کد خبر: 03050039006
تولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

دبیر انجمن قطعه‌سازان: آزادسازی واردات خودرو برای قطعه‌سازان مفید است

دبیر انجمن قطعه‌سازان معتقد است که آزادسازی واردات خودرو برای قطعه‌سازی می‌تواند مفید باشد و باعث انتقال دانش فنی ‌شود.

مازیار بیگلو در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه باید در دولت جدید آزادسازی واردات خودرو بررسی شود، گفت: آزادسازی واردات خودرو برای قطعه‌سازی می‌تواند مفید باشد، چراکه اینگونه هم تیراژ تولید افزایش می‌یابد و هم قطعات مصرفی بیشتر می‌شود.

دبیر انجمن قطعه‌سازان تشریح کرد: برای آزادسازی واردات باید فاکتورهایی در نظر گرفت که باعث کنترل خروج ارز شود و بروز مشکلات ارزی نشود. واردات خودرو محاسنی دارد که باعث می‌شود از آن چشم‌پوشی نکنیم؛ یکی از این موارد به افزایش دانش فنی برمی‌گردد.

او تشریح کرد: آزادسازی واردات خودرو باعث می‌شود انواع خودروهای خارجی وارد کشور شوند و خودروسازان و قطعه‌سازان این خودروها را از نزدیک ببینند و با سیستم آن آشنا شوند و می‌تواند به انتقال دانش فنی آنها کمک کند. اکنون قطعه‌سازان می‌توانند برای انواع خودروهای پرتیراژ خارجی قطعه تولید کنند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان تشریح کرد: قطعاتی که اکنون قطعه‌سازان تولید می‌کنند شامل لنت ترمز، انواع فیلتر، رادیاتور، خنک‌کننده و … است؛ همچنین انواع دیگر قطعات را برای خودروهای لوکس نیز تولید می‌کنند و مشکلی در تولید قطعات نداریم.

بیگلو با بیان اینکه اکنون ریشه مشکلات خودروسازی در قیمت‌گذاری دستوری است و این رویه در روند کار قطعه‌سازان تاثیراتی گذاشته است، می‌افزاید: کمبود نقدینگی به قیمت‌گذاری دستوری مرتبط است و باعث بروز مشکلات متعددی شده است چرا که با وجود کمبود نقدینگی خودروسازان نمی‌توانند بدهی قطعه‌سازان را بپردازند و قطعه‌سازان با مشکل تولید قطعه مواجه می‌شوند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان با تاکید بر اینکه کمبود نقدینگی باعث تضعیف کار خودروسازان و قطعه‌سازان شده است، گفت: با ادامه این روند خودروساز و قطعه‌ساز نمی‌توانند افزایش بهره‌وری و کیفیت داشته باشند که عامل اصلی به همان قیمت‌گذاری دستوری برمی‌گردد.

 دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه وقتی قرار است روی محصول نهایی قیمت‌گذاری انجام شود، باید کل زنجیره کالایی قبل آن را نیز قیمت‌گذاری کرد، گفت: اگر می‌خواهید روی خودرو قیمت بگذارید باید مس، فولاد و پتروشیمی را هم که تولیدکننده مواد اولیه خودرو‌ها هستند، قیمت‌گذاری کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا