کد خبر: 09060044401
راه و مسکنروزنامه

داستان حضور بدون هماهنگی وزیر راه در میدان راه آهن

محمد ارفع

شاید در نگاه اول تعجب‌برانگیز باشد که یک وزیر چند روزی بیشتر نیست کار خود را آغاز کرده است در بحبوحه اوضاع کرونایی کشور از دفتر کار خود خارج شود و تلاش کند تا دیدار چهره به چهره با مردم داشته باشد با این حال رستم قاسمی یک‌شنبه بدون اطلاع قبلی به ایستگاه راه آهن تهران رفت تا با مسافران و مردم به صورت مستقیم ارتباط برقرار کند.

اما این مقصد اولیه هم معانی تمثیلی بسیاری دارد معانی مانند اینکه اولویت او همانگونه که در اسناد بالادستی امده است مطمئنا گسترش خطوط ریلی در کشور است و هم می‌داند که حمل و نقل عمومی برون شهری نقطه ثقلی است که با آن مردم عملکرد وزارت راه را می سنجند.

البته  او شاید از عملکرد چندین ساله در این حوزه ناامید شد زیرا پس از این بازدید در توئیترش نوشت: «در بازدیدِ سرزده‌ای که از ایستگاه راه‌آهن تهران داشتم، بیشتر از قبل به نجابت مردم عزیز ایران پی‌بردم. این کم‌توقعی باعث شده تا برخی مسئولان به حداقل‌های خدمت بسنده کنند. بی‌شک اولین شرط همکاری با بنده اعتقاد به این موضوع است که مردم ایران شایسته بهترین‌ها هستند.»

جمله کلیدی پایانی این توئیت با حضور نداشتن مدیرعامل راه آهن شاید گره معناداری دارد؛ آنجا که وزیر راه و شهرسازی جدید صلاح ندیده بود تا سعید رسولی را که چند صباحی است بر یکی از مهمترین مسندهای حمل و نقلی کشور تکیه زده است با خود همراه کند و یا تصمیم گرفته بود تا بدون حضور او با مردم و کارکنان بدون پرده و نمایش حرف بزند.

اما سوالی که مطرح می شود این است که سعید رسولی ،مدیرعامل راه‌آهن اما کیست که رستم قاسمی نخواست در این بازدید با او باشد. او که در حال تحصیل در مقطع دکتری مهندسی آبیاری گرایش سازه‌های آبی از دانشگاه شهید چمران است به طور رسمی از طریق سازمان برنامه و بودجه وارد دولت شده است و قبل از آنکه به سمت مدیرعاملی راه آهن منصوب شود فعالیت اجرایی چندانی نداشته و بیشتر در حوزه برنامه‌ریزی آن هم در سازمان برنامه و بودجه فعال بوده است.

اما با روی کار آمدن دولت اول روحانی با حمایت محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، به راه آهن جمهوری اسلامی می پیوندد و معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل‌می‌شود. بعد از ان نیز در سال ۹۵ به سمت عضو هیأت مدیره راه‌آهن در می‌آید که سرانجام با استعفای عباس آخوندی از وزارت و سعید محمدزاده از مدیرعاملی راه آهن او به عنوان یکی از چهره‌های بسیار نزدیک به نوبخت و به قول اطرافیان وزیر برای کسب نظر مثبت سازمان درباره اختصاص بودجه، به این سمت گمارده می شود؛ موضوعی که در بازدیدهای و حضور مکرر نوبخت در راه‌آهن قابل درک است.

سعید رسولی در این سال‌ها در راه اهن جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است که چهره‌ای مقتدر و مطبوعاتی از خود به نمایش گذارد و با دعوت مسئولان رده‌بالا و کارهای نمایشی این چهره را تقویت کند. این تلاش برای دیده شدن تا آنجا پیش رفته است که در دو سال گذشته در شورای معاونان راه آهن به معاونان خود دستور داده بود تا با رسانه‌های گروهی مصاحبه نکنند و تنها کسی که با رسانه‌ها صحبت می‌کند شخص او باشد.

رسولی حتی پا را از این موضوع فراتر گذاشت و در هشتمین نمایشگاه ریلی در اوج همه‌گیری کرونا برگزار کرد؛ در حالی که ازدحام جمعیت و رعایت نشدن برخی از پروتکل‌ها باعث واکنش محمد اسلامی وزیر وقت راه و شهرسازی شد و او این نمایشگاه را با نارضایتی ترک کرد و حتی حاضر نشد روبان افتتاح نمایشگاه را قیچی کند.

مدیرعامل راه آهن که از حمایت برخی از نمایندگان دوره دهم مجلس نیز برخوردار بود و روابط نسبی یکی از مشاورانش با رئیس‌جمهوری پیشین نیز کمک می‌کرد تا جایگاه خود را حفظ کند.

او که در بین کارمندان راه آهن به عنوان یک چهره بی برنامه مشهور است در اقدامی محل رفاهی کارمندان ساختمان مرکزی را به «مرکز جهادی پیشرفت» تبدیل کرد که عملا اگر جست‌وجوی ساده‌ای در اینترنت نیز انجام شود، درباره آن نتیجه‌ای غیر از بازدید مدیران ارشد از مرکز چیزی حاصل نمی شود.

این روحیات او اما با روحیات وزیر فعلی راه و شهرسازی هماهنگی ندارد. او نمی خواهد تا نمایش دهد بلکه آمده است تا کار کند و از همین روست که روز گذشته بدون حضور مدیرعامل به ایستگاه راه اهن تهران رفت تا کارمندان بدون ترس از عواقب اعتراض با او سخن بگویند. محیط ایستگاه راه آهن نیز قبل از حضور او آراسته نشده بود تا به صحنه تئاتر تبدیل نشود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا