کد خبر: 291102152262
اخبار شرکت هااقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

خوش نیاز بیان کرد: نمک زدایی ۴۰۰ هزار متر مکعب آب در روز برای صنایع فلات مرکزی تا سال ۴۰۳

نصرت خوش نیاز مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه آب آسیا در بازدید خبرنگاران که به همت وزارت صنعت از روند اجرای پروژه آب شیرین‌کن بندرعباس انجام شد گفت: این پروژه از بزرگترین عملیات نمک‌زدایی است که از سال ۹۲ به صورت متمرکز فعالیت خود را برای تولید ۴۰۰ هزار مترمکعب آب نمک‌زدایی‌شده و انتقال به فلات مرکزی ایران می رسد که تا سال آینده این امر امکان خواهد شد.

به گزارش عصر اقتصاد، وی در توضیح پروژه آب شیرین کن بندرعباس گفت: تاکنون بالای ۹۵ درصد زیرساخت با ۱۶ کیلومتر لوله‌گذاری مربوط به تولید یک میلیون آب شیرین در روز را محقق کرده‌ایم. هر ماژول (زیرساخت) قادر است ۲۰۰ هزار متر مکعب در روز، آب نمک‌زدایی‌شده تولید کند.

خوش نیازادامه داد: مجموعه خط انتقال آب خلیج فارس از سال ۱۳۹۲ به صورت متمرکز در قالب شرکتی با محوریت تامین آب صنایع معدنی فلات مرکزی ایران فعالیت خود را آغاز کرد. آبان همان سال فاز اول آن به بهره‌برداری رسید و در خرداد ۱۴۰۰ تکمیل شد که قرار است در سال ۱۴۰۳ تمام اهداف خود را در این فاز محقق کند.

مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه آب آسیا ادامه داد: در حال حاضر وظیفه تامین ۴۰ هزار مترمکعب آب شرب استان هرمزگان را برعهده داریم که ۲۶ هزار متر مکعب آن مربوط به بندر خمیر و شهر رضوان است که در حال حاضر تامین می‌شود.

وی ادامه داد: ۵ زیرساخت برای این پروژه به درنظر گرفته شده است که تاکنون دو زیرساخت؛ یکی در حال بهره‌برداری و دیگری در مراحل تست نهایی است.

خوش نیاز با بیان اینکه این پروژه حاصل تلاش دسته جمعی ۱۰ ساله است، گفت: خط انتقال اول ۱۳۰ میلیون متر مکعب در سال و با خط انتقال دوم که از  سال آینده اجرا خواهد شد، ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین به فلات مرکزی با محوریت تامین آب صنایع و شرب است.

وی افزود:سایت آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی بندرعباس در ۱۵۵ هکتار که فاز یک آن در سال ۹۹ با تولید ۲۰۰ هزار متر مکعب آب شیرین در شبانه روز به بهره برداری رسید، قرار است تا ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۳ و در فاز دوم به ۴۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز برسد و طرح توسعه فاز دوم ۳۰۰ هزار مترمکعب دیگر افزوده خواهد شد.

خوش نیاز با بیان اینکه این منطقه بهترین نقطه خلیج فارس برای آبگیری و ایجاد واحدهای نمک زدایی است، گفت: در حال حاضر مطابق استاندارد دریا را لای‌روبی و از عمق منفی ۱۰ متری دریا آبگیری و آب شورتر شده را در عمق بیشتر جت می کنیم که طبق استاندارد محیط زیست اثرات منفی زیست محیطی در پی نداشته باشد و از آنجا که برای اثبات ادعای زیست محیطی، مجوز و قرارداد این پروژه با محیط زیست مشروط بود، هم اکنون این قرارداد مداوم است.

مدیرعامل پروژه آب شیرین کن بندرعباس گفت: نمک زدایی در کشور ما در ابتدای کار است بعضی از کنشگران محیط‌زیست در این‌باره احساسی صحبت می‌کنند. باید تمرکزمان را در توسعه صنایع در نواحی سواحلی خلیج فارس و دریای عمان  بگذاریم و سهم مان را از خلیج فارس در بحث نمک‌زدایی بالا ببریم، چون هیچ آبی برای مصرف صنایع و شرب ارزان‌تر و در دسترس‌تر از آب نمک‌زدایی شده پروژه شیرین سازی نیست‌.

وی با بیان اینکه این پروژه لوله های خط انتقال قطر ۲/۵ متر، یکی از عظیم ترین پروژه های دریایی است که تماما توسط ایرانی ها ساخته شده است و ۱۶ کیلومتر کار دریایی برای انتقال یک میلیون متر مکعب آب شیرین در حال انجام است.

گفتنی است پروژه آب شیرین کن بندرعباس برای تامین آب شرب و صنایع فلات مرکزی(هرمزگان، یزد و کرمان) را اندازی شده است و ۴۴ درصد سهام متعلق به شرکت گل‌ گهر، ۳۳ درصد سهام متعلق به شرکت ملی مس و ۲۲ درصد آن مربوط به شرکت چادرملو است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا