کد خبر: 231201124265
توسعه و اقتصاد ملیروزنامه

رئیسی: مخالف یکجانبه‌گرایی هستیم

رئیس‌جمهوری کشورمان تاکید کرد که در رابطه میان ایران و بلاروس هر دو کشور با یک‌جانبه گرایی مخالف هستیم و این راهی است که منجر به خنثی‌سازی تحریم‌ها می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی پس از دیدار با الکساندر لوکاشنکو در مجموعه فرهنگی_ تفریحی سعدآباد در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهوری بلاروس، اظهار کرد: توافقات خوبی در حوزه صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی، راه و حوزه‌های مختلف مطرح و انجام شد و امیدوار هستیم به عنوان گام‌هایی در جهت توسعه دو کشور باشد.

او عنوان کرد: علاوه بر روابط دو جانبه میان دو کشور، مصمم هستیم روابط خود را با سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با کشور بلاروس گسترش دهیم و مذاکرات خوب و ثمربخشی با رئیس‌جمهوری بلاروس در این رابطه داشتیم.

رئیس‌جمهوری بیان کرد: ما در ضمن سازمان همکاری‌های شانگهای و اتحادیه اوراسیا می‌توانیم همکاری‌های خوبی داشته باشیم و این همکاری دو جانبه می‌تواند با توجه به منافع و مواضع مشترک دو کشور به همکاری‌های منطقه‌ای بهتر کمک کند.

رئیسی با اشاره به اراده دو کشور ایران و بلاروس بر توسعه روابط در همه حوزه‌ها، تاکید کرد: این روابط در سی سال وجود داشته اما در چند ماه اخیر و پس از تشکیل دولت روابط بیشتری شکل گرفته و شرایط تجاری و اقتصادی امروز ما قابل مقایسه با قبل نیست.

او اضافه کرد: هر دو کشور مخالف یکجانبه گرایی هستیم و اعتقاد داریم کشورهای مستقل می‌توانند روابط خوبی با یکدیگر داشته باشند و این راهی است که می‌تواند منجر به خنثی سازی تحریم‌ها شود و هم می‌تواند باعث تبادل ظرفیت‌های خوبی که میان کشورها برقرار است شود و به پیشرفت کشورها و ملت‌ها بیانجامد.

رئیس‌جمهوری گفت: بار دیگر به رئیس‌جمهوری محترم کشور دوست، بلاروس و هیات همراه ایشان خوش آمد می گویم و امیدوارم هستم این سفر گام بلندی در جهت توسعه روابط میان دو کشور باشد.

در ادامه این نشست خبری، الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهوری بلاروس ضمن تشکر از رئیس‌جمهوری کشورمان برای مهمان نوازی اظهار کرد: آخرین بار ۱۷ سال پیش سفر رسمی به تهران داشتیم و باید اذعان داشته باشم که هیچ تحریم و فشاری نتوانسته است ملت ایران را از پیشرفت باز بدارد و این یک واقعیت است که ایران مستقل و قوی، دارد به مسیر خود ادامه می‌دهد.

او عنوان کرد: امروز به صورت جزئی و مفصل تمام موضوعات روابط دو جانبه را با رئیس‌جمهوری ایران بررسی کردیم. هر دو رئیس‌جمهوری موافق هستیم دوره‌ای توقف در روابط ایجاد شده است؛ اما خوشبختانه با موفقیت از این دوره توقف عبور کردیم و تاکید می‌کنم اسناد همکاری و تفاهم‌نامه‌های بسیاری به امضا رسید که اگر همه آن‌ها را اجرا کنیم می‌توانیم به هدف حجم تبادلات تجاری دو جانبه که سقف آن ۱۰۰ میلیون دلار است برسیم.

رئیس‌جمهوری بلاروس خاطرنشان کرد: با رئیس‌جمهوری ایران موافق هستیم که تحریم، زمان و دوره فرصت‌ها است و نباید این فرصت کنونی که برای دو کشور ایجاد شده است را از دست داد. بسیار خوشحالم که بگویم مواضع دو کشور در موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای بسیار یکسان و همگون است و هر دو کشور خواهان ساخت یک جهان بهتر و همگون هستند.

لوکاشنکو تصریح کرد: دو کشور به یکدیگر اعتماد کامل دارند و مردم دو کشور نیز از توسعه روابط میان دو کشور حمایت می‌کنند. حجم تبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱ سه برابر شده؛ اما همه می‌دانیم این سطح، از انتظارات و فرصت‌هایی که دو کشور دارند بسیار دور است.

او افزود: همه موضوعی که در گذشته درگیر آن بودیم این بود اسنادی که به توافق دو کشور می‌رسید، معمولاً اجرا نمی‌شدند؛ اما امروز  با فرصتی که پیش آمده تاکید می‌کنیم هر آنچه در مورد آن توافق کردیم، باید بدون هر گونه حاشیه به مرحله اجرایی برسند و تمام روابط و تماس‌های ایجاد شده بین دو کشور باید در چارچوب گسترده‌تر ادامه پیدا کند.

رئیس‌جمهوری بلاروس گفت: هر دو کشور از دستاوردهای علمی و فنی بسیار خوبی برخوردار هستند و فکر می‌کنم این ابتکارات و طرح‌ها باید در آینده به مرحله تجاری و بازرگانی برسند.

لوکاشنکو اضافه کرد: ۱۸ مارس تاریخ بسیار مهمی در روابط دو جانبه ما به عنوان رویداد ۳۰ امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور است. این سی امین سالگرد، بهانه خوبی برای ارتقای سطح روابط دو جانبه است و امروز با آقای رئیسی در مورد آن صحبت کردیم.

او بیان کرد: همکاری‌های ما با ایران در زمینه‌های مختلفی از جمله انسانی و بشر دوستانه ادامه دارد و در بعد پارلمانی نیز توسعه پیدا خواهد کرد. امیدوار هستم اجرای نقشه راه و برنامه جامع همکاری‌ها که امروز به امضا رسید، به توسعه هر چه بیشتر و درازمدت روابط دو کشور کمک کند.

امضای ۸ سند همکاری ایران و بلاروس و هدفگذاری تجارت ۱۰۰ میلیون دلاری

همچنین ایران و بلاروس ۸ سند همکاری به امضا رساندند که رسیدن به حجم تجارت ۱۰۰ میلیون دلار در سال از جمله مهم‌ترین محورهای ترسیم شده است.

رئیس‌جمهوری ایران و رئیس‌جمهوری بلاروس پس از مراسم استقبال رسمی مذاکرات خصوصی خود را آغاز کردند.

ارتقای همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و حمل‌ونقل و بررسی مسائل منطقه‌ای و جهانی از جمله محورهای مذاکرات آیت‌الله رئیسی و رئیس‌جمهوری بلاروس عنوان شده است.

پس از آن مراسم امضای سند، بین آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و  الکساندر لوکاشنکو  برگزار شد که یادداشت تفاهم فرهنگی، تفاهم‌نامه درباره گسترش تجاری و همچنین اصلاح پروتکل حمل‌ونقل جاده‌ای از جمله اسناد امضاشده بین مقامات دور کشور بود.

لازم به یادآوری است؛ رئیسان جمهور ایران و بلاروس پیش از این شهریور امسال در حاشیه شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند، به وزراری خارجه دو کشور ماموریت دادند برای تقویت و تعمیق مناسبات دوجانبه تلاش کنند.

به همبن منظور اول آذر امسال نخست وزیر بلاروس در پی توافق های انجام شده در مذاکرات بین رئیسان جمهور ایران و بلاروس در حاشیه اجلاس شانگهای در سمرقند، در صدرهیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرده بود

این نهمین میزبانی رئیس‌جمهوری از همتایان خود در سال ۱۴۰۱ است.

پیش تر ۸ آذر امسال محمد شیاع السودانی نخست وزیر جدید عراق پس از سی و دومین روز از حضورش در کاخ السلام در صدر هیات بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی و با دعوت رسمی رئیس‌جمهوری به تهران سفر کرده بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا