کد خبر: 120402131634
اقتصادفناوری اطلاعات و ارتباطات

درآمد عجیب برخی اینفلوئنسرها/ درآمد میلیاردی ماهانه، مالیات ناچیز سالیانه

برخی از بلاگرها و اینفلوئنسرهای اینستاگرامی ماهانه میلیاردها تومان درآمد دارند و مالیاتی که باید سالیانه بپردازند چند ۱۰ میلیون تومان است.

به گزارش ایرنا، به‌تازگی سخنگوی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: اداره مالیات وضعیت اظهارنامه‌های سال ۹۹ و ۱۴۰۰ اینفلوئنسرها با دنبال کننده بالای ۵۰۰ هزار نفر را مورد بررسی قرار داد و در نهایت ۵۵۱ کاربر و فعال مجازی دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده شناسایی کرد که مشمول مالیات بر درآمد می‌شدند. در نهایت پس از بررسی هویت افراد، برای ۱۲۳ اینفلوئنسر که درآمد قابل توجهی داشتند، درآمد تشخیصی صادر شده‌ است.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: مجموع تراکنش‌های واریزی برای این ۱۲۳ اینفلوئنسر در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲.۳ هزار میلیارد تومان بوده است. معیار تشخیص درآمد اینفلوئنسرها لزوما واریزی به حساب بانکی آنان نیست و توانستیم از طریق شرکت‌های واسط تبلیغاتی این افراد را شناسایی کنیم.

در نهایت نیز برای این افراد نزدیک به ۱۷ میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده که ۲۳ نفر از اینفلوئنسرها این مالیات را پذیرفتند و در قالب توافق ماده ۲۳۸ مالیات را می‌پردازند.

درآمد این افراد که به آنان اینفلوئنسر یا آزادکار گفته می‌شود عموما از راه تبلیغات برای دیگر کسب‌وکارها یا فروش پکیچ و دوره‌های آموزشی است. طبق آماری که اعلام شده برای مجموع ۱۲۳ نفر از این افراد ۱۷ میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده که به‌طور میانگین سهم هر کدام به ۱۳۸ میلیون تومان می‌رسد.

نگاهی به تعرفه تبلیغات و پکیج‌های آموزشی این افراد نشان می‌دهد که این مبلغ برای برخی از آنان در حد انتشار چند استوری روزانه است. درآمد ماهانه این افراد با توجه به حجم تبلیغاتی که در استوری و پست انتشار می‌دهند، گاهی از یک میلیارد تومان هم عبور می‌کند. اندک افرادی در این بین وجود دارند که به نسبت تحصیلات و حرفه‌ای که در آن تعلیم دیده‌اند درآمد کسب می‌کنند.

تعداد بیشماری اما کار خود را با انتشار عکس و ویدیو از زندگی روزمره خود آغاز کردند و پس از آن با افتتاح کسب و کار خود، در آن بخش مشغول به فعالیت شدند و علاوه بر تبلیغات و آموزش، کسب و کار خود را نیز به منابع درآمدی‌شان اضافه کردند.

نگاهی به تعرفه‌هایی که این افراد برای انتشار استوری و پست دریافت می‌کند، مهر تایید دیگری بر درآمد نجومی روزانه این افراد است.

سبک کاری این افراد با یکدیگر متفاوت است. برخی چارچوب‌هایی را برای تبلیغات رعایت می‌کنند که باعث می‌شود دنبال کننده (فالوئر) تخصصی داشته باشند و قیمت تک استوری‌های‌شان از ۱۰ میلیون تومان آغاز شود و اگر ویژگی‌های دیگر به آن اضافه شود، این عدد بالاتر هم می‌رود. اما برخی دیگر برای‌شان فرقی نمی‌کند چه تبلیغی را انجام بدهند.

تبلیغ این افراد ارزان‌قیمت است اما تعداد تبلیغاتی که روزانه می‌گذارند زیاد است و همین مسئله باعث می‌شود دریافتی ماهانه آن‌ها به صدها میلیون تومان برسد.

واینرها

«واینرها» دسته‌ای از فعالان اینستاگرامی هستند که هدف آنان تولید محتوای سرگرم‌کننده و کمدی است. این افراد با طنزپردازی به تبلیغ محصول یا خدمت می‌پردازند. تعرفه استوری این افراد به دلیل بازدید بالایی که دارند از ۱۰۰‌میلیون تومان آغاز می‌شود. آنان عموما با چند استوری داستانی و دنباله‌دار به معرفی یک محصول یا خدمت می‌پردازند.

درآمد این افراد گاهی اوقات از ۲ میلیارد تومان در ماه نیز عبور می‌کند. نگاهی گذرا به پست‌های ابتدایی این افراد و وضعیت کنونی‌شان، نشان از تحول مالی دارد. البته معدود واینرهایی هستند که این تعرفه را دریافت می‌کنند، تعرفه نرمال برای هر استوری از پنج میلیون تومان آغاز می‌شود و به ۲۰ میلیون تومان می‌رسد.

اینفلوئنسر اینستاگرمی دیگر ۱۰ میلیون فالوئر دارد و حوزه فعالیت او «طنز» است. او برای سه استوری که به مدت ۲۴ ساعت در صفحه وی قرار بگیرد ۳۵ میلیون تومان دریافت می‌کند و معمولا هر روز نیز از این تبلیغات در صفحه‌اش به چشم می‌خورد. این فرد اگر در ماه فقط روزی سه استوری ویژه بگذارد، درآمد ماهیانه‌اش از یک میلیارد عبور می‌کند.

خوره‌های بازی

اگر جزو طرفداران بازی‌های رایانه‌ای باشید یا کسب و کارتان به این حوزه گره خورد باشد، به‌طور قطع برای تبلیغات باید سراغ بلاگرهای گیم بروید. این افراد که عموما نوجوانان کم سن و سال هستند، بازی رایانه‌ای و تجهیزات موردنیاز را تبلیغ می‌کند. محدوده قیمتی تبلیغات در استوری و پیج آن‌ها از چهار میلیون تومان آغاز و به ۶۰ میلیون تومان ختم می‌شود.

در این بخش تعداد فالوئر خیلی اهمیت ندارد، مهم گعده مجازی است که دوستداران بازی‌های رایانه‌ای آن را تشکیل داده‌اند. به طور مثال یک فعال حوزه گیم با ۲۳۰ هزار فالوئر برای هر استوری سریالی ۶۰ میلیون تومان دریافت می‌کند.

اقوام افراد مشهور

همسر اشخاص معروف و سلبریتی نیز جزو کسانی هستند که در دنیا اینستاگرام برای خود فضایی باز کرده‌اند. این افراد نیز به دلیل شهرتی که شریک زندگی، والدین یا فرزندشان دارند، وارد لیگ فالوئر میلیون‌ها می‌شوند و قیمتی که برای تعرفه پست و استوری می‌دهند گاهی به ۱۰۰ میلیون تومان است.

آرایشی، بهداشتی و مادلینگ

تعرفه تبلیغات یکی از بلاگرهای اینستاگرامی با بیش از ۶۳۰ فالوئر که عموما به انتشار روزمرگی‌های خود می‌پردازد، برای ۳ استوری ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، برای هشت استوری ۲۱ میلیون تومان، برای تبلیغ حضوری ۴۰ میلیون تومان و برای ساخت یک ویدیوی کوتاه (ریلز) ۳۵ میلیون تومان است.

اینفلوئنسر بعدی بلاگر حوزه آرایشی است. عمده کار او میکاپ شدن توسط میکاپ آرتیست‌ها و عکاسی مادلینگ است. او بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار فالوئر دارد و جزو بلاگرهایی که دستمزدشان بالاست به حساب می‌آید.

او برای استوری سریالی ۳۵ میلیون تومان، پکیج استوری که شامل استوری سریال و استوری یادآوری می‌شود ۴۵ میلیون تومان، برای پست عکس به همراه استوری سریالی ۶۵ میلیون تومان و پست ویدیو و استوری سریالی ۸۵ میلیون تومان است. این بلاگر اگر در ماه چند استوری و ویدیو در پیج شخصی‌اش بگذارد نیز درآمد ماهیانه‌اش از یک میلیارد تومان عبور می‌کند.

سفر و جهانگردی

این افراد عموما سفر خود و تجربیاتی که از این طریق به دست می‌آوردند را به اشتراک می‌گذارند. آژانس‌های مسافرتی و افرادی که تورهای مختلف ایرانگردی و جهانگردی دارند مشتری پر و پا قرص این افراد هستند. میانگین قیمتی استوری این افراد بسته به تعداد فالوئر و بازدیدی که از پست و استوری‌های‌شان می‌شود از سه میلیون تا ۱۰ میلیون تومان است.

تعرفه ساخت ویدیو کوتاه یا انتشار پستی که چند روز در صفحه باشد نیز معمولا از ۱۰ میلیون تومان شروع می‌شود به ۵۰ میلیون نیز می‌رسد.

مادرها و سبک زندگی

یک نوع دیگر از بلاگری، مادرانی هستند که محتوای تولیدی‌شان درباره زندگی خانوادگی و تربیت کودکان است. یکی از بلاگرهای فعال در این رسته، چهار فرزند دارد و بیش از یک میلیون فالوئر. تعرفه تبلیغات او به واسطه تعداد فالوئری که دارد، بیشتر از بقیه است.

او برای یک استوری ۱۴ میلیون تومان، برای ۲ استوری ۱۸ میلیون تومان، برای ۴ استوری ۲۶ میلیون تومان دریافت می‌کند. معرفی حضوری، انتشار پست و معرفی با حضور خود فرد به مبالغ بالای ۵۰ میلیون تومان می‌رسد.

آشپزی و پخت و پز

دسته‌بندی آشپزی به‌ویژه غذاهای سلامت از دیگر دسته‌بندی‌های پرطرفدار اینستاگرام است. سرگرم‌کنندگی و عمومیتی که این دسته‌بندی دارد باعث می‌شود تعداد بازدید (ویو) زیاد باشد و همین مساله سبب افزایش قیمت استوری می‌شود.

یکی از بلاگرهای این حوزه فردی است که کار خود را با آموزش آشپزی در خانه آغاز کرد و توانست پس از مدتی بیش از ۶۰۰ هزار فالوئر جذب کند. تعرفه هر استوری این فرد ۶ میلیون تومان است و عموما روزانه چندین استوری در صفحه او قابل مشاهده است.

قیمت و بازدهی تبلیغات در پیج‌های اینستاگرامی خیلی تابع تعداد فالوئر نیست چرا که برخی از آن‌ها برای افزایش تعداد دنبال‌کنندگان خود از روش‌ خرید فالوئر استفاده می‌کنند.

صاحبان کسب و کار و افرادی که به هر دلیلی نیاز دارند تبلیغات انجام بدهند عموما تمایل‌شان به افرادی است که تاثیرگذارند، دنبال‌کننده واقعی دارند و محتوایی که تولید می‌کنند برایشان مفید است. گاهی یک صفحه اینستاگرامی با ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده تاثیرگذارتر از پیج‌های میلیون است.

همه چیز درهم

افراد دیگری نیز در اینستاگرام فعالیت ندارند که به هیچ تبلیغی دست رد نمی‌زنند. فرقی ندارد که این تبلیغ با وضعیت و تخصص آن‌ها همخوانی داشته باشد یا نه. آنان به همه درخواست‌هایی که برای تبلیغ به سمت آن‌ها روانه می‌شود «نه» نمی‌گویند.

تعداد استوری‌های آن‌ها روزانه به ۲۰ استوری می‌رسد و اگر برای هر استوری ۲ میلیون تومان هم بگیرند، درآمد ماهانه‌شان باز هم به سمت میلیاردی شدن می‌رود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا