کد خبر: 01060043060
اقتصاداقتصاد کلانبازار

دولت رئیسی به دنبال حذف دلار! / مبارزه با دلاریزه شدن امکان‌پذیر است؟

ظاهرا دولت سیزدهم دو طرح کلی برای نظام ارزی کشور دارد. یکی تلاش برای حذف دلار از مبادلات و جایگزینی با تهاتر، دیگری استفاده از دلارهای خانگی مردم و زنده‌کردن دوباره حساب‌های ارزی. دو طرحی که در دولت احمدی‌نژاد کم و بیش امتحان خود را پس دادند و هر دو شکست خوردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در همین چند روز گذار از دولت روحانی به دولت سیزدهم، نرخ دلار آمریکا بیش از سه هزار تومان افزایش یافته است. حالا همه منتظرند تا ببینند دولت جدید برای تقویت ارزش پول ملی چه می‌کند؟

به زودی قرار است تیم اقتصادی ابراهیم رئیسی با برنامه‌های جدیدی برای نظام ارزی کشور از راه برسند؛ برنامه‌هایی که از دلارزدایی تا تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری ارزی را در برمی‌گیرد اما نکته اینجاست که تمام این طرح‌ها پیش از این امتحان شده و شکست خورده‌اند.

مبارزه با دلاریزه شدن امکان‌پذیر است؟

«مسیر دلار زدایی از اقتصاد ایران سهل الوصول است». این را سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت و معدن پیشنهادی رئیسی گفته بود.

او در ویدئویی که در تارنمای سایت ستاد ابراهیم رئیسی منتشر شده بود، درباره پرهیز از دلاریزه شدن اقتصاد گفته و اظهار کرده بود: « ما با دست خودمان اقدام به دلاری کردن اقتصاد کرده‌ایم و یکی از راهکارهای اقتصادی دولت رئیسی برای خروج از فضای شرطی اقتصاد، عدم دلاریزه کردن اقتصاد کشور است».

البته ظاهرا او تنها عضو تیم اقتصادی نیست که چنین نظری دارد. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد پیشنهادی نیز پیش از این درباره حذف دلار از مبادلات کشور حرف زده بود.

اما این مسئله در شرایط فعلی چه کمکی به وضعیت اقتصاد ما می‌کند؟

سید کمال سیدعلی، معاون ارزی سابق بانک‌مرکزی، در پاسخ عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد اطلاعات این عزیزان از شرایط کشور و این که چرا اقتصاد ما دلاریزه شده نواقصی دارد.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید که عمده دلاریزه شدن اقتصاد ما به خاطر فروش نفتی است که به دلار می‌فروشیم و اگر قرار باشد پرداخت ارز نفت با ارز دیگری باشد باید از قبل در معاملات ذکر شود و این مساله هزینه تبدیل دارد.

سیدعلی بیان می‌کند که ظاهرا ایده دولت جدید برای حذف دلار از مبادلات به پیشنهاد تهاتر ختم شده است.

او توضیح می‌دهد: یکی از برنامه‌های وزرای دولت سیزدهم استفاده از معاملات تهاتری است. از ابتدای دولت احمدی‌نژاد یعنی از ۱۵ سال پیش  مطرح شد و از رئیس مجلس تا معاون اول و همه وزرا هم قراردادهای تهاتری با تمام کشورها امضا کرده‌اند، اما حتی یک مورد هم اجرا نشده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا