کد خبر: 291102152301
اخبار شرکت هااقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

درخشش برق توسعه در چشمان سایپا

زینب غضنفری

صنعت خودرو نقش قابل توجهی در توسعه اقتصادی ایفا می‌کند و علاوه بر رونق اقتصادی، اشتغال‌زایی بالایی را رقم می‌زند. گروه خودروسازی سایپا به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در کشور و منطقه، از ظرفیت‌های ملی به شمار می‌رود و پتانسیل بسیار بالایی از نظر دانش فنی و مهندسی دارد و به جهت تجربه طولانی در این عرصه، در زمینه بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید پیشرو بوده است.

برنامه‌ها و اقدامات توسعه‌ای که گروه خودروسازی سایپا طی ۲۵ ماه گذشته و به خصوص از زمان روی کار آمدن مدیریت جدید انجام داده است، در خور توجه است.

آغاز تحولات با نگرش جدید مدیریت

عملکرد این خودروساز در سالیان اخیر و به خصوص با روی کار آمدن مدیریت جدید رو به جلو ارزیابی می‌شود و با توجه به رسیدن به سن خبرگی و در اختیار داشتن نیروی انسانی با تجربه و مدیریت قوی، انتظارات از این شرکت بالا رفته و به همین جهت، در مسیر رو به جلو، خود را متناسب با شرایط روز باز مهندسی می‌کند و در بخش میزان تولید، تنوع محصولات و داخلی‌سازی گام‌های خوبی برداشته است.

اثرات بهبود روند تولید، افزایش کیفیت، کاهش قیمت محصولات جدید و حرکت انقلابی که گروه سایپا در حوزه خودروهای برقی انجام داده است، به زودی برای همگان قابل مشاهده خواهد بود.

تنوع بخشی حلقه ابتدایی توسعه سایپا

یکی از اقدامات مناسبی که گروه خودروسازی سایپا در این مدت انجام داده، افزایش‌ تنوع محصولات است چرا که تنوع محصول تضمین کننده‌ نیاز و خواست مشتریان است. رویکرد گروه سایپا این است که با تنوع بخشی به محصولات خود رضایت مشتریان را کسب کند و با اطمینان خاطر محصولات این مجموعه صنعتی را خریداری کنند.

در عمل گروه خودروسازی سایپا ضمن تنوع بخشی در حوزه طراحی که به جد در دستور کار قرار داده، محصولات جدید شامل شاهین اتوماتیک، اطلس، سهند، پی۹۰، ساینا CNG، شاهین پلاس،‌ سیلک و آریا را نیز به سرعت تولید و روانه بازارها کرده است و می‌توان گفت که این میزان تنوع محصولات و سرعت در تولید آن در صنعت خودروسازی بی نظیر است.

انقلاب برقی در سایپا

مبحث آلودگی هوا همواره جزو چالش‌های مدیران و خودروسازان بوده و برای مردم به دغدغه مهمی‌تبدیل شده است. بر اساس گزارش‌های سازمان محیط زیست، حدود ۸۵ درصد آلودگی هوا ناشی از سوخت‌های فسیلی است که خودرو‌ها تولید می‌کنند. به همین دلیل از دور خارج کردن خودرو‌ها با سوخت فسیلی و جایگزینی آن با سوخت‌های پاک و تجدیدپذیر ضروری و واجب است و در همه کشورهای دنیا برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌ها به سمت تولید خودرو با سوخت پاک و خودروهای برقی است.

شرکت سایپا نیز از این عرصه دور نمانده و اقدامات جدی در این زمینه انجام داده است و همگام با تحولات جهانی که حرکت به سمت خودروهای برقی است،‌ حرکت کرده و برنامه‌ریزی‌ها در امر تولید، ‌ارتقا کیفیت و تولید خودروهای برقی، مثبت و امیدوار کننده ارزیابی می‌شود.

رشد و توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در کشور با توجه به شرایط اقلیمی‌موجود، می‌تواند نقش مهمی‌در کاهش آلایندگی کلان‌شهر‌ها و توسعه صنعت خودروهای برقی داشته باشد و جهت حفظ محیط زیست و کاهش آلایندگی ناشی از مصرف بنزین خودروها،‌ تولید خودروهای برقی در صدر اقدامات سایپا قرار دارد و همچنین در کنار آن، واردات خودروهای برقی را نیز در دستور کار دارد و بخشی را نیز به سرانجام رسانده است.

انقلاب پروژه‌های برقی محصولات جدید گروه خودروسازی سایپا شامل آریا (پلاگین هیبرید)، ساینای برقی و سهند برقی نشان دهنده رویکرد این خودروساز در حوزه خودروهای برقی است.در این راستا، خودرو جدید آریا در حال انجام استانداردهای نهایی است و به زودی روانه بازار می‌شود و به دست مشتریان خواهد رسید.

افق گروه سایپا در سال‌های آتی، توسعه محصول به سمت خودروهای هیبرید و برقی با در نظر گرفتن تنوع طراحی،‌ کیفیت و تولید خودروهای ایمن‌تر است.

شاخص‌ها در مدار صعود

آمارها نشان می‌دهد که بهره‌وری گروه سایپا طی ۲۵ ماه گذشته بهبود قابل توجهی یافته به نحوی که هزینه‌های تبدیل (دستمزد و سربار) در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲ به ۶.۸ درصد رسید؛ در حالی که این شاخص در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۱.۲درصد بود. علاوه بر این، شاخص نیروی انسانی با محاسبه هزینه تبدیل هر خودرو ۴۰ درصد شده است.

کمک سایپا به بازار ارز در کوران تحریم‌ها

عملکرد شرکت سایپا در صرفه جویی ارزی نیز قابل ملاحظه است و در روزهایی که کشور تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه تاریخ قرار دارد، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و توانسته در مدت سپری شده از سال جاری بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی ارزی را رقم بزند و با توجه به صرفه جویی ارزی ۲۵۰۰ میلیارد تومانی سال گذشته، در کمتر از دو سال اخیر ۶۵۰۰ میلیارد تومان به نفع بازار ارز کشور عمل کرده است.

نمایش اقدامات مثبت در آمار فروش

بر اساس عملکردی که شرکت سایپا تاکنون داشته پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری بالغ بر ۱۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد فروش کسب کند در حالی که در سال گذشته ۹۱ هزار میلیارد تومان فروش انجام داده بود.

سایپا اولین شرکت خودروسازی است که با رعایت مصوبات دولت و مجلس شورای اسلامی‌نسبت به واردات خودروهای به‌روز اقدام کرده است و تاکنون ۳ هزار خودرو چانگان و زوتی را وارد کشور کرده که بخش قابل توجهی از خودروها تحویل مشتریان شده و ۱۰ هزار دستگاه خودرو نیز در فرایند حمل قرار دارد.

همچنین تاکنون ۱۰ هزار خودرو برقی و هیبریدی ثبت سفارش شده که از این تعداد، مراحل تکمیلی ۲ هزار دستگاه آن انجام شده و خودروها آماده حمل هستند.

در خاتمه می‌توان چنین ادعا کرد که گروه خودروسازی سایپا روزهای خوبی را سپری می‌کند و اقدامات انجام شده و اعداد و ارقام محقق شده در امر تولید و فروش در خور توجه است و با توجه به برنامه‌های گوناگون و بسیار مدیریت شرکت در امر تولید، تنوع بخشی و کیفیت محصولات، امید می‌رود سرعت حرکت رو به جلو این خودروساز بیشتر شود و در سال‌های آتی جایگاهی ویژه‌تر از اکنون برای خود و سهامداران و سرمایه‌گذاران دست و پا کرده باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا