کد خبر: 08120071933
اقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیتوسعه و اقتصاد ملیتولید و بازرگانی

ذخایر راهبردی گندم و نهاده‌های دامی به ۴ ماه افزایش یافت

وزارت جهاد کشاورزی مجموعه عملکرد و اقدامات خود را در حوزه تولید، تامین کالاهای اساسی و تنظیم بازار برای خنثی‌سازی اثر تحریم‌های اقتصادی ظرف شش ماهه اخیر اعلام کرد.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، نزدیک به ۱۰۰ هزار تن برنج خارجی از انواع هندی، پاکستانی و تایلندی و ۱۵ هزار تن شکر برای کنترل بازار در روزهای پایانی سال و ماه مبارک رمضان تامین و در حال عرضه است.

بر پایه این گزارش، این اقدام در حوزه کالاهای اساسی در راستای پاسخ به نیاز مردم، جلوگیری از سوء استفاده دلالان و سودجویان و آرامش بازار انجام می‌گیرد.

تامین ۲.۲ میلیون تن گندم، ۳۶۱ هزار تن روغن خام و ۲۵۱ هزار تن شکر نیز از دیگر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در شش ماهه اخیر به منظور تدارک کالاهای اساسی و خنثی‌سازی تحریم‌ها به شمار می‌رود.

این گزارش می‌افزاید: مدیریت و برنامه‌ریزی فرآیندهای تولید، حمل و نقل، ذخیره‌سازی و توزیع هوشمند محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از ابزارهای نوین و استارت‌آپ‌ها در زنجیره نهایی به ویژه درمورد گوشت مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز، سیب‌زمینی و هویج از آبان امسال برای جلوگیری از تاثیر تحریم‌ها و تامین نیاز سفره‌های مردم صورت گرفته است.

بنابه گفته وزارت جهاد کشاورزی، این اقدام موجب کاهش محسوس و ثبات قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ در بازار طی چند ماهه اخیر شده است.

بر اساس این گزارش، با پیشنهاد دولت و موافقت هیات وزیران با واردات ۹۵ میلیون عدد تخم نطفه دار گوشتی مورد نیاز برای جبران کاهش تولید جوجه یکروزه کشور، گام مهمی در راستای پایداری تولید گوشت مرغ طی شش ماهه اخیر برداشته شد.

از سوی دیگر افزایش ۵۰ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم در شهریور امسال و پیش از شروع سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از دیگر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم محسوب می‌شود.

بنا به اعلام وزارت جهاد کشاورزی، تعیین و اعلام افزایش قیمت خرید تضمینی گندم پیش از آغاز سال زراعی در راستای بالا بردن انگیزه کشاورزان در تداوم تولید و ایجاد حاشیه سود مناسب برای تولید کنندگان  صورت گرفته است.

در همین حال طی این مدت ۲.۹ میلیون تن گندم نانوایی، ۴۲۸ هزار تن گندم صنف و صنعت، ۱.۷ میلیون تن آرد یارانه‌ای، ۶۴۱ هزار تن آرد نانوایی آزادپز و ۲۷۶ هزار تن آرد صنف و صنعت نیز عرضه شد.

در ادامه این گزارش آمده است، ظرف شش ماهه اخیر با اقدامات وزارت جهاد کشاورزی، ذخایر راهبردی کالاهای اساسی گندم و نهاده‌های دامی از دو ماه به چهار ماه افزایش یافته است.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به تامین کود آمده است، همزمان با آغاز سال زراعی جدید تامین ۸۵۸ هزار تن کود یارانه‌ای شامل ۶۶۴ هزار تن انواع کود ازته، ۱۱۴ هزار تن کود فسفاته و ۸۰ هزار تن کود پتاسه  در کشور تامین شد.

از دیگر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی طی مدت یاد شده، تامین ۳۵ هزار تن انواع بذور، سموم و کود غیریارانه‌ای بوده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا