی که با یکدیگر داشتند توانستند در مورد موضوعات مختلف به برنامه عملیاتی برای همکاری و اجرای این سند برسند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا