کد خبر: 26110069745
اخبار شرکت هاصنعت و معدن

دستاورهای صنعتی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مهمترین نکته در زمینه صنعت بهره گیری از توانمندی های داخلی و تحقق شعار «ما می توانیم» بود و در سال‌های اخیر اهمیت آن در آبادانی و پیشرفت اقتصادی و اشتغال به قدری درک شده است که سه سال متوالی را مقام معظم رهبری مرتبط با تولید نامگذاری کرده اند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مهمترین نکته در زمینه صنعت بهره گیری از توانمندی‌های داخلی و تحقق شعار «ما می توانیم» بود و پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه ۱۳۵۷ آغازگر تغییراتی بود که دستاوردهای بسیاری نیز به همراه داشت.

 از جمله دستاوردهای مهم این انقلاب می توان به رشد و شکوفایی بخش صنعت اشاره کرد.

ویژگی اصلی صنعت کشور در دوران طاغوت وابستگی شدید این بخش به  فناوری غربی  و خارجی بود. در آن زمان، خرید تجهیزات، نصب و راه اندازی آن‌ها توسط شرکت‌ها و کارشناسان خارجی انجام می شد.

با پیروزی انقلاب اسلامی، بهره گیری از پتانسیل‌های داخلی و تحقق شعار ما می توانیم سرلوحه کار قرار گرفت و مجوزهای صنعتی زیادی صادر شد و چون کشور درگیر جنگ ۸ ساله ظالمانه و تحمیلی شد، صنایع داخلی تولیدکننده کالاهای ضروری مورد نیاز داخل، مورد توجه ویژه قرار گرفتند.

 نظام جمهوری اسلامی همواره تلاش کرده است، پس از انقلاب اسلامی، اقدامات قابل توجهی را در زمینه کاهش وابستگی شدید به مواد اولیه، وابستگی به کالاهای سرمایه‌ای خارجی، وابستگی به تخصص‌های فنی و وابستگی شدید به اطلاعات و دانش فنی خارجی که تهدیدی برای استراتژی توسعه صنعتی آینده کشور به شمار می‌رفت، انجام دهد.

بنابراین، در موارد ذیل موفقیت‌های شایانی بدست آمده است:

-افزایش سهم صنعت در تولید ناخالص ملی

-افزایش صادرات غیر نفتی

-رشد محصولات پتروشیمی

-گسترش کارخانه های تولید فولاد و سیمان  و مصالح ساختمانی

-پیشرفت های چشمگیر در حوزه داروسازی و نانو

-بومی سازی در صنایه هسته ای -هوایی و فضایی

پیشرفت شگفت انگیز در صنایع دفاعی و موشکی و صنایع نظامی

-افزایش روز افزون شرکتهای دانش بنیان و استارت آپ‌ها

-افزایش کارخانجات نساجی و ….

اما آنچه که مسلم و مبرهن است هنوز با کشورهای صنعتی و ایده الهای نظام و شعارها و آرمان‌های اول انقلاب فاصله زیادی داریم و نتوانسته ایم علیرغم گذشت ۴ دهه از انقلاب اسلامی قدرت اول منطقه در حوزه اقتصاد باشیم. نتوانسته ایم سرمایه انسانی رو از مهاجرت حفظ کنیم.

صنایع کوچک ما روز به روز کوچکتر و بی رمق تر میشوند.صنایع بزرگ دارای چالش‌های بزرگ هستند.

در حوزه خودروسازی بد عمل کردیم. در حوزه معدن و خام فروشی تدبیر اساسی نداریم. در حوزه ایجاد اشتغال و کار آفرینی با چالش اساسی مواجه هستیم- امروزه در هر خانواده ای چند نفر تحصیلکرده بیکار داریم.

البته و قطعا تحریم‌های ضالمانه امریکا و اروپا موانع بزرگی برای رسیدن به اهداف ما بودند و سنگ اندازی‌های بلوک شرق و غرب.

بعد از نزدیک به  نیم قرن باید به این باور برسیم که فقط مردم و جوانان نخبه این ممکت می‌توانند نجات دهنده صنعت کشور باشند. باید سرمایه انسانی و نخبگان خود را به هر طریقی برای این کشور حفظ کنی و هیچ راهی و چاره ای نداریم جز شایسته سالاری و ارج نهادن به نخبگان کشور.

محبوب پناهی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا