کد خبر: 19050041490
بازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

دهقان دهنوی: میزان سرمایه خارج‌شده از بورس را اشتباه خواند

به گفته رئیس سازمان بورس، همه اعداد اعلام‌شده از سوی برخی مسئولان در زمینه خروج سرمایه از بازار، اشتباه است.

محمدعلی دهقان دهنوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در زمان ریزش شاخص بورس چه میزان پول از بازار سهام خارج شد، به ایرنا گفت: اعلام اینکه چه میزان سرمایه از بازار خارج شده است به هیچ عنوان درست نیست، چیزی که به عنوان خروج پول از آن صحبت می‌شود میزان خرید و فروش بین اشخاص حقیقی و حقوقی است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: در ماه‌های ابتدایی سال ٩٩ که ورود مردم به بازار سهام گسترش پیدا کرد، بیشترین میزان تقاضا از سوی سهامداران حقیقی بود و اتفاقا سازمان بورس در آن زمان سهامداران حقوقی را تشویق به فروش بیشتر سهام کرد.

او افزود: در مقابل فروش سهام دولت، ٣٢ هزار میلیارد تومان انتقال مالکیت از حقوقی به حقیقی و حقوقی داشتیم.

دهقان دهنوی با بیان اینکه جریان معاملات در پنج ماه نخست سال ٩٩ بیشتر به صورت انتقال مالکیت از سمت حقوقی به حقیقی بود، اضافه کرد: در هفت ماه باقیمانده سال ۹۹ با توجه به اینکه حقوقی‌ها را تشویق و الزام به خرید در بازار کردیم انتقال سهام بیشتر از سمت حقیقی به حقوقی صورت گرفت اما نمی‌توان هیچ محاسبه دقیقی را انجام داد که سهامداران خرد در چند ماه پایانی سال ٩٩ چه میزان سهام فروخته‌اند، زیرا این موضوع قابل ارزیابی نیست که سهامداران نقدینگی‌های در اختیار خود را در این بازار دوباره سهام خریدند یا وارد صندوق سرمایه‌گذاری کردند.

مجازات متخلفان در بازار سرمایه باید از نوع بازدارنده باشد

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در مقطعی که شاخص بورس در حال ریزش بود اشخاص مختلف تلاش برای حمایت از بازار سرمایه داشتند، گفت: تقسیم بازار سرمایه به سهامداران حقیقی یا حقوقی و قرار دادن آنها در مقابل یکدیگر نوعی خیانت به بازار سرمایه محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه با توجه به اینکه حقوقی‌ها از مالکیت بیشتری در بازار برخوردارند اما  فعالیت حقیقی‌ها ٨٠ درصد فعالیت بازار سرمایه را شامل می‌شود، بیان کرد: در معاملات بازار سرمایه همیشه ممکن است تخلفاتی صورت بگیرد اما سازمان بورس همه تخلفات را به موقع شناسایی و با آنها برخورد قانونی می‌کند، در این میان سازمان بورس باید سیستم نظارت بر معاملات بازار را به‌روز کند و نظارت بهتری را نسبت به این بازار داشته باشد.

دهقان دهنوی با بیان اینکه ما به دنبال تقویت مجازات‌های بازار سرمایه هستیم و جنس مجازات باید از نوع بازدارنده باشد، گفت: در صورت برخورد قاطع با  تخلفات کشف‌شده در بازار، انگیزه دیگر متخلفان در بازار برای انجام اقدامات نامتعارف کاهش پیدا می‌کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا