کد خبر: 190701104231
خدمات و توزیعروزنامه

فعالیت بازارها به دور از هیاهوی فضای مجازی

این روزها با وجود هیاهوی بسیاری که در فضای مجازی وجود دارد، اما بازاریان و کسبه به صورت عادی فعالیت می‌کنند و مردم نیز برای خرید حضور دارند.

از اواخر شهریور بود که عده ای خواستار اعتصابات سراسری در کشور شدند، به گونه‌ای که در فضای مجازی هشتگی با این عنوان ایجاد شد و بسیاری در صفحات خود از آن استفاده کردند.

آنچه در هفته‌های اخیر در فضای مجازی منتشر می‌شد از بسته بودن مغازه‌ها و تعطیلی بازارها حکایت داشت تا با ایجاد خلل در چرخه اقتصادی کشور همه اتفاقات را در مسیر اهداف خود نشان دهند؛ اما واقعیت در روزهای اخیر چه بود.

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا، بازارها و تمام مغازه‌ها در سطح شهر به طور معمول و بی‌توجه به جریانات و جهت‌دهی‌ها در فضای مجازی فعالیت خود را انجام می‌دهند.

از سوی دیگر با وجود درخواست‌ها در فضای مجازی مبنی بر عدم اقدام به خرید مشتریان، وقتی در بازارهای تهران قدم می‌زنید، همان حال و هوای خرید و فروش وجود دارد و از هر سوی بازار صدای فروشنده و مشتری به گوش می‌رسید.

زهرا شعیبی که برای تهیه وسایل لازم تولید عروسک در خانه، به بازار آمده است، اظهار کرد: این روزها فضای مجازی جریانی را راه انداخته تا اقتصاد کشور را دچار چالش کند، اما در بازار زندگی عادی جریان دارد و هم مردم برای مایحتاج خرید خود قدم به بازار می‌گذارند و هم مغازه‌ها در حال فروش هستند و هیچ کرکره ای پایین نیامده است.

مهدی اوسطی، فروشنده، با بیان اینکه بازاریان طبق روال کار خود را انجام می‌دهند، تصریح کرد: حرف بسیار است، عده‌ای به دنبال ایجاد خلل در روزمره جامعه هستند، اما در واقعیت شاهد هیچ چیزی نیستیم.

وی با تاکید بر اینکه هر آنچه در فضای مجازی منتشر می‌شود، محدود به همان فضا است، خاطرنشان کرد: عده‌ای از فروشندگان و مشتریان حتی از جریانات رخ داده در فضای مجازی بی‌اطلاع هستند و به همین دلیل بازار نیز به مسیر خود ادامه می‌دهد.

البته یکی از اتفاقات نادری که موجب بسته شدن بازار می‌شود، شرایط ناگهانی است که به وجود می‌آید، به عنوان مثال برخی با هدف به هم ریختن آرامش بازار، ناآرامی‌ها را به این فضا می‌کشانند و مغازه داران در زمان‌هایی که فضا متشنج می‌شود، برای کاهش میزان خسارات و جلوگیری از آسیب بیشتر، کرکره‌ها را پایین می‌کشند که سوء استفاده‌گران این شرایط را به نفع خود نشان می‌دهند و از تعطیلی بازار خبر می‌دهند.

قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه صنف‌های مختلف با توجه به ناآرامی‌های اخیر آسیب دیدند و این موضوع چرخه اقتصادی کشور را دچار چالش می‌کند، تصریح کرد: کسب و کارها در اغتشاشات مجبور به بستن مغازه‌های خود می‌شوند تا از آسیب و خسارت به اموال جلوگیری کنند، به همین دلیل مشکلات اقتصادی برای آنها ایجاد شده و می‌شود.

نوده فراهانی با بیان اینکه در صورت بسته نبودن مغازه‌ها در خیابان‌هایی که ناآرامی‌ها در آن رخ می‌دهد امکان تعرض و خسارت بیشتر وجود دارد، تاکید کرد: با عدم فروش محصولات در عصرها از سوی صنف‌های مختلف، این روند اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا