کد خبر: 09030184759
اقتصاداقتصاد کلانکشاورزی

غلامحسین شافعی: روابط اقتصادی ایران و سوریه نباید به مبادله کالا محدود شود

شافعی، رئیس اتاق ایران در دیدار با هیات تجاری سوریه گفت: اتاق‌های بازرگانی دو کشور نیازمند تدوین برنامه راهبردی بلندمدت برای توسعه روابط اقتصادی هستند و باید مشکلات حوزه حمل‌ونقل و تعرفه‌های گمرکی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش اتاق ایران آنلاین، محمد ابوالهدی اللحام، رئیس هیات اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه و رئیس اتاق بازرگانی دمشق، محمد کشتو، رئیس اتحادیه اتاق کشاورزی سوریه و فهد درویش، رئیس اتاق مشترک بازرگانی سوریه و ایران به همراه شفق دیوب، سفیر سوریه در ایران با غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران دیدار کردند.

در ابتدای این دیدار محمد ابوالهدی اللحام، رئیس هیات اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه گفت: ما همواره خاطرات ارزنده‌ای در سفر به ایران داشته‌ایم.

در سه سفری که به ایران داشته‌ام و با تجار ایرانی مذاکره ارزنده‌ای داشته‌ام؛ در این سفر هم همه تلاش ما بر این است تا همکاری و تلاش مشترکی داشته باشیم تا موانع پیش‌رو را برطرف کنیم؛ البته به لطف خدا این موانع کمتر شده است.

محمد ابوالهدی اللحام گفت: همکاری تجاری میان ایران و سوریه در راستای منافع مشترک دو کشور است. امیدواریم که این همکاری و روابط دوستانه بر توسعه مناسبات تجاری میان دو کشور اثرگذار باشد.

او ادامه داد: من به تجربه دریافته‌ام که اگر به دنبال توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور هستیم، باید رفت‌وآمد تجار به ایران و سوریه بیشتر شود تا تجار و بازرگان‌ها شناخت بهتری از هم داشته باشند؛ این موضوع در روند مبادلات کشورها بسیار اثرگذار است.

تجار سوریه‌ای برای سفر به ایران نیاز به ویزا و روادید ندارند و همین مسئله به توسعه ارتباطات می‌انجامد و ایران خانه ماست و باید برای توسعه روابط اقتصادی تلاش بیشتری داشته باشیم.

در ادامه غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بعد از خوشامدگویی به هیات تجاری سوریه گفت: ارتباط ایران با کشور سوریه، ارتباط متفاوتی است که از صمیمیت فوق‌العاده و اراده محکم مسئولان سیاسی برای توسعه روابط دوجانبه نشأت‌ گرفته است؛ اما هنوز به لحاظ توسعه روابط اقتصادی، نتوانسته‌ایم متناسب با توسعه روابط سیاسی حرکت کنیم.

شافعی ادامه داد: به نظر می‌رسد اتاق‌های بازرگانی دو کشور نیازمند تدوین برنامه راهبردی بلندمدت برای توسعه روابط اقتصادی هستند. در تدوین این برنامه بلندمدت، نیازمند همکاری دولت‌های دو کشور با بخش خصوصی هستیم تا به این برنامه توجه کنند.

البته صرفاً مسئله مبادلات اقتصادی کشور را نباید بر روی مبادله کالا پایه‌گذاری کنیم. آنچه می‌تواند برای توسعه اقتصاد سوریه آینده مطمئنی فراهم کند، کار بر روی مسائل اساسی است که زمینه همکاری میان دو کشور آماده است.

رئیس اتاق ایران در توضیح این موضوع، تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال ظرفیت‌های قابل‌توجهی وجود دارد که یکی مشارکت جدی در بازسازی حوزه‌های مختلف و توسعه صنعتی سوریه است.

در این زمینه ظرفیت قابل‌توجهی برای همکاری وجود دارد که باید این زمینه‌ها را به‌صورت عملی فراهم کنیم. دراین‌ارتباط اتاق‌های مشترک دو کشور می‌توانند به‌عنوان محور اصلی این موارد را مورد توجه قرار دهند.

شافعی در ادامه به برخی از مشکلات تجار اشاره کرد: مشکلاتی مانند حمل‌ونقل زمینی و دریایی و موضوع تعرفه‌های گمرکی جز مسائلی است که اتاق مشترک ایران و سوریه روی آن مطالعاتی انجام داده و می‌تواند پیشنهاد اصلاحی خود را کند.

رئیس اتاق ایران در ادامه این نشست از سفیر سابق و شفق دیوب، سفیر فعلی سوریه در ایران قدردانی کرد و تلاش آن‌ها را عامل مهمی برای توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور عنوان کرد.

بعد از آن محمد ابوالهدی اللحام، رئیس هیات اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه گفت: امکانات و ظرفیت‌های زیادی برای همکاری میان ایران و سوریه وجود دارد که استفاده‌نشده است؛ توجه به این ظرفیت‌ها نیازمند پیگیری است.

سوریه به محصولات تولیدشده در جمهوری اسلامی ایران نیاز مبرم دارد. با توجه به سطح روابط سیاسی میان دو کشور، تمایل داریم که روابط و حجم مبادلات تجاری و اقتصادی توسعه یابد. نقش اتاق‌های بازرگانی دو کشور در جهت بهبود روابط میان دو کشور بسیار مهم است.

رئیس هیات اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه گفت: دو کشور نیاز به توافق‌در زمینه‌هایی مثل مسائل گمرکی دارند؛ تسهیلات بازرگانی و تعرفه گمرکی مورد توجه ما هم است.

دو کشور با تحریم ظالمانه روبرو هستند و همکاری اقتصادی میان دو کشور بسیار مهم است. این همکاری‌ها در اثر تماس‌های مداوم میان بازرگان‌ها و تجار افزایش می‌یابد.

او ادامه داد: در حوزه بازسازی سوریه، دولت تسهیلات زیادی را فراهم کرده که ما می‌توانیم در آینده از نیازهای حوزه بازسازی اطلاع دقیق‌تری به شما بدهیم. فعالان حوزه بازسازی با معافیت گمرکی مواجه خواهند شد.

از طرفی فاصله زیادی میان دو کشور در ارتباط با حمل‌ونقل و راه‌های پرداخت مبادلات وجود ندارد و البته باید به این حوزه‌ها بیشتر توجه شود.

رئیس هیات اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه تأکید کرد: ما لیست نیازمندی‌های خود را در ارتباط با بخش خصوصی به شما اعلام می‌کنیم.

شرکت‌های عمومی و خصوصی سوری زیادی برای همکاری باید ایران آماده هستند و باید تسهیلات لازم در اختیار آن‌ها هم قرار گیرد.

او تصریح کرد: باید با همکاری جدی و سریع، تأخیر گذشته را جبران کنیم و در تماس مستقیم با یکدیگر برای رفع موانع پیش‌رو باشیم تا موانع را برطرف کنیم و راه‌حل‌های لازم را ارائه کنیم.

رئیس هیات اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه به مناطق آزاد سوریه اشاره کرد که قانون سرمایه‌گذاری جدیدی تصویب‌شده است؛ این قانون بهره‌برداری دو طرف از نتیجه سرمایه‌گذاری را تضمین می‌کند.

در این قانون پشتیبانی و حمایت‌های حوزه گمرکی مورد توجه است. امیدواریم اتاق‌های بازرگانی مشترک و دو دولت ایران و سوریه مسیر همکاری‌های تجاری را هموار کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا