کد خبر: 23070049816
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهروزنامه

رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد: حذف تقلب ۲۰ درصدی در پرداخت خسارت بیمه با راه‌اندازی سامانه کروکی الکترونیکی

به گفته رئیس کل بیمه مرکزی، با راه‌اندازی سامانه کروکی الکترونیکی، ۲۰ درصد پرداخت خسارت‌ها که به دلیل تقلب در سوانح و حوادث ساختگی انجام می‌شد، حذف می‌شود.

به گزارش ایبِنا از صدا و سیما، غلامرضا سلیمانی در همایش راه‌اندازی سامانه کروکی الکترونیکی، گفت: در سال ۹۹بیست و پنج‌هزار میلیارد تومان خسارت بیمه شخص ثالث از سوی شرکت‌ها پرداخت شد که متاسفانه ۵ هزار میلیارد تومان آن به دلیل تقلب افراد و تصادف‌های ساختگی پرداخت شد و ما نمی‌توانیم به راحتی این موضوع را کشف کنیم.

او اضافه کرد: اکنون وضع حق بیمه شخص ثالث به طور متوسط یک‌میلیون و ۹۰هزار تومان است که حدود ۴۱درصد آن جزو بخشودگی و تخفیف حساب می‌شود و هرچه تصادف بیشتر باشد مبلغ دریافت حق بیمه بیشتر می‌شود.

 سلیمانی افزود: درصدد هستیم بحث صدور بیمه و کروکی را به صورت الکترونیکی در تمامی‌کشور انجام دهیم که موجب کاهش تقلب و تخلف می‌شود و موجب خواهد شد مقصر و زیان دیده از زمان صدور بیمه تا پرداخت خسارت دیگر نیازی نباشد به شرکت‌های بیمه مراجعه کند و همه این مراحل هوشمندسازی می‌شود.

تردد بیش از ۱۰ میلیون موتورسیکلت بدون بیمه شخص ثالث

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: از ۱۲میلیون موتورسیکلتی که در کشور تردد می‌کند فقط یک میلیون و ۶۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت بیمه شخص ثالث دارد و بیش از ۱۰میلیون موتورسیکلت بدون بیمه است.

سلیمانی در ادامه مراسم رونمایی از سامانه کروکی الکترونیکی افزود: همکاری خوبی بین پلیس و شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی وجود دارد که در تلاش هستیم این همکاری نزدیک‌تر شود، چون موجب خدمات‌دهی بهتر به مردم خواهد شد.

او گفت: پلیس و شرکت بیمه از زمان شروع بیمه تا پرداخت خسارت در کنار یکدیگرند و به نظر می‌رسد در بحث تصادف‌ها و پرداخت خسارت روش‌های سنتی و دستی دیگر جوابگو نیست.

سلیمانی افزود: روش‌های سنتی و دستی موجب تخلف زیاد و تخلف در پرداخت خسارت هم می‌شود.

او اضافه کرد: در تلاش هستیم این روند از زمان صدور بیمه تا پرداخت خسارت به صورت الکترونیکی انجام گیرد و دیگر نیازی به حضور زیان دیده و مقصر نباشد.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: باید خسارت‌ها نیز به صورت الکترونیکی و اینترنتی پرداخت شود.

سلیمانی گفت: هم‌اکنون فعالیت سامانه کروکی الکترونیکی در استان قم به صورت آزمایشی در حال انجام است که دیگر نیاز به گرفتن کروکی از سوی مقصر و زیان‌دیده نیست و موجب می‌شود تقلب و تخلف در این زمینه کم شود.

ایجاد کارگروه شناسایی و مقابله با تقلب در صنعت بیمه

به گفته رئیس کارگروه شناسایی و مقابله با تقلب در صنعت بیمه، کار مناسبی که در سال گذشته در بیمه صورت گرفت موضوع ایجاد کارگروه شناسایی و مقابله با تقلب در صنعت بیمه بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر ترکاشوند درباره کروکی الکترونیکی گفت: قطعا سامانه‌ای که راه‌اندازی شده است یکی از موضوعاتی است که می‌تواند از کروکی‌ها تقلبی و جعلی جلوگیری کند، به طور قطع اگر همه دستگاه‌ها اطلاعات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند از بروز برخی مشکلات جلوگیری می‌شود.

کار مناسبی که در سال گذشته در بیمه صورت گرفت موضوع ایجاد کارگروه شناسایی و مقابله با تقلب در صنعت بیمه بوده است و تاکید وزیر اقتصاد این است که این اقدام به صورت جدی صورت گیرد.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: از موارد دیگر کروکی‌هایی بود که به صورت آنلاین کشیده می‌شود که این کار به صورت جدی انجام شده است و امروز هیچ کروکی جعلی در این سامانه قرار نمی‌گیرد.

تخلفات در این زمینه به صفر می‌رسد

ترکاشوند در ادامه افزود: نمی‌توان گفت تخلفات در این زمینه به صفر می‌رسد، اما از بخش عمده و زیادی از آن جلوگیری می‌شود، موضوعی که بیمه مرکزی پیگیر آن است ایجاد دو سامانه است. یکی از سامانه‌ها ثبت و اعلام تخلفات صنعت بیمه است که این کار در حال شکل‌گیری است و تقریبا در اختیار بیمه مرکزی قرار گرفته است.

کلیه شرکت‌های بیمه اگر اتفاقی در آن‌ها رقم بدهد در این سامانه ثبت می‌شود و در تمام صنعت بیمه این موضوع به اشتراک گذاشته می‌شود تا از این موضوع  همه مطلع شوند.

او در پایان گفت: موضوع بعد سامانه سیستم هوشمند کشف تقلب است که این سامانه نیز در حال ایجاد شدن است در این سامانه یکی از موضوعات مهمی‌که می‌تواند کمک کننده باشد، سامانه‌ای است که از سوی همکاران محترم راه و شهرسازی انجام گرفته است.

مورد بعد که باید گفته شود کارگروهی است که از سوی بیمه مرکزی شکل گرفته است قطعا دراین کار گروه‌ها افراد برون‌سازمانی مانند پلیس راهور، پزشکی قانونی، هلال اهمر و همکاران قوه قضائیه  به بیمه مرکزی کمک خواهند کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا