کد خبر: 100602136898
اقتصادبانک و بیمهروزنامه

رئیس کل بیمه مرکزی خبرداد؛ امضای تفاهمنامه با ۱۱ کشور دنیا

سکینه مهرآیی

رئیس کل بیمه مرکزی از امضای تفاهمنامه همکاری با ۱۱ کشور دنیا علی‌رغم مشکلات و موانع بسیار خبر داد.

به گزارش عصراقتصاد، مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی در نشستی که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، گفت: همه میدانیم که تحریم های ظالمانه ارتباط بین المللی ما را به چند کشور محدود کرده بود اما با حمایتهای دولت و همت مسئولان توانستیم در سال گذشته یازده تفاهم نامه با کشورهای دنیا منعقد کنیم با توجه به اهمیت صنعت بیمه در  حیات و توسعه اقتصادی  کشور قطعا ارتباط با کشورهای دیگر سبب رشد و منفعت های اقتصادی می شود در همین شش ماه اخیر ثابت شد که صنعت بیمه توانمندیهای بالقوه و بالفعل را داراست.

بهزادپور، در این نشست عملکرد بیمه مرکزی را مثبت اعلام کرد و توضیح داد: اهدافی که در سند تحول دولت مردمی تبیین شده است را در قالب صنعت بیمه دنبال کردیم و از این حیث موفق بودیم.

وی افزود: در سال گذشته ۵۰ درصد رشد فروش داشتیم که با توجه به رشد تورم ۱۷۵ همت برآورد می شود در عملکرد چهار ماهه نخست سال جاری هم حدود۶۲ درصد نسبت به سال مشابه رشد داشتیم و در همین چهار ماه ۸۸/۲ همت فروش صنعت بیمه بوده  و ۱۶۲ رشد  درصد در مقایسه با مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ است  تعداد بیمه نامه های صادره در سال قبل ۷۴/ یک میلیون فقره  با ۳۵ درصد رشد ثبت شده  در چهار ماه ابتدایی سال جاری ۲۲/صد هزار فقره  است که ۵/۷ درصد نسبت سال گذشته رشد داشته است تعداد خسارات پرداختی در سال قبل ۶۹ میلیون فقره  بود  نسبت به سال ۱۴۰۰ که تعداد خسارات پرداختی ۵۴ میلیون فقره بود  رشد ۲۶ درصدی داشته این رقم  در ۴ ماه اخیر سالجاری ۲۲/۳۰۰ میلیون فقره است که نسبت به سال قبل در مدت مشابه ۵/۴ درصد کاهش داشته است .

براساس شاخص انحصار در صنعت بیمه در شرکتهایی که در فضای کسب و کار فعالیت دارند و نشان می دهد که هر چه این عدد پایین تر باشد فضای رقابتی بیشتر وجود دارد در سال گذشته ۱۳۴۷ بود  که این رقم به ۱۱۷۱ رسیده است .

مدیر کل بیمه مرکزی افزود:بخش غیر دولتی همزمان با بخش دولتی در حال رشد است افزایش تاسیس شرکتهای جدید و فروش انها موید این گفته است  در سال ۷۲/۹درصد  حق بیمه و  ۷۰/۶ درصد خسارت داشتند حق بیمه انها در ۴ ماه اخیر سالجاری ۷۹/۱ شده است . عملکرد حق بیمه سرانه  از دیگر شاخص های صنعت بیمه است که در سال ۱۴۰۰   ۱/۴ میلیون و در سال ۱۴۰۱ به  دو میلیون و صد هزار رسید .

بهزاد پور گفت: در سال ۱۴۰۰ سرمایه گذاری  ۸۹ همت بود که در سال ۱۴۰۱ به ۱۲۲ همت افزایش یافته رشد ۳۵ درصدی را شاهد بودیم بیمه مرکز طی سالهای خاص ۳۷ همت سرمایه گذاری کرده است.

همچنین در سال گذشته ۶ شرکت جدید تاسیس شد در حالی که در دهه ۹۰ فقط ۴ شرکت جدیدالتاسیس داشتیم  تعداد نمایندگان از ۹۴ هزار به صدهزار افزایش یافت این رقم افزایش را برای ارزیابان و کارگزاران هم داشتیم.

 بیمه مرکزی به سرمایه گذاری تمایل دارد

بهزادپور در ادامه توضیح داد: با تغییر سیاست گذاری و جهت گیری در سرمایه گذاری اولویت‌های اقتصادی کشور را لحاظ کردیم از جمله آنها سرمایه گذاری ها در نهضت ملی مسکن و حمایت از شرکت های دانش بنیان و همچنین فعال کردن پروژه های سرمایه گذاری است. همچنین برخی از پروژه هایی که در راستای خدمات دهی به مردم بود به بهره‌وری رسید مانند کورکی آنلاین که تجهیزات آن از خارج تهیه شد و قسمتی از آن در حال تست عملیاتی است و سوئیچ که اصرار به فعال شدنش داشتیم. موانع بیمه تکافل نیز بر طرف شد.

وی گفت: سالها مشکلات بیمه تکافل به جهت نظری و اجرایی راکد مانده بود توانستیم با مطالعات بین المللی و شورای فقهی مشکلات را حل و به ۴ شرکت ارائه دهیم به تبع شرکتهای دیگر هم از آن استفاده خواهند کرد. مجوز انتشار اوراق بیمه ای  نهایی و اخذ شد و درکل بیمه مرکزی عملکرد مثبتی را در دو سال اخیر داشته است.

در پایان این نشست رییس کل بیمه مرکزی به سولات خبرنگاران پاسخ داد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا