کد خبر: 1903993921
بازرگانی

درخواست کنفدراسیون صادرات برای تمدید مهلت رفع تعهد ارزی

بانک مرکزی اعلام کرده که مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ تا پایان تیر است و صادرکنندگانی که قصد دارند از مشوق‌های اعلام شده از سوی دولت استفاده کنند، باید تا این زمان ارز خود را بازگردانند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید با توجه به وضع به وجود آمده تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا صادرکنندگان درخواست دارند که بانک مرکزی مهلت رفع تعهد ارزی اعلام شده را تمدید کند.

به دنبال تحریم‌های آمریکا و کاهش درآمدهای نفتی، دولت اعلام کرد که بخشی از نیاز ارزی کشور در واردات کالاهای اساسی و ضروری را از طریق صادرات غیر نفتی برطرف خواهد کرد و به دنبال آن برای صادرکنندگان تعهد ارزی در نظر گرفت تا نسبت به بازگشت ارز اطمینان بیشتری حاصل کند. در کنار وارد کردن ارز به سامانه نیما صادرکنندگان مجاز هستند که بخشی از صادرات خود را در قالب واردات به کشور بازگردانند.

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، در گفت‌وگو با ایسنا با تشریح دو اتفاق جدیدی که در مسیر بازگشت ارز صادر کنندگان به کشور به وجود آمده است، گفت: مسئله نخست تغییر در سیاست بازگشت ارز است. در سال گذشته ۸۰ درصد ارز حاصل از صادرات به عنوان تعهد ارزی باید باز می‌گشت و ۲۰ درصد باقیمانده امکان ورود به شکل اسکناس را داشت، اما در سال جاری بانک مرکزی اعلام کرده که ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات باید بازگردد که این موضوع با توجه به تحریم و مشکلات کشور نیاز به حمایت بیشتر از صادر کنندگان دارد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: موضوع دوم شیوع کرونا در کشور و تمامی نقاط جهان است. با توجه به اینکه مرزها در ماه‌های گذشته یا بسته بودند یا با محدودیت در عملکرد فعالیت کردند، برای بسیاری از صادر کنندگان امکان برقرار نگهداشتن ارتباطات و بازگرداندن سریع ارز وجود نداشته است.

به گفته لاهوتی سیاست فعلی بانک مرکزی اجرایی کردن همان مهلت ابتدایی اعلام‌شده تا پایان تیر ماه امسال است اما با توجه به وضع به‌وجود آمده این درخواست وجود دارد که مهلت صادرکنندگان تمدید شود.

وی در پاسخ به این سوال که تا کنون چه میزان از ارز صادراتی در سال ۹۸ به کشور بازگشته است؟اعلام کرد: آمار رسمی این موضوع در اختیار بانک مرکزی است و آخرین باری که این بانک آمار سال ۹۸ را اعلام کرد، مربوط به ماه‌های پایانی سال قبل بود که اعلام شد حدودا ۶۸ درصد از ارز صادراتی به کشور بازگشته است.

عضو اتاق بازرگانی تهران ابراز امیدواری کرد با گشایش نسبی مرزها و افزایش دوباره صادرات فرآیند بازگشت ارز سال گذشته نیز با سرعت بیشتری ادامه یابد.

چند روز قبل عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، با ارسال نامه‌ای به غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران مهلت صادرکنندگان برای ایفای تعهدات ارزی صادراتی سال ۱۳۹۸ را اعلام کرده بود.

در نامه عبدالناصر همتی به غلامحسین شافعی آمده است که صادرکنندگان به‌ منظور بهره‌مندی از مشوق‌ها و خدمات دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط، تا پایان تیر ۱۳۹۹ا باید تعهدات ارزی سال قبل خود را ایفا کنند.

رئیس اتاق ایران یک ماه و سه روز پیش از این (نهم اردیبهشت)، به فاصله چند روز پس از اعلام ضوابط ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان در سال‌های ۹۸ و ۹۹ از سوی بانک مرکزی، در نامه‌ای خطاب به رئیس کل بانک مرکزی نوشته بود: «حذف تعدیل ۲۰ درصدی برای صادرات سال‌های ۹۸ و ۹۹ را بر خلاف رایزنی‌های صورت گرفته اعلام کرد و تاکید داشت این اقدام موجب ضرر هنگفت صادرکنندگان می‌شود.»

تصمیم تازه بانک مرکزی برای تعیین موعد براساس تصمیم کمیته موضوع ماده «۲» مصوبات چهاردهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و بهره‌مندی صادرکنندگان از مشوق‌ها و خدمات دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و نهادهای ذیربط اتخاذ شده است.

متن نامه همتی به این شرح است:

«نظر به مفاد مصوبات هیئت محترم وزیران و شورای عالی هماهنگی اقتصادی مبنی بر «تکلیف کلیه صادرکنندگان به بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور از ۲۲/۰۱/۱۳۹۷ وفق ترتیبات اعلامی این بانک منتهی به بسته سیاستی بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۱۳۹۸ و نحوه رفع تعهدات ارزی صادراتی سال ۱۳۹۷ صادرکنندگان »، ابلاغی نامه ۶۵۶۹۴/۹۸ مورخ ۳۱/۰۲/۱۳۹۸ و تمدید بسته یادشده در سال ۱۳۹۹ وفق تصمیم اعضای محترم کمیته موضوع ماده «۲» مصوبات چهاردهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، به استحضار می‌رساند کلیه صادرکنندگان به‌منظور بهره‌مندی از مشوق‌ها و خدمات دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط تا پایان تیرماه سال جاری مهلت خواهند داشت نسبت به ایفای تعهدات ارزی صادراتی سال ۱۳۹۸ خود اقدام کنند. ازاین‌رو خواهشمند است دستور فرمایند در راستای اجرایی نمودن مفاد بسته مزبور، اقدامات مقتضی را معمول نمایند.»

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا