کد خبر: 22030186347
توسعه و اقتصاد ملیروزنامه

رئیسی: روابط ایران و ونزوئلا راهبردی است

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه روابط تهران و کاراکاس راهبردی است و در حوزه‌های مختلف جریان دارد،  امضای سند همکاری ۲۰ ساله میان دو کشور را جلوه‌ای از اراده مسئولان عالی دو کشور برای توسعه روابط متقابل دانست.

به گزارش مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی افزود: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره ارتباط با کشورهای دوست و همسایه بوده و با کشور ونزوئلا همیشه در این زمینه همکاری خوبی داشته‌ایم.

او تصریح کرد: در این دولت همکاری‌ها در حوزه انرژی، نیروگاه‌های حرارتی و تامین پالایشگاه‌ها در کشور ونزوئلا و صادرات خدمات فنی و مهندسی و روابط در حوزه اقتصادی، دفاعی و نظامی و کشاورزی صورت گرفته و نشان می‌دهد زمینه‌ها و ظرفیت‌های زیادی در ونزوئلا و ایران وجود دارد که می‌تواند زمینه همکاری دو کشور باشد.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: در حوزه علم و فناوری گام‌های خوبی در جمهوری اسلامی برداشته شده است و می‌توانیم تجربیات خود را در اختیار ونزوئلا قرار دهیم و شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری می‌توانند، روابط خوبی را در حوزه‌های مختلف برای ما فراهم کنند.

رئیسی با توجه برقراری پرواز مستقیم تهران – کاراکاس به منظور توسعه گردشگری دو کشور از ۲۷ تیر (۱۸ جولای) امسال گفت: آغاز پرواز تهران کاراکاس زمینه خوبی برای همکاری دو کشور فراهم می‌کند که می‌تواند، روابط تجاری میان دو کشور و روابط دو ملت را تقویت کند. امیدوار هستیم که سفر رئیس‌جمهوری ونزوئلا نقطه عطفی برای بهبود روابط میان دو کشور باشد.

مادورو: به زودی شاهد شکل‌گیری جهان جدید خواهیم بود

رئیس‌جمهوری ونزوئلا  نیز با اشاره به روابط عمیق دوستانه ایران و ونزئلا خاطرنشان کرد که آینده دوستی این کشور با ایران بسیار مسرت‌بخش و غیرقابل خدشه خواهد بود و شاهد خواهیم بود که جهان جدید چگونه شکل می‌گیرد و ما در مقابله با مشکلات مقاومت می‌کنیم و به پیشرفت خواهیم رسید.

به گزارش ایرنا، نیکلاس مادورو در نشست خبری مشترک با آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری کشورمان در مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد، اظهار داشت: ما امروز دوره‌ای از گفت‌وگوها و مفاهمه عمیق را پشت‌سر گذاشتیم و به دنبال آن هستیم از طریق امضای سند همکاری‌های ۲۰ ساله چشم‌انداز روشنی را در مسیر توسعه روابط با تهران ترسیم کرده و در سال ۲۰۲۲ به سوی گسترش همکاری‌ها گام برداریم.

او با بیان این‌که ونزوئلا دوران سختی را در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ داشته و مردم کشورش فشارهای امپریالیسم را تحمل کرده‌اند و با مقاومت و ایستادگی و عبور از آن دوره، به شرایط خوبی رسیده‌اند، افزود: ما برای آینده کشورمان اقداماتی را پیش‌بینی و با قدرت آن‌ها را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم در سایه توسعه روابط اقتصادی‌ با دوستان خود، مسیر موفقیت را بپیماییم و در این راه از تجربیات ایران هم استفاده خواهیم کرد.

ایران در صنعت کشاورزی معجزه کرده است

رئیس‌جمهوری ونزوئلا این نکته را هم گفت که کشورش فناوری و تکنولوژی را در کانون همکاری‌های خود با ایران قرار خواهد داد و خواستار توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی، تأمین مالی از طریق بانک توسعه روابط ایران و ونزوئلا و تحکیم روابط دفاعی با تهران شد و خاطرنشان کرد: ایران در این سال‌ها توانسته در تولیدات کشاورزی معجزه کند و کاراکاس حتماً از تجربیات ایرانی‌ها در این حوزه نیز استفاده می‌کند.

مادرور در ادامه گفت که ونزوئلا به همین منظور ۲ اولویت را ترسیم کرده که نخستین آن توسعه فناوری و تکنولوژی در صنعت کشاورزی و دومین اولویت، تولید و توسعه محصولات کشاورزی برای صادرات است.

پیش از برگزاری نشست خبری مشترک رؤسای جمهور ایران و ونزوئلا، سند جامع همکاری‌های راهبردی ۲۰ ساله دو کشور توسط مادورو و آیت‌الله رئیسی امضا شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا