کد خبر: 280602138351
اقتصاداقتصاد کلانانرژیتولید و بازرگانیروزنامه

ده‌ها میلیارد دلار تفاهمنامه در راستای تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی امضا شد

عصراقتصاد: مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از امضای ده‌ها میلیارد دلار تفاهم نامه در راستای تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی خبر داد.

مرتضی شاه میرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حاشیه هفدهمین نمایشگاه ایران پلاست در نشستی خبری اظهار داشت: امروز ظرفیت صنعت پتروشیمی ایران به ۹۲ میلیون تن در سال رسیده است‌.

وی افزود: برای بومی‌سازی ۱۰۰درصد کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی برنامه ریزی شده و سیاستی که در دولت مردمی در برنامه قرار گرفته حرکت به سمت تکمیل زنجیره ارزش است که در این زمینه ده‌ها میلیارد دلار تفاهم نامه امضا شده که به زودی یک‌به‌یک به قرارداد تبدیل خواهند شد.

معاون وزیر نفت با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه صنعت پتروشیمی، گفت: با همکاری و سرمایه‌گذاری هلدینگ‌ها و شرکت‌های خصوصی، طرح‌های توسعه‌ای برای تکمیل زنجیره و ایجاد واحدهایی که محصولات جدید تولید می‌کنند، ایجاد شد.

وی ادامه داد: امروز بالغ بر ۵۵۰ محصول و گرید مختلف، در صنعت پتروشیمی کشور تولید و عرضه می‌شود.

شاه میرزایی با بیان اینکه تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی امروز یک تکلیف است، گفت: تمامی ظرفیت را متمرکز کرده‌ایم تا این برنامه محقق شود و وابستگی‌های این صنعت و زنجیره، پایان یابد.

وی افزود: بسیاری از صنایع تکمیلی و پایین‌دستی برای تکمیل خوراکشان و توسعه در گذشته مشکلاتی از جمله تأمین نقدینگی در ارزش داشتند، در این زمینه بی‌تفاوت نبوده‌ایم و از نزدیک کاستی‌ها را بررسی کردیم و مشاهدات شد که بالغ بر ۶۳ درصد واحدهای فعال در صنایع تکمیلی مشکل تأمین نقدینگی در گردش داشتند و برای اولین بار توانستیم ده‌ها هزار میلیارد تومان را از محل فروش اعتباری، تأمین سرمایه در گردش کنیم.

وی ادامه داد: بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان عرضه اعتباری در ۵ماهه گذشته رقم خورد که در تأمین سرمایه شرکت‌های فعال بسیار موثر بود‌.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: با کشورهای خارجی در زمینه احداث و صادرات خدمات فنی و مهندسی در زمینه پتروشیمی‌های فراسرزمینی در حال مذاکره هستیم.

وی افزود: موضوع خاموشی فلرها در مجتمع‌های پتروشیمی در دستور کار قرار دارد.

شاه میرزایی با بیان اینکه مجتمع‌های پتروشیمی فاضلاب‌های صنعتی را تسویه و بازیافت می‌کنند، گفت: صنعت پتروشیمی دیگر صنعتی آلاینده نیست و با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، این صنعت، تبدیل به صنعتی سبز خواهد شد.

وی افزود: سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار فروش محصولات پتروشیمی را با بازارهای جهانی داشتیم که بالغ بر ۱۴.۵ میلیارد دلار آن در سامانه نیما عرضه شد.

وی ادامه داد: امسال رقم ارزآوری رشد بالایی نسبت به سال قبل نخواهد داشت چرا که عرضه داخلی افزایش داشته است، اما ظرفیت نصب‌ شده ۹۲ میلیون تن است، درحالی که ظرفیت عملی تولید در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰ میلیون تن بود که از جمله دلایل فاصله بین ظرفیت اسمی و ظرفیت عملی تولید، نوسانات اقتصادی، محدودیت‌های تأمین خوراک در زمستان و پهنه گسترده صنعت پتروشیمی است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه ظرفیت اسمی تولید پلیمرها در حاضر ۸.۸ میلیون تن است، گفت: در برنامه هفتم توسعه ظرفیت تولید محصولات پلیمری به ۱۹ میلیون تن می‌رسد، که با توجه به اینکه پروژه ها در بخش خصوصی است، تلاش می‌کنیم رفع موانع برای سرمایه گذاران بخش خصوصی داشته باشیم و تا پایان دولت ظرفیت تولید محصولات پلیمری ما به حدود ۱۱ میلیون تن خواهد رسید.

شاه میرزایی با اشاره به بازدید سفرای کشورهای مختلف از نمایشگاه ایران پلاست گفت: مذاکرات خوبی با نمایندگان کشورهای مختلف جهت توسعه همکاری‌ها در صنعت پتروشیمی به ویژه در هاب جدید پتروشیمی کشور در سواحل مکران صورت گرفت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا