کد خبر: 28010022511
بازرگانیتولید و بازرگانیروزنامه

رئیس اتاق ایران و چین: واردات واکسن کرونا از سوی بخش خصوصی گامی جدید در نوکیسه ‌پروری است

رئیس اتاق مشترک ایران و چین معتقد است که واردات و فروش واکسن از سوی بخش خصوصی احتمال کلاهبرداری و دریافت کالای نامرغوب وجود دارد و مسیری جدید در نوکیسه‌پروری در کشور است. این در حالی است که سازمان غذا و دارو در نامه‌ای از بخش خصوصی فعال در حوزه دارو خواست که واردات واکسن کرونا ورود کنند.

واردات با ارز نیمایی انجام می‌شود

محمود نجفی‌عرب در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در مورد واردات واکسن کووید ۱۹ از سوی بخش خصوصی اظهار کرد: بعد از آنکه سازمان غذا و دارو نامه نوشت و از بخش خصوصی که در حوزه دارو فعال هستند خواست که در واردات واکسن کرونا ورود کنند، چند شرکت بخش خصوصی اقداماتی انجام دادند و در نهایت پیشنهادهای خود را نیز به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ارائه داده‌اند و این پروسه در جریان است.

او با تاکید بر اینکه دولت‌ها در اولویت خرید واکسن هستند، تصریح کرد: دولت‌ها بخش زیادی از واکسن را از شرکت‌های تولیدکننده خرید و پیش‌خرید کرده‌اند. طبیعتا اولویت شرکت‌های تولیدکننده واکسن دولت‌ها هستند. از ابتدا نیز بحث این بود که دولت‌ها واکسن کرونا را خریداری کنند کما اینکه از کواکس هم دولت باید خرید می‌کرد.

این عضو اتاق بازرگانی افزود: واکسن در سطح دنیا زیاد نیست تا بتوان به راحتی خرید کرد ولی شرکت‌های بخش خصوصی در این مورد اقدام کرده‌اند اما تا جایی که من اطلاع دارم هنوز از این طریق وارداتی صورت نگرفته است.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: محدودیت‌هایی در این مورد وجود دارد از جمله قیمت و کیفیت. همچنین تعدادی از شرکت‌ها برخی از تعهدات را درخواست می‌کنند که قاعدتا باید وزاتخانه آنها را بررسی و اقدام کند.

او درباره ارز مورد استفاده برای واردات واکسن کرونا گفت: اینکه رئیس‌جمهوری گفت بخش خصوصی با ارز نیمایی واردات انجام دهد، پیرو همان نامه سازمان غذا و دارو است. بنابراین احتمالا واردات واکسن با ارز نیمایی خواهد بود و طبیعتا قیمت تمام شده آن بیشتر می‌شود.

نجفی‌عرب خاطرنشان کرد: باید دید آیا این واکسن‌ها بعد از واردات از سوی دولت خریداری شده و به طور رایگان به مردم عرضه می‌شود یا افرادی علاقه‌مند هستند خودشان بهای واکسن را پرداخت ‌کنند.

عضو هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: اطلاع دقیقی از اینکه مذاکرات با کدام کشورها صورت گرفته ندارم اما اطلاع دارم که در مورد واکسن آسترازنکا که در ایران هم نمایندگی دارد، واکسن اسپونتیک روسیه و واکسن‌های چینی صحبت‌هایی برای واردات بخش خصوصی در جریان است.

این درخواست سازمان غذا و دارو از بخشش خصوصی برای واردات واکسن کرونا در حالی صورت گرفته است که رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین معتقد است که واردات

واردات واکسن از سوی بخش خصوصی منطقی نیست

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در تجارت بین‌الملل شرکت‌های بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف با یکدیگر تعامل و خرید و فروش دارند و این مسئله در رابطه با دارو نیز صدق می‌کند و در تمام نقاط دنیا بخش خصوصی خرید و فروش دارو را پیگیری می‌کنند اما وقتی در رابطه با واکسن کرونا صحبت می‌کنیم، فضا قدری متفاوت می‌شود.

مجیدرضا حریری با بیان اینکه از ابتدای دستیابی به واکسن کرونا و توزیع آن، دولت‌ها نقش محوری را برعهده گرفتند، توضیح داد: امروز سازمان بهداشت جهانی می‌گوید حتی باید به سمتی حرکت کنیم که مدیریت واکسیناسیون کرونا در سطح جهانی نیز واحد شود اما ما توقع داریم در سطح ملی، نوع مدیریت تغییر کرده و بخش خصوصی در آن فعال شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: حتی در کشورهایی مانند ایالات متحده، انگلستان و کانادا که مظهر اقتصاد آزاد و فعالیت بخش خصوصی هستند، در حوزه واکسن، دولتها نقش محوری را ایفا می‌کنند.

این شانس وجود دارد که بخش خصوصی در حوزه‌هایی مانند جابجایی یا تزریق واکسن پیمانکار دولت شود اما اصل موضوع در حیطه مسئولیت و مدیریت دولت است و کسی در آن تردیدی ندارد.

حریری با بیان اینکه اختیار دادن به بخش خصوصی در حوزه‌ای چنین پیچیده با واقعیت‌های اقتصاد ایران ناسازگار است، تصریح کرد: ما در رابطه با اقتصادی صحبت می‌کنیم که در آن دولت در مورد مرغ و تخم مرغ و زولبیا و بامیه در بازار ورود کرده و با قیمت‌گذاری دستوری اجازه فعالیت آزاد به اقتصاد را نمی‌دهد، آنگاه در حوزه‌ای مانند واکسن کرونا که در تمام جهان مدیریت دولتی انجام می‌شود، ناگهان می‌گویند که بخش خصوصی بیاید و واردات کند. این نه با منطق اقتصاد ما می‌خواند و نه با توجه به اوضاع جهانی با واقعیت‌های بین‌المللی سازگار است.

اوبا اشاره به نحوه اختیار دادن دولت به بخش خصوصی در حوزه واکسن کرونا گفت: در صحبت‌های انجام شده حتی مشخص نکرده‌اند که چه شرکتی و تحت چه شرایطی می‌تواند واکسن وارد کند. یعنی مثلا هرکس که با چین مراوده اقتصادی داشت به پرس و جو درباره واکسن افتاده و این از هر نظر اشتباه و حتی خطرناک است.

واکسن موضوعی تخصصی است که با سلامت مردم ارتباط دارد و شرکت‌ها و افرادی باید به آن ورود کنند که تجربه و صلاحیت علمی لازم را داشته باشند در غیر این صورت احتمال کلاهبرداری و دریافت کالای نامرغوب وجود دارد و قطعا در میان مشکلات فعلی ما دیگر به چنین مسائلی در ایران نیاز نداریم.

حریری خاطرنشان کرد: مدیریت واردات باید با دولت باشد و صحبت بر سر اینکه بخش خصوصی واکسن بیاورد و آن را در بازار بفروشد نه تنها ممکن نیست که حتی اگر اجرایی شود نیز گامی جدید در مسیر نوکیسه‌پروری در ایران است.

این ویروس جز با واکسیناسیون همگانی محدود نمی‌شود و در این مسیر فقیر و غنی باید یکسان دیده شوند و این مدیریت دولت در عرصه بهداشت است که کار را اجرایی می‌کند.

روز گذشته هم وزیر بهداشت درباره ورود بخش خصوصی به واردات واکسن بیان کرد: بخش خصوصی الان در حال واردات داروی بیماران خاص است اما واکسن به مراتب پیچیده‎تر از دارو است. واکسن فرآورده حساس و بیولوژیک است و افراد متخصص باید آن را وارد کنند.

وزیر بهداشت با خواندن شعری از سعدی «ندهد هوشمند روشن‌رای به فرومایه کارهای خطیر بوریاباف اگر چه بافنده‌ست نبرندش به کارگاه حریر» افزود: ماست‌فروش‌، سیمان‌فروش و پلاسکو فروش می‌خواهد واکسن بیاورد. من در سازمان غذا و دارو بساط دلالان را جمع کردم.

رئیس سازمان غذا و دارو یکی از افراد  پاکیزه است. باند آن سازمان را پکاندم و باج هم به کسی نمی‌دهیم و به آنها هم گفتم مشغول‌الذمه هستند اگر واکسنی بیاورید که جرات تزریق آن را به زن و بچه خود ندارید. قلم پاهایتان را خرد می‌کنم و بدترین برخوردها را با شما می‌کنم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا