کد خبر: 13109910748
راه و مسکنروزنامه

رئیس اتحادیه مشاوران املاک: فروشندگان مسکن متری ۱۰ میلیون تخفیف می‎دهند، کسی نمی‎خرد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه هم اکنون فروشندگان مسکن چند برابر خریداران هستند اعلام کرد نرخ‎های پیشنهادی در بعضی مناطق بیش از ۱۰ میلیون تومان در هر متر مربع کاهش یافته و خریدار نیست اما می‎بینیم که عده‎ای بساز و بفروش عنوان می‎کنند نرخ‎ها پایین نیامده؛ معلوم است که اینها نفع دارند.

مصطفی قلی خسروی در گفت‎وگو با ایسنا، اظهار کرد: قیمت مسکن در تهران ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته و آمار افت ۱.۱ درصدی را قبول ندارم؛ زیرا من از کف بازار درباره بازار مسکن صحبت می‎کنم.

وی افزود: بعضی بساز و بفروش‎ها یا بخر و بفروش‎ها می‎گویند قیمت‎ها پایین نیامده یا دوباره بالا می‎رود که معلوم است نفع دارند. فروشنده‎ای که تا دو ماه قبل آپارتمانش را متری ۵۵ میلیون نرخ‎گذاری کرده بود، حالا ۴۵ میلیون تومان قیمت گذاشته و کسی نمی‎خرد. آن وقت بعضی سازندگان و فروشندگان می‎گویند قیمت پایین نیامده است. عده‎ای هم به عمد یا غیرعمد با ارائه  بعضی آمارها به آنها کمک می‎کنند. این اشتباه است؛ بگذاریم کسانی که خانه ندارند مقداری نفس بکشند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه تعداد فروشنده‎ها چند برابر خریداران است تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما بعضی افراد دوست دارند قیمت خودرو و خانه شان بالا برود اما در نظر نمی‎گیرند که تورم به سود هیچکس نیست.

خسروی، نیاز کنونی بازار مسکن را آرامش بخشی دانست و گفت: همه مسئولان، فعالان بخش مسکن و مردم باید از ارائه اخباری که التهاب در بازار مسکن ایجاد می‎کند، بپرهیزند. نفع خریداران باید در اولویت باشد. اگر متقاضیان واقعی توان خرید نداشته باشند هیچ سازنده‎ای سود نمی‎کند. خوشبختانه قیمت‎های کذایی محو شده و بازار به سمت ثبات و کاهش قیمت پیش می‎رود.

بازگشت قیمت به آگهی‎ها یعنی بازگشت نرخ‎های کاذب

وی با انتقاد از برخی صحبت‎ها مبنی بر اینکه مجددا قیمت مسکن در سایت‎های اینترنتی قابل مشاهده شود، گفت: از اردیبهشت که دادستانی در اقدامی اصولی و به موقع جلوی درج قیمت مسکن و خودرو در سایت‎ها را گرفت نرخ‎های کاذب به تدریج حذف شد. اما اینکه قیمت مسکن از آن زمان تا کنون بالا رفته ناشی از تاثیرات بازارهای موازی شامل ارز، طلا و حامل‎های انرژی است. نمایندگان مجلس باید تحقیق کنند که علت افزایش قیمت چه بوده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: اینکه فعالان کسب و کارهای مجازی عنوان می کنند درج نکردن قیمت، شفافیت را از بازار می‎گیرد یا از اردیبهشت تا کنون قیمت‎ها بالا رفته، دلشان برای خریداران مسکن نسوخته بلکه فقط بازدید سایت‎های خودشان برایشان اهمیت دارد. اگر قیمت مجددا به سایت‎ها برگردد باید دوباره شاهد نرخ‎های کذایی و آگهی‎های بدون هویت باشیم.

خسروی در بخش دیگری از صحبت‎های خود به ماده ۸۰ قانون نظام صنفی اشاره و خاطرنشان کرد: طبق ماده ۸۰ قانون نظام صنفی، صدور پروانه کسب برای اماکن با کاربری اداری، تجاری و کارگاهی بلامانع است. ما به دفاتر املاک که در اماکن اداری قرار دارند مجوز می‎دهیم و شهرداری مزاحمت ایجاد می‎کند. در سه دوره شهرداری آقایان احمدی‎نژاد، قالیباف و حناچی این قانون اجرا نشده و نمی‎شود.

این در حالی است که هر سه این عزیزان در مجلس، دولت و شهرداری حضور داشته‎اند. انتظار این است که قانون از طرف مسئولان، محترم شمرده شود. شهرداری نباید قانون‎فروشی کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا