کد خبر: 27100074388
جهانروزنامهسیاست

دوره کرونا درآمد ۱۰ ثروتمند جهان را دو برابر کرد

مترجم: الهه حسینی

”گاردین“ نوشت، ارزش اموال و دارایی های ۱۰ تن از ثروتمندترین های جهان در دوره همه گیری کووید – ۱۹ دو برابر شده است.

پایگاه اینترنتی ”گاردین“ برابر گزارش موسسه ”آکسفام“ نوشت: ۱۰ تن از ثروتمندترین افراد جهان از زمان آغاز این همه گیری جهانی – در پی افزایش ارزش سهام و دارایی هایشان – از دو برابر شدن ثروت جهانی خود به یک تریلیون و ۵۰۰ میلیارد دلار (یک تریلیون و ۱۰ میلیارد پوند) برخوردار شده اند.

در حالی که ۹۹ درصد از جمعیت جهان در بحبوحه این همه گیری جهانی‏, گرفتار کاهش دستمزدهایشان شده اند، درآمد ۱۰ نفر از ثروتمندترین افراد جهان روزانه یک میلیارد دلار افزایش یافته است.

این مؤسسه خیریه از دولت‌ها خواست تا بر عایدی های بادآورده این افراد در دوره همه گیری کرونا، برای یکبار, مالیات بر ثروتِ ۹۹ درصدی اعمال کند.

آمارهای بانک جهانی نشان می دهد ۱۶۳ میلیون نفر دیگر به زیر خط فقر رانده شده‌اند‎, این در حالی است که افراد فوق‌ثروتمند از محرک‌های اقتصادی که دولت‌های سراسر جهان ارائه کرده اند برای کاهش آثار همه گیری این ویروس، بهره می برند.

آکسفام در ادامه گزارش خود پیش بینی می کند که تا سال ۲۰۳۰ میلادی، روزانه سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر با کمتر از پنج دلار و ۵۰ سنت زندگی خواهند کرد.

این موسسه خیریه اعلام کرد که درآمدهای ۹۹ درصد از جمعیت جهان از ماه مارس سال ۲۰۲۰ تا اکتبر ۲۰۲۱ کاهش یافته است؛ دوره زمانی که ایلان ماسک، موسس شرکت سازنده خودروهای برقی ”تسلا“‏, و ۹ تن دیگر از ثروتمندترین میلیاردرهای جهان در مجموع روزانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ثروتمندتر شدند.

بر اساس آمارهای فهرست میلیاردرهای مجله ”فوربس“، ایلان ماسک از افزایش ۱۰ برابری ثروتش به ۲۹۴ میلیارد دلار در ۲۰ ماه نخست این همه‌گیری برخوردار شده و او را در این فهرست, به بالاتر از جف بزوس، بنیانگذار ”آمازون“ به عنوان ثروتمندترین فرد جهان رسانده است.

در دوره ای که سهام فناوری در بازار سهام ”وال استریت“ در حال افزایش بود‏, ثروت خالص بزوس با ۶۷ درصد افزایش, به ۲۰۳ میلیارد دلار رسید. در همین مدت, دارایی ”مارک زوکربرگ“‏, موسس ”فیس بوک“ نیز با دو برابر افزایش به ۱۱۸ میلیارد دلار رسید. این در حالی است که ثروت ”بیل گیتس“‏, موسس ”مایکروسافت“ با ۳۱ درصد افزایش به ۱۳۷ میلیارد دلار رسید.

موسسه خیریه آکسفام در گزارشی با عنوان ”نابرابری می کشد“ از دولت ها خواست بر سرمایه و ثروت, مالیات ببندند. آکسفان در نظر داشت این گزارش را همزمان با برگزاری گردهمایی نخبگان جهانی در ”مجمع جهانی اقتصاد“ در داووس سوئیس ارائه دهد که اکنون به تعویق افتاده است.

آکسفام اعلام کرد برقراری مالیات بر این ثروت بادآورده ۱۰ نفر از برترین ثروتمندان جهان در دوره همه گیری کرونا در واقع می تواند هزینه های لازم را برای اشتغال زایی کافی برای واکسیناسیون کل جهان، تامین منابع برای مقابله با پدیده تغییر آب و هوا، ارائه مراقبت های درمانی و حمایت اجتماعی همگانی و نیز رسیدگی به خشونت های جنسیتی در ۸۰ کشور جهان تامین کند.

این موسسه خیریه همچنین در گزارش خود نوشت: حتی پس از اعمال مالیات ۹۹ درصدی، این ۱۰ میلیاردر برتر جهان باز هم هشت میلیارد دلار در وضع بهتری در مقایسه با پیش از این همه گیری خواهند بود.

”دنی سریسکندراجا“, از مدیران اجرایی آکسفام انگلیس, در این باره گفت: ”انفجار در ثروت میلیاردرها در شرایطی که فقر در حال افزایش است، در واقع نقص‌های اساسی اقتصاد ما را آشکار می‌کند. حتی در جریان یک بحران جهانی نیز نظام های اقتصادی ناعادلانه ما موفق می‌شوند کسب درآمدهای بادآورده‌ را برای ثروتمندترین افراد به ارمغان آورند اما در حمایت از فقیرترین افراد ناکام اند. این یک فاجعه قابل پیشگیری است که هر روزه مردم به علت کمبود مواد ضروری از جمله غذا, و مراقبت های درمانی و بهداشتی جان می بازند.“

او افزود: ”نسل رهبران امروزی می‌توانند با اعمال مالیات‌ بر سرمایه و ثروت و استفاده از آن درآمد برای نجات جان انسان‌ها و سرمایه‌گذاری در آینده، این اشتباه ها را اصلاح کنند. دولت ها یک فرصت تاریخی برای حمایت از برنامه های اقتصادی جسورانه مبتنی بر برابری بیشتر دارند که مسیر مرگباری را که در آن هستیم، تغییر می دهد.“

ارزش سهام در هفته‌های ابتدایی آغاز این همه‌گیری به شدت کاهش یافت اما پس از آن, با محرک‌های اقتصادی بانک‌های مرکزی و وزارتخانه های دارایی در سراسر جهان تقویت شد.

منبع: گاردین

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا