کد خبر: 27060046613
صنعت و معدن

خلج طهرانی اعلام کرد: اتکا به توانمندی مهندسان داخلی برای بومی سازی تجهیزات در منطقه ویژه خلیج فارس

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس اعلام کرد: این منطقه با اتکا به توانمندی مهندسان داخلی، تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید را در دوران تحریم بومی سازی کرد.

به گزارش عصر اقتصاد به نقل از  روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، حسن خلج طهرانی ضمن بیان این مطلب گفت: منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس طی سال گذشته، اقداماتی همچون جایگزینی نوارهای ep به جای مشابه خارجی آن، نوسازی مجموعه WHEEL دستگاه‌های آلمانی برداشت مواد، اصلاح درام‌های مورد استفاده در خطوط (روکش زنی و اصلاح شافت های آن)، انجام شد.
وی افزود: اقدام دیگر، طراحی و ساخت صفحه پرشرپلیت مربوط به اسپلایس گرم (پخت محل اتصال) نوار نقاله با کیفیت تر از نوع آلمانی آن توسط مهندسان شرکت بود که صرفه جویی ارزی به همراه داشت. همچنین آمادگی تامین نیاز شرکت ها به این محصول را داریم.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در حوزه بومی سازی گفت: خودکفایی در ساخت ۶ دستگاه فیدر ویبراتوری با ظرفیت ۵۰۰ تن بر ساعت برای هدایت مواد معدنی از هوپرهای روی نوار نقاله و درنتیجه صرفه اقتصادی حدود ۳۰۰- ۴۰۰ میلیون تومانی و نیز ساخت کامل استراکچر اصلی، ریل‌ها و چرخ‌دنده‌ای دامپر ایستگاه‌های تخلیه واگن، از اقدامات دیگر بومی سازی است.
وی ادامه داد: طراحی، تغییر و بهسازی‌ در سازه‌های خطوط انتقال و درنتیجه استفاده از نوارهای ای پی (منجیت دار) تولید داخل، تعمیر بوردها و کارت‌هایی PCL تجهیزات ابزار دقیق، نوسازی و بازسازی رولیک های مورد استفاده در خطوط نوار نقاله در داخل منطقه ویژه و نیز ساخت ۱۰۰ درصدی کل قطعات مکانیکی موجود در ایستگاه‌های تخلیه واگن و لکوموتیوهای موجود، طی پارسال انجام شد.
خلج طهرانی اظهار داشت: باز طراحی و نوسازی کامل هوبرها و فیدرهای ایستگاه‌های تخلیه واگن در داخل و ساخت مجموعه کامل ترمز هیدرولیکی مورد استفاده در سیستم محرک WHEEL دستگاه‌های برداشت مواد، از جمله اقدامات دیگر بومی سازی در این منطقه بوده است.
برنامه های بومی سازی امسال
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با اشاره به برنامه‌های بومی‌سازی منطقه ویژه خلیج‌فارس در سال جاری گفت: از جمله این برنامه ها، نوسازی و بازسازی اساسی سیستم محرک لوکوموتیوهای شانتینگ یارد (تغییر سیستم محرک آن‌ها) و جایگزینی یا حذف سیستم ایندکسر ایستگاه‌های تخلیه واگن (سیستم حمل واگن به دامپر) است.
وی افزود: طراحی و اجرای سیستم توزین دینامیکی مناسب با وضعیت و شرایط محوطه شانتینگ یارد منطقه ویژه (با دقت ۲۵ صدم درصد)، نوسازی و بازسازی انواع تیغه و ریل پهلویی مربوط به خطوط ریلی و ساخت سیلندرهای هیدرولیکی بوم همراه با بلوک کنترل شتاب و جریان روغن درون آن مربوط به دستگاه ریکلایمر از دیگر برنامه های بومی سازی امسال است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس درباره دیگر برنامه های این منطقه در زمینه بومی سازی بیان داشت: ساخت ویبراتورهای مناسب با ابعاد و دیمانسیون فیدرهای تخلیه واگن، تغییر در استراکچر خطوط نوار نقاله‌ها برای استفاده از نوارهای EP (نخی) تولید داخل به‌جای نوارهای استیل کورد خارجی، طراحی و اجرای سیستم کنترل و علائم الکتریکی خطوط ریلی متناسب با تجهیزات به‌روز و موجود در کشور، بخش دیگری از این برنامه هاست.
وی ادامه داد: اجرای سیستم بی سیم دستگاه‌های انباشت و برداشت با هدف حذف ۴ هزار متر کابل ۴۰ کر خارجی و کابل جمع کن ها به دلیل استهلاک زیاد و هزینه بالا و تولید نشدن در داخل، تعمیر و بازسازی انواع کارت‌های PLC، ساخت موتور و گیربکس‌های گنتری دستگاه‌های انباشت و برداشت مواد معدنی در برنامه های مجموعه برای امسال قرار دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا