کد خبر: 150702139723
جهانروزنامه

دلار زدایی یک اقدام «ضروری» است

ترجمه: سلیم حیدری

نلسون وونگ معتقد است که تحریم‌ها مسکو و پکن را از استفاده از ارز ایالات متحده در معاملات منع می‌کند، بنابراین روی آوردن به جایگزین‌های ملی این ارز در روابط تجاری این کشورها طبیعی است.

نلسون وونگ، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی RimPac شانگهای روز پنج شنبه در حاشیه نشست باشگاه گفتگوی والدای به راشاتودی گفت: “کنار گذاشتن دلار آمریکا در تجارت روسیه و چین و روی آوردن به ارزهای ملی در شرایط فعلی یک اقدام ضروری است.”

به گفته این تحلیلگر، دلارزدایی انتخابی از سوی دو کشور نبود، بلکه یک ضرورت بود که تحریم های غرب مربوط به اوکراین علیه مسکو آنها را تحمیل کرد. این محدودیت‌ها شامل قطع ارتباط روسیه با سیستم پیام رسانی بین بانکی سوئیفت بود که توانایی روسیه را برای انجام تراکنش‌های بین المللی بسیار محدود کرد.

به دلیل تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال شد (روسیه اکنون از سیستم سوئیفت خارج شده است) در حال حاضر تجارت بین چین و روسیه از طریق این سیستم قابل انجام نیست. بنابراین ما مجبوریم به دنبال اقدامات جایگزین باشیم. وونگ اظهار داشت: “تسویه حساب به ارز محلی، چه به رنمینبی یا به روبل، اساساً ضروری است.”

او ادعا کرد که دو کشور “شریک” یکدیگر هستند، زیرا اقتصاد آنها “کاملاً مکمل” یکدیگر است. چین برای تامین گاز و مواد معدنی به روسیه متکی است و در عین حال قادر است محصولاتی را ارائه دهد که در روسیه تقاضای آنها دارد. با این حال، او تاکید کرد که مهمتر از این مسائل این است که اهداف هر دو کشور همسو است و هر دو به سمت دنیای چندقطبی حرکت می کنند که در آن ایالات متحده دیگر نمی تواند با استفاده از پول خود بین کشورها ریسمان بکشد.

وونگ افزود: “رهبران سیاسی ما… درک خوبی از یکدیگر دارند و دیدگاه‌های مشترکی نسبت به آینده جهان دارند، آینده‌ای که همه امیدوارند عادلانه‌تر باشد و به جای اینکه یک کشور به همه بگوید که چگونه رفتار کنیم… باید به منافع هر کشور احترام بگذارد. این همان چیزی است که فراخوان جهان چندقطبی به آن مربوط می شود. این موضوع در ارتباط با این نیست که چه کسی در قدرت خواهد بود، بلکه موضوع این است که چگونه به منافع هر کشور، بزرگ یا کوچک، احترام گذاشته می شود.”

با این حال، وی خاطرنشان کرد که با وجود پیشرفت هایی که انجام شده، هنوز کار زیادی برای ایجاد یک سیستم تجارت جهانی غیرمتمرکز جدید وجود دارد.

وونگ در پایان گفت: “نحوه اجرای این روش تسویه حساب در زندگی روزمره مردم یا فعالیت‌های تجاری روزمره، چیزی است که هر دو کشور، سیستم‌های مالی و کسب‌وکار [آن‌ها] باید تجربه کنند و امیدواریم در ساختن یک سیستم تجاری جدید کمک کنند. دلار تنها ارز بین المللی نخواهد بود.”

گئورگی زینوویف، مدیر بخش آسیایی وزارت خارجه روسیه، ماه گذشته ادعا کرد که دلارزدایی از تجارت روسیه و چین تا حد زیادی کامل شده است. این مقام گفت سهم روبل و یوان در تسویه حساب های متقابل بین کشورهای همسایه در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد است در حالی که در ابتدای سال ۲۰۲۲ حدود ۲۵ درصد بود.

بر اساس محاسبات وزارت توسعه اقتصادی روسیه که در اوایل ماه جاری منتشر شد، مجموع سهم روبل و ارز کشورهای به اصطلاح دوست، از جمله یوان چین، در تجارت خارجی روسیه به ۷۲ درصد در صادرات رسیده است. این درحالیست که این میزان ۱۵ درصد در اوایل سال ۲۰۲۲ و ۶۹ درصد در واردات (از ۳۳ درصد در اوایل سال ۲۰۲۲) تا اواسط سال ۲۰۲۳ بود.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا