کد خبر: 150601100094
توسعه و اقتصاد ملیروزنامه

رئیسی: سود باید در جیب کشاورز برود

رئیس‌جمهوری در آیین شروع سال زراعی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ با تأکید بر این‌که سود کار کشاورزی باید در جیب کشاورزان برود و دست واسطه‌گران قطع شود، گفت: اگر زنجیره نظارت از تولید تا مصرف جدی‌تر شود، دلالان نمی‌توانند حق کشاورزان را تضییع و اقتصاد کشور را مختل کنند.

آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی»  دیروز در آیین آغاز سال زراعی جدید و با قدردانی از تولیدکنندگان برتر در حوزه زراعی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: نظارت جدی‌تر بر روند تولید تا عرضه محصولات کشاورزی علاوه بر قطع دست واسطه‌گران و سودجویان، سبب می‌شود تا کالاها گران به دست مردم نرسد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: محصول را از کشاورز به قیمت ناچیز می‌خرند و در میادین مرکزی تره‌بار قیمت بسیار متفاوت است و با توجه به این‌که کار همه بخش های کشاورزی با مصوبه مجلس در یک‌جا متمرکز شده، نظارت جدی‌تر را می‌طلبد تا دست واسطه‌ها و دلالان قطع شود.

آیت‌الله رئیسی کشاورزی را امر مهم و ممتازی برشمرد و با بیان این‌که حتی خداوند هم با تصریح بر «اانتم زارعون ام نحن الزارعون» زراعت را به خود نسبت می‌دهد، افزود: زراعت کار مبارکی است و باید به کشاورزی افتخار کرد؛ چون بهترین کارهاست و به لحاظ جایگاه بزرگ کشاورزی در فرهنگ دینی و برای اقتصاد خانواده و کشور، نقش آن برای خودکفایی و استقلال کشور مهم است.

رونق اقتصاد کشور در گرو تلاش کشاورزان است

رئیس‌جمهوری رونق اقتصاد کشور را در گرو کار کارگران و تلاش کشاورزان دانست و با معرفی صنعت «کشاورزی» به‌عنوان یکی از مولفه‌های ملی اظهار داشت: کشور ایران باید استقلال خود را در بحث کشاورزی و تأمین غذایی دنبال کند که انجام آن در گرو حرکت جهادی کشاورزان و سازماندهی آن در وزارت جهاد کشاورزی است.

رئیسی خطاب به کشاورزان گفت: از شما مصرانه می خواهم تلاش را افزون و حرکت را جهادی کنید و حساب‌شده گام بردارید و دشمن که نمی خواهد خودکفایی در تولید ما را ببیند، بشناسید. دشمن نمی‌خواهد تولیدکننده گندم، ذرت کنجاله و نهادهای دامی باشیم درحالی‌که ما هم زمین و هم نیروهای کارآمد داریم و با مدیریت دقیق منابع آب می‌توانیم به دستاوردهای بزرگی برسیم.

او ادامه داد: باید برای  آنچه در سفره مردم است، نیاز به خارج از کشور نداشته باشیم بلکه حتی بتوانیم صادرکننده محصولات کشاورزی باشیم.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر همکاری اساتید دانشگاه و نخبگان حوزه کشاورزی با بخش‌های اجرایی تصریح کرد: کشاورزی باید در همه بخش‌ها علم پایه و تکنولوژی پایه باشد و به تولید دانش بنیان هم در این عرصه باید توجه و اهتمام ویژه داشت.

رئیسی با اشاره به وجود ۱۲ هزار عضو هیأت علمی در حوزه کشاورزی گفت: به کشاورز که شب و روز تلاش می کند باید به لحاظ علمی هم کمک شود تا همه کشور از ثمره تلاش آنها منتفع شود.

رشد اقتصادی در گرو افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری است

رئیس دولت سیزدهم گفت: کشاورزان به تصمیم سازی و تصمیم گیری در دولت و مجلس کمک کنند؛ چون با کمک به هم در زمان محدود می‌توانیم به استقلال در کشاورزی دست یابیم.

رئیسی با بیان این‌که می‌توان با مدیریت در الگوی سودآور کشت و منابع آبی به خودکفایی در حوزه کشاورزی رسید و نیازهای کشور را برطرف کرد، بازنگری در فرایندهای افزایش بهره‌وری را ضروری دانست و اظهار داشت: رشد اقتصادی در کشور در گرو افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری است.

او بر همین اساس متذکر شد: در بهره‌مندی از خاک و آب، باید قدر خاک حاصلخیز را بدانیم و منابع آبی را مدیریت کنیم و با استفاده از روش‌های نوین، آبیاری قطره‌ای یا زیرسطحی داشته باشیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا