کد خبر: 19010176774
دولتسیاست

رئیسی: موضع دولت درباره ارز ترجیحی روشن بود

رئیس جمهور در خصوص حذف ارز ترجیحی گفت: از اوایل سال به این فکر بودیم تا این موضوع را نیز به نحوی مدیریت کنیم که شوک اقتصادی وارد نشود.

به گزارش تجارت‌نیوز، ابراهیم رییسی روز پنجشنبه ۱۸ فروردین در سفر استانی به البرز در دیدار با نخبگان، علما، خانواده شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم البرز که در موسسه تحقیقات تهیه، تولید و اصلاح نهال و بذر کشور واقع در کرج برگزار شد، افزود: دولت برای دستیابی به وضع مطلوب در جامعه و تحقق گفتمان تحولگرا با استناد به بیانیه گام دوم پیش خواهد رفت.

وی به موضوع بودجه در سال گذشته و مشکلات اقتصادی اشاره کرد و تصریح کرد: مشکل دولت را مقام معظم رهبری حل کردند و با اختیارات خود اجازه دادند چند ماه باقی مانده سال ۱۴۰۰ را با حذف نکردن ارز ترجیحی وضعیت اقتصادی را دچار شوک نکنیم و با موفقیت ۱۴۰۰ را تمام کردیم و قانون بودجه ۱۴۰۱ را تصویب کردیم.

رئیس جمهور ادامه داد: از اوایل سال به این فکر بودیم تا این موضوع را نیز به نحوی مدیریت کنیم که شوک اقتصادی وارد نشود و ثبات بازار حاکم باشد و به نحوی باشد که کار اقتصادی دنبال و اصلاح اقتصادی هم انجام شود.

وی گفت: در خصوص حذف ارز ترجیحی در دولت تصمیم گیری از اول روشن بود و با تردید سخن نگفتیم ضمن اینکه دولتمردان و تیم اقتصادی هم نظرشان همین است ولی اطلاع رسانی زودهنگامی انجام شد که بایستی یک ماه بعد از آن انجام می شد. این اطلاع رسانی به دلیل عدم هماهنگی بود.

وی با تاکید به اصل شعار ” ما می توانیم” برای رسیدن به وضع مطلوب در جامعه اظهار کرد: نخبگان و فرهیختگان جامعه نقش مهمی دارند و وجودشان، بیانشان و تاثیرگذاری سخنشان در اجتماعات موثر است چرا که نگاه مردم امروز به نمایندگان و مسوولان و فرهیختگان و نامداران است که چگونه آن ها سلوک می کنند و رفتارشان در مردم بسیار تاثیرگذار است؛ چه مسوولان و چه آنان که در اجتماع به عنوان چهره شاخص مطرح هستند و تاثیر بسزایی در جامعه سازی قرآنی دارند.

رییسی تاکید کرد: کارهای بسیاری در کشور انجام شده و در این ۴۰ سال گام هایی برداشته شده که از تمام کسانی که در این مسیر نقش داشته اند تقدیر می کنیم، ولی راه بسیار است که باید آن را با اعتماد و اتکا به خدا پیمود.

وی گفت: در این گام دوم که جوانان را هم باید باور داشت و در این مسیر علیرغم وجود موانع می توانیم و ما می توانیم نه در شعار بلکه در عمل که جلوه داشته باشد.

رییس جمهور تصریح کرد: کشور با ظرفیت های بسیاری که دارد در گام دوم می تواند با تجربه از گام اول این گام را حساب شده و با درایت، جهادی و انقلابی طی کند.

راهبرد دشمن ایجاد یأس است

وی با بیان اینکه راهبر دشمن ایجاد یاس است خاطرنشان کرد: آنچه که اینجا خیلی نقش دارد، امید به آینده و دیدن چشم انداز روشن است و کسانی که در جامعه امیدآفرینی می کنند در این راهبرد عمل می کنند و هر کسی با فکر و عملش امید در جامعه تزریق می کند و از طرفی هر کسی با رفتار و اقدامش یأس و ناامیدی را در جامعه می اندازد، در راهبرد دشمن حرکت می کند.

وی گفت: اینها هیچکدام منطق ما نیست؛ چرا که منطق ما را امام به ما آموخت و رهبری بر آن تاکید کردند و سرداران رشید اسلام آن را طی کردند.

رییس جمهوری از شهیدان “شرع پسند” و “سلطانی” و دیگر شهدای شاخص استان البرز یاد کرد و افزود: شهدا به همه ما آموختند که در این مسیر روشن باید گام نهاد و با امید زندگی کرد و امنیت و صیانت از کشور و نظام را به ارمغان آورد.

رییسی با تاکید بر اینکه شهدا پیشتازانی هستند که به ما درس ایستادگی آموختند و باید این راه را طی کرد، اظهار کرد: روحانیت و بانوان و فرهیختگان باید با همکاری مسئولان و دولتمردان و با مشارکت همه دلسوزان و دغدغه مندان برای اعتلای نظام تلاش کنند.

وی گفت: برای تحقق این تحول مطلوب، راه رفتن معمولی نیاز نیست بلکه نیاز به حرکت جهادی و متفاوت با حرکت و اقدامات معمولی است؛ چرا که دشمن کمین کرده و پیشرفت ما را نمی خواهد ببیند.

وی بر توجه نخبگان برای بهره مندی از فیوضات ماه مبارک رمضان جهت حرکت در مسیر تحول مطلوب جامعه تاکید کرد و گفت: توجه به فیوضات و برکات ماه مبارک رمضان بسیار برای همه و به ویژه برای نخبگان جامعه اهمیت دارد.

رییس دولت سیزدهم اظهار کرد: قرار است در این ماه مبارک از بهترین آنچه که نزد اوست از بندگانش پذیرایی کند که مقام ربانی حضرت حق است و او با مقام ربانیش می خواهد از بندگانش پذیرایی کند و بنده را با صیام و قیام و لیله القدر و فهم آیات نورانی قرآن به مقام ربانی برساند و او را جلوه رب در زمین قرار دهد و ماه مبارک رمضان اگر توجه برای انسان نسبت به برکات این ماه باشد بر راهوار لیله القدر می تواند ره صدساله برود و ره یک عمر را طی کند.

رییسی خاطرنشان کرد: سلیمان پیامبر در صبح گاهان یا شامگاهان ره چند ماه را در راهوار باد طی می کرد ولی انسان سالک الی الله می تواند به آنچه خداوند برای این امت قرار داده و در راهوار لیله القدر صیام و قیام و توجه به ماه مبارک رمضان ره یک عمر را یک شبه و یک ماهه طی کند،

وی با بیان اینکه امیرالمومنین در یک بیانی نورانی به کمیل بن زیاد نخعی می فرمایند که این قلوب ظرف ها هستند و بهترین قلوب با ظرفیت ترین قلوب است، تصریح کرد: شهدا و سرداران رشید ما ظرفیت داشتند و حاج قاسم سلیمانی نیز چهره ای شاخص بود که ظرفیت بالایی داشت و این ظرفیت در ماه مبارک رمضان و در عبودیت پروردگار ایجاد می شود.

رییسی اضافه کرد: کسانی که دراری ظرفیت هستند در جامعه از تهدید هراس ندارند و از تطمیع از میدان به در نمی روند و همواره در مسیر و در طریق انجام وظیفه هستند.
وی گفت: این عرصه ممکن است که آسان نباشد ولی با ایثار و مقاومت و پایداری طی خواهد شد؛ چرا که وعده الهی این است که پاداش از آن کسانی است که در این مسیر با ایستادگی و با مقاومت و با اصرار بر حق مسیر را هموار می کنند و موانع را برمی دارند.

اولویت انتصاب با نیروهای کارآمد بومی است
رئیس جمهور در خصوص مسایل مطرح شده در این نشست نیز گفت: بعضی از مسایل را بایستی استاندار البرز پیگیری کنند و همانطور که پیش از این گفته ام در هر استانی ایجاد تغییراتی ضرورت دارد ولی آنچه که به آن تاکید کرده ام در انتصاب مدیران به ظرفیت های بومی توجه شود و اولویت انتصاب ها با نیروهای کارآمد بومی باشد.

وی با تاکید بر اینکه استاندار و مدیران بایستی اولویت انتصاب ها را ظرفیت ها و نیروهای تحصیلکرده قرار دهند، افزود: اگر افرادی از ادوار گذشته هنوز هستند که کارآمدی دارند بمانند و اگر ندارند سریع و بدون فوت وقت تغییر یابند.

رئیسی به یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در نشست توسط یکی از حاضران که موضوع معلمان و طرح رتبه بندی آنان بود اشاره و اظهار کرد: معلمان دارای منزلت و شان هستند ولی موضوع طرح رتبه بندی معلمان را بیشتر برای وجهه مالی آن مطرح می کنند که یک موضوع حاشیه ای است.

وی گفت: مساله مالی مورد دغدغه خیلی از کارکنان و دست اندرکاران در کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد و متناسب سازی حقوق ها و درآمدها خیلی مهم است ولی مهمترین مساله در این طرح مساله شأن و منزلت و بالارفتن کیفیت کار معلمان است تا دانش آموزان خود را بهتر پرورش دهند.

رئیس جمهور یکی دیگر از مسایل مطرح شده را موضوع تربیتی در مهدکودک ها دانست و افزود: نگاه کردن به مسایل تربیتی از دوره مهدکودک ها بسیار درست است که در دستور کار دولت است ضمن اینکه در دستور اخیر مقام معظم رهبری در شورای انقلاب فرهنگی، تعریف جایگاه مهدکودک ها به صورت جدی در نظام آموزشی و پرورشی کشور دیده شود.

وی به موضوع جوان و جوانگرایی نیز اشاره و اظهار کرد: یکی از دغدغه ها در به کارگیری جوانان در بدنه دولت موضوع تجربه آنان است که نباید این موضوع برای جوانان دغدغه باشد که این موضوع را تجربه کرده ایم و خسارتی از کار با جوانان ندیده ایم.

وی با بیان اینکه در به کارگیری جوانان گام برداشته ایم، به موضوع وجود زندان ها در کلانشهر کرج و برخی شهرهای استان که مورد دغدغه بسیاری از مردم است اشاره کرد و گفت: زمانیکه این زندان ها ایجاد شدند شهرهای استان به این گونه و به این جمعیت نبود ولی باید تدابیر لازم برای انتقال زندان ها از کالبد شهرها به بیرون از شهرها اتخاذ شود که یکی از موضوعات مهمی است که بایستی در البرز دنبال شود.

رئیسی افزود: اکنون باید هم استاندار البرز و شهردار کرج و رییس سازمان زندان ها و دادگستری استان پیگیری های لازم را برای این موضوع داشته باشند و با یک مطالعه ای زندان ها از کالبد شهر کرج خارج کنند و در جایی قرار دهند که زندانبان کار خود را انجام دهد و مردم نیز متاثر از آن نشوند.

وی با بیان اینکه تیم هماهنگی اقتصادی دولت سیزدهم نسبت به دوره های قبلی بهتر است، به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و افزود: بر روی سند تحول خیلی کار شده و ۱۶ اندیشکده کشور در خصوص این سند نظر دارند ضمن اینکه بیش از ۵۰۰ صاحب نظر و استاد تمام دانشگاهی در حوزه های مختلف دانشگاهی و حوزوی نسبت به آن نظر داده اند.

رئیسی اظهار کرد: این سند، سندی است که روی آن کار شده و انسان ها آن را نوشته اند و اگر نظر اصلاحی دارید به دفتر ریاست جمهوری اعلام شود.

وی در خصوص انحصار صنعت خودرو نیز گفت: در بازدیدی که از ایران خودرو داشتم هشت نکته را اعلام کردم که یکی از مسایل موضوع انحصار این صنعت بود.

وی به موضوع پسماند نیز اشاره کرد و افزود: استاندار البرز بایستی به جدیت آن را دنبال کند زیرا استان های شمالی نیز گرفتار این مساله هستند و در این استان نیز همینطور است که باید استاندار دنبال کند.

وی خطاب به فرهیختگان، روحانیون، علما و خانواده شهدا و ایثارگران حاضر در جلسه گفت که امیدها و انتظاراتی که در مورد دولت وجود دارد که این تحول کاملا شدنی است و با اصل «ما می توانیم» امکان اینکه شرایط در تمام حوزه ها متفاوت شود و وضع موجود را به وضع مطلوب برسانیم نزدیک است.

حضور و مشارکت مردم؛ شرط موفقیت

رئیس دولت سیزدهم افزود: تلاش است به وضع مطلوب نزدیک شویم ولی در این عرصه حضور و مشارکت مردم شرط موفقیت است.

وی اظهار کرد: وقتی موضوع اقتصاد را مطرح می کنیم یعنی بخش خصوصی وارد میدان شود و اگر نیاید و فقط دولتی باشد مشکلات که تاکنون بوده ادامه خواهد یافت و اگر می گوییم دانشگاه و فناوری یعنی کار علم پایه باید با حضور مردم صورت گیرد.

وی تاکید کرد: دانشگاه باید اتاق فکر دولت شود و تمام مسایل را باید دولت با همکاری دانشگاه حل کند و حوزه و فرهیختگان با اجتهادی پویا و گره ساز تمام مسایل را حل کند.

رئیسی با اشاره به مشارکت مردم و اینکه هر دستگاهی خود را همراه مردم تعریف کند که مردم کجای این دستگاه قرار دارند، افزود: تمام دستگاه ها و ادارات باید با نگاه مردم محوری و مردم داری تعریف شوند.

وی تصریح کرد: گفتمان ما این است که نقش دادن به مردم در تمام حوزه ها می تواند تمام مشکلات را حل کند همانطور که در قضیه کرونا بدون حضور مردم این مساله حل نشدنی بود.

وی گفت: از هنرهای مقام معظم رهبری این بود که هم در امداد و کمک های مومنانه مردم را وارد صحنه کردند و همه را به میدان آوردند و ما هم به عنوان خدمتگزار تلاش کردیم واکسن را تهیه کنیم که واکسیناسیون صورت گرفت و امروز مساله ابتلا و فوتی در کشور به حداقل رسید.

رئیسی افزود: هر جا همچون دفاع مقدس موفقیت داشتیم از بسیج مردمی و شهدایی بود که در جای جای این استان و دیگر استان ها بودند.

وی گفت: حضور مردم بسیاری از گره ها را باز می کند و بنا شده با مردم و نقش دادن به مردم در همه برنامه ها و موضوعاتی که دولت مساله دارد با همکاری مردم کار را دنبال کنیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا