کد خبر: 10050040043
جهانروزنامه

دیگر همه‌ چیز در دسترس نیست؛ حتی در آمریکا

ترجمه: سلیم حیدری

فست فود تاکو، قهوه، اتومبیل، سوخت جت، تراشه‌های رایانه، کفش نایک و وسایل مدرسه: همه آنها چه ویژگی مشترکی دارند؟ یافتن همه آنها در وضع فعلی کرونا تقریباً غیرممکن است.

کمبودها در سراسر زنجیره تامین کالاها در حال ظهورند زیرا همه‌گیری این ویروس با حمل و نقل، عرضه، تقاضا و سایر اهرم‌های اقتصاد جهانی درگیر شده است. یک کارشناس گفت که این کمبودها ممکن است تا سال ۲۰۲۲ ادامه یابد.

در اینجا آنچه که پیداکردنش در بازار این روزهای آمریکا دشوار شده، بر اساس گفته خبرنگاران سی‌ان‌ان، گزارش شده است:

اتومبیل

هرکسی که قصد خرید خودرو دارد می‌داند که پیدا کردن اتومبیل اکنون چقدر سخت است و به این زودی‌ها هم قرار نیست بهتر شود. گلدمن ساکس (GS) این هفته بیان کرد که بعید است موجودی خودروهای جدید تا ماه سپتامبر (شهریور) بازیابی شود و تا پایان سال آینده بسیار کمتر از سطح قبل از همه‌گیری باقی خواهد ماند.

این بانک اعلام کرد که پیش‌بینی می‌کند موجودی خودروهای جدید در ماه آگوست (مرداد) کاهش می‌یابد و به حدود ۱ میلیون خودرو می‌رسد سپس در سپتامبر (شهریور) افزایش می‌یابد.

این شرکت پیش‌بینی می‌کند که قیمت خودروهای جدید به احتمال زیاد طی چند ماه آینده افزایش می‌یابد و تا پایان امسال حدود ۶ درصد بیشتر از سطح قبل از همه‌گیری می‌شود.

این مشکل ناشی از کمبود جهانی تراشه‌های رایانه‌ای است که قسمت‌های مختلفی را در وسایل نقلیه مدرن کنترل می‌کنند.

قهوه

فنجان قهوه صبحگاهی شما ممکن است به دلیل کمبود عرضه که به دلیل بدی آب‌وهوا در برزیل اتفاق افتاده است، گران‌تر شود.

یخبندان باعث افزایش قیمت قهوه عربیکا در این هفته شد. اما این افزایش قیمت به دلایل مختلف دیگری غیر از سرما نیز بوده است از جمله آب و هوای خشک برزیل، اعتراضات در کلمبیا و افزایش هزینه‌های حمل و نقل کانتینری

کارلوس مرا، سرپرست تیم بازارهای محصولات کشاورزی رابوبانک و متخصص در قیمت قهوه می‌گوید: اگر این قیمت‌ها همچنان بالا برود، باید به مصرف‌کنندگان منتقل شود.» او افزود: «اما شرکت‌های بزرگ راه‌هایی برای ثابت نگه داشتن قیمت‌ها برای مشتریان دارند.»

هر چند خبرهای خوبی نیز وجود دارد: استارباکس قیمت‌های خود را افزایش نمی‌دهد. این شرکت می تواند از افزایش قیمت ها جلوگیری کند زیرا استراتژی خرید آن این است که زودتر قهوه بخرد و قیمت‌ها را قفل کند.

تراشه های رایانه‌ای

کمبود عظیم تراشه‌های رایانه ای در سال ۲۰۲۱ هیچ نشانه‌ای از کمتر شدن نشان نمی‌دهد. شرکت اینتل در اوایل ماه جاری هشدار داد که کمبود جهانی نیمه‌هادی‌ها که صنعت خودرو را دچار مشکل کرده و هزینه برخی از لوازم الکترونیکی مصرفی را افزایش داده است، می‌تواند تا اواسط سال ۲۰۲۳ نیز ادامه داشته باشد.

پاتریک گلسینگر، مدیرعامل اینتل، اخیراً گفت: «در حالی که من انتظار دارم کمبودها در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ به پایان برسد، به نظر می‌رسد یک تا دو سال دیگر طول می‌کشد تا صنعت بتواند به طور کامل تقاضای بازار را تامین کند.»

این خبر وحشتناکی برای مصرف‌کنندگان لوازم الکترونیکی و تولیدکنندگان آن است، همچنین برای خودروسازانی که امسال مجبور به کار در کارخانه‌ها شده‌اند؛ زیرا این خودروسازان نمی‌توانند تراشه کافی دریافت کنند و عرضه خودروهای جدید در زمانی که قیمت خودروهای فرسوده در حال افزایش است، محدود شده است. شرکت جنرال موتورز مجبور شد در ماه جولای ساخت اکثر وانت‌های بزرگ سایز خود را به مدت یک هفته متوقف کند.

سوخت هواپیماهای جت

در چندین فرودگاه غربی ایالات متحده سوخت جت کافی برای پاسخ به افزایش تقاضای سفرهای تفریحی وجود ندارد. این مشکل می‌تواند منجر به لغو برخی پروازها شود یا خطوط هوایی را مجبور به توقف اضافی برای سوخت‌رسانی در مسیرهای طولانی‌تر کند. این مسئله در فرودگاه‌هایی که نزدیک مقاصد محبوب تعطیلات هستند، از جمله در آیداهو، مونتانا، نوادا، یوتا و وایومینگ بیشتر مشهود است.

بخشی از مشکل مربوط به کمبود رانندگان کامیون‌های دارای تانکر حمل سوخت است. به گفته یک گروه تجاری صنعت، تخمین زده می‌شود که ۲۰ درصد از نفتکش‌ها در سراسر کشور به دلیل کمبود رانندگان واجد شرایط پارک شده‌اند. این کمبود اکنون پمپ بنزین‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

اما خطوط هوایی و فرودگاه‌ها نیز برای تأمین سوخت مورد نیاز خود دچار مشکل هستند. دلیل این اتفاق این است که شبکه خطوط لوله به دلیل لغو سفرهای هوایی سال گذشته مدت‌هاست که دیگر سوخت جت حمل نمی‌کنند.

اکنون سوخت جت نمی‌تواند دوباره فضای خط لوله مورد نیاز خود را از این خطوط انتقال تامین کند و موجب رونق دوباره سفرهای هوایی شود.

برای کاهش این مشکل، هواپیماهایی که به این مناطق دچار مشکل تامین سوخت پرواز می‌کنند، سوخت بیشتری از حالت عادی حمل می‌کنند؛ بنابراین هنگام برگشت به سوخت‌گیری زیادی نیاز نخواهند داشت.

کفش‌های نایک

اگر دوست دارید یک یا دو جفت کفش نایک داشته باشید، بهتر است سریعتر این کار رو انجام بدهید.

بر اساس گزارشی که این ماه از واحد تحقیقاتی زنجیره تامین کالای اس‌پی‌گلوبال مارکت منتشر شده است، کارخانه کفش نایک ممکن است نتواند کفش‌های کتانی خود را از ویتنام تهیه کند. این شرکت اشاره کرد که دو تامین کننده نایک در ویتنام تولید خود را به دلیل همه گیری کرونا متوقف کرده اند.

نایک در ایمیلی به سی‌ان‌ان گفت که «ما در برنامه‌ریزی خود محتاطانه عمل می کنیم.» این شرکت اعلام کرد که سلامت و ایمنی کارکنان و تأمین کنندگان خود را در اولویت قرار می دهد و انتظار دارد تامین‌کنندگان این شرکت نیز «اولویت سلامت و معیشت کارکنان این شرکت» را در نظر بگیرند.

لوازم مدرسه

خرید لوازم مدرسه همیشه یک کابوس است؛ امسال باید منتظر وضع بدتری باشید.

ممکن است والدین عادت داشته باشند که در فصل خرید مدرسه با کمبود کالاهایی مانند کفش کتانی، کوله پشتی و اسباب بازی مواجه شوند که معمولاً از اواسط ژوئیه (اواخر تیر) تا پایان آگوست ( اوایل شهریور) به طول می‌انجامد؛ پیش‌بینی می‌شود کمبود این محصولات امسال زودتر اتفاق بیفتد.

افزایش تقاضا با محدودیت موجودی و تأخیر در حمل و نقل مواجه می‌شود و بر توانایی خرده‌فروشان برای پرکردن دوباره قفسه‌ها طی تابستان تأثیر می‌گذارد.

نیل ساندرز، تحلیلگر خرده‌فروشی و مدیر عامل در خرده فروشی گلوبال‌دیتا، می‌گوید: «آنچه احتمالاً شاهد آن خواهیم بود، انتخاب محدودتر در پایان دوره مدرسه‌هاست.» او افزود: «برخی از مصرف‌کنندگان به ناچار نمی‌توانند چیزهایی را که می خواهند بخرند.» به گفته او، دسته‌هایی که بیشترین خطر کمبود را دارند شامل کوله‌پشتی، لوازم‌التحریر، تجهیزات ورزشی، لپ‌تاپ و تبلت است.

فست فود تاکو بل

طرفداران تاکو بل مجبورند کمتر با این فست‌فود زندگی کنند. این فست فود زنجیره‌ای معروف اعلام کرد که برخی از اقلام مورد علاقه مشتریانش ممکن است در رستوران‌های ایالات متحده موجود نباشد.

این زنجیره فست‌فود در وب‌سایت خود ابراز تاسف کرد و گفت که به دلیل «کمبود مواد و تأخیر در تحویل» برخی از مکان‌ها ممکن است نتوانند غذاهای مورد علاقه مشتریان را سرو کنند.

منبع: سی‌ان‌ان

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا