کد خبر: 24040191429
جهانروزنامه

دلایل رشد جهانی قیمت کالاها به رغم خطر رکود

وب سایت اویل پرایس (Oil Price): رکود نمی تواند مانع رونق قیمت کالاها در بازارهای جهانی شود

گردآوری و ترجمه: حسین سلطانی مطلق

تحلیلگران انتظار دارند در صورت ورود اقتصادهای بزرگ به شرایط رکود، قیمت کالاها سقوط کند اما محدودیت‌های عرضه و تقاضای قوی برای نفت و مس منجر به بهبود متوسط ​​قیمت‌ها شد.

سلطانی-مطلق

ایرینا اسلاو در گزارشی در وب‌سایت «Oil Price» می‌گوید که قیمت نفت خام اخیراً و بعد از ماه ها برای اولین بار به زیر ۱۰۰دلار در هر بشکه رسیده و قیمت مس نیز به دلیل پیامدهای تورم به پایین‌ترین سطح خود در نزدیک به دو سال گذشته رسیده است.

وی با اشاره به این که رکود قریب الوقوع است و میزان تقاضا برای کالا رو به کاهش است، نوشت: اما قیمت نفت و مس بار دیگر روند افزایشی به خود گرفت و به همین روند صعودی خود ادامه داد. این در حالی است که برخی بهبود اخیر در قیمت مس را به احتمال ارائه مشوقی دیگر از سوی دولت چین به منظور حفظ حرکت چرخ اقتصاد نسبت می دهند.

این نویسنده از بهبود قیمت نفت با وجود بلاتکلیفی در بازارها صحبت می‌کند و آن هم در شرایطی که نمی توان از کمبود عرضه جهانی نفت در برابر تقاضای بالا برای آن چشم پوشی کرد.

تورم مهمتر از تهدید پوتین است

ایرینا اسلاو می‌گوید بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ جهان با تهدید ویروس کرونا مواجه بود و این در حالی است که جامعه جهانی امسال با دو تهدید دیگر مواجه است: جنگ روسیه با اوکراین ورکود اقتصادی. به نظر می‌رسد که خطر تورم به طرز وحشتناکی مهمتر از تهدید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، می باشد.

وی در ادامه می افزاید که همه جا صحبت از رکود است و این در حالی است که بانک های مرکزی به دلیل تسریع در اعمال سختگیری ها در سیاست های پولی خود که باعث تشدید فشارهای ناشی از رکود می شوند، در معرض انتقاد قرار گرفته اند.

نویسنده اظهار می دارد که با توجه به این موضوع، صندوق های پوشش ریسک تصمیم گرفتند که احتیاط پیشه کنند و اقدام به فروش کنند اما این موضوع ارتباطی با عوامل اساسی قیمت بالای نفت ندارد.

او خاطر نشان می کند که بانک ولز فارگ (Wells Fargo) اخیراً بر عدم وجود ارتباط بین نوسانات قیمت بازار و تقاضای واقعی و عرضه تأکید کرده است.

بر اساس اعلام بخش استراتژی سرمایه گذاری این بانک، ایالات متحده (بزرگترین مصرف کننده نفت جهان) در حال حاضر در شرایط رکود به سر می برد.

به گفته سمیر سامانا، تحلیلگر ارشد بازار جهانی در بانک سرمایه گذاری ولز فارگو، «چیزی به نام بخش فنی رکود وجود دارد اما بعد از  وقوع رکود، ما شاهد بدتر شدن اوضاع مصرف و اشتغال هستیم»

وی افزود: «بخش فنی تنها نیمه اول داستان است و بار و فشار ناشی از بیکاری و مصرف نیمه دیگر این داستان هستند.»

به گفته تحلیلگران بانک ولز فارگو، روند تورم ثابت کرده است که بسیار سریع تر و گسترده تر از پیش بینی های اولیه بوده است و در نتیجه، نگرانی مصرف کننده تشدید شد و شرکت ها برنامه های مخارج و هزینه های خود را تغییر دادند.

به گفته تحلیلگران این بانک، همان طور که در سراسر جهان شاهد هستیم، میزان تقاضا برای نفت همچنان بالاست؛ هر چند که برخی انتظار کاهش تقاضا دارند.

از سوی دیگر، اد مورس، رئیس تحقیقات بانک سرمایه گذاری سیتی گروپ، می گوید: «تقریبا همه تحلیلگران پیش بینی خود در مورد میزان تقاضا برای نفت در سال جاری را کاهش دادند اما حجم تقاضا بر اساس تجربه به اندازه ای که مردم انتظار داشتند، رشد نکرد.»

آیا قیمت نفت به بشکه ای ۱۴۰ دلار می رسد؟

ایرینا اسلاو اظهار می دارد که بانک گلدمن ساکس (Goldman Sachs)، انتظار دارد که قیمت نفت حتی با وجود نگرانی ها از رکود در بازار به ۱۴۰ دلار در هر بشکه برسد.

دیمین کوروالین در همین بانک می‌گوید: «قیمت نفت همچنان موضوع اصلی ماست زیرا برخلاف سهام که دارایی فعال است، امروز کالاها نیازمند حل مشکل عرضه و تقاضای ناسازگار هستند.»

نویسنده این گزارش در ادامه اظهار می دارد که در پیش بینی های فعلی بانک سیتی گروپ یا گلدمن ساکس در خصوص قیمت ها اختلالات در روند عرضه در نظر گرفته نمی شود.

به گفته وی، انتظار می‌رود این اختلالات عمدتاً ناشی از صادرات نفت روسیه باشد اما ممکن است این موضوع در قیمت‌ها لحاظ شود زیرا هنوز ۶ ماه تا اجرایی شدن تحریم نفتی اعمال شده توسط اتحادیه اروپا فرصت هست.

در همین حال، به دلیل حجم صادرات نفت روسیه به اروپا، شمار گزینه‌های جایگزین تامین انرژی برای اروپا اندک است.

احتمال دارد این موضوع صرف نظر از روندهای اقتصادی بر قیمت نفت تأثیر بگذارد و حتی اگر رکود منجر به کاهش تقاضا برای نفت شود، ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا تقاضای واقعی از بین برود زیرا قیمت هر بشکه نفت ممکن است به ۶۵ دلار کاهش یابد.

او تاکید می‌کند که نگرانی ها از رکود بر پایه‌های محکم استوار است اما اصول و مبانی کالاها در مورد نفت و گاز، کالاهای کشاورزی و فلزات تنها به این دلیل که صندوق‌های پوشش ریسک ناگهان نگران رکود شدند، تغییر نکرده است اما افق پیش رو همچنان محدود است و این باعث می شود تا حداقلی برای قیمت ها تا زمانی که عرضه کم باشد، تعیین شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا