کد خبر: 19070049258
صنعت و معدن

رئیس کل سازمان توسعه تجارت در نشست خبری مطرح کرد: تهاتر نفت با کالا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

زینب غضنفری

رئیس ‌کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه اکنون نفت صادر و در ازای آن فقط کالای اساسی وارد می‌شود، تاکید کرد که تهاتر نفت با تمام کالاهای مورد نیاز کشور با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قابلیت اجرا پیدا می‌کند.

علیرضا پیمان‌پاک دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص تهاتر کالا اظهار کرد: آیین‌نامه اصلاح ضوابط تجاری و ارزی برای تسهیل قوانین تجاری ابلاغ شده که یکی از بخش‌های آن تهاتر کالای صادراتی است.
او تصریح کرد: بر اساس این آیین‌نامه صادرات کالایی انجام می‌شود، اما به دلیل سخت بودن سیستم انتقال ارز، بازگرداندن ارز آن امکان پذیر نیست، در این شرایط، صادرکننده می‌تواند در ازای ارز، محصولات مورد نیاز کشور را بدون سقف و سابقه وارد کند که این روند صادرات در اوضاع فعلی را توجیه‌پذیر می‌کند.
رئیس ‌کل سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: تهاتر صادرات نفت عمدتا با کالاهای اساسی صورت می‌گیرد؛ زیرا امکان تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی نفت با دیگر محصولات سخت است.
او با بیان اینکه در یک ماه گذشته این تهاتر با واردات نهاده‌های دامی، کنجاله سویا، روغن و گندم انجام شده است، تصریح کرد: در صورتی که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، زمینه برای تهاتر صادرات نفت با تمام کالاهای مورد نیاز کشور فراهم می شود.

 توسعه صادرات در گرو رونق تولید

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با خاطرنشان کردن تاکیدات رئیس‌جمهوری برای تجارت با همسایگان ایران تصریح کرد: این موضوع جزو اولویت‌های کشور قرار گرفته، اما عملیاتی کردن آن به رونق تولید گره خورده است.

پیمان‌پاک با بیان اینکه اکنون بسیاری از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی تعطیل یا نیمه‌فعال هستند، یادآور شد: تورم ادامه‌دار سال‌های اخیر که موجب کاهش قدرت خرید مردم شده است را نمی‌توان در کوتاه‌مدت تغییر داد، اما به مرور با اتکا به بازار داخلی می‌توانیم شاهد رونق جدی در تولید و سپس صادرات باشیم.

او با با بیان اینکه توسعه صادرات با اولویت‌بندی و پشتیبانی سرعت می‌گیرد، تاکید کرد: ایجاد منابع ارزی از طریق توسعه صادرات غیرنفتی باعث می‌شود تا دولت، بازار ارز، تامین مواد اولیه و نهاده‌های تولید را تثبیت کند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه قوانینی برای وضع لجستیکی، ارتباطات سیاسی با کشورها، توسعه بازار و حجم صادراتی در حال تدوین است، اظهار کرد: برخی از کشورهای همسایه به همراه کشورهایی مانند هند، چین و آفریقا در اولویت ایجاد مسیرهای تجاری قرار دارند و نوع کالا و میزان صادرات آن حساب شده است تا زمینه برای توسعه تجارت با کشورهای هدف فراهم شود.

پیمان‌پاک تاکید کرد: در افق چهار سال آینده میزان افزایش صادرات، الزامات لجستیکی، اوضاع بانکی، تعرفه‌ها، قراردادهای تجاری، اصلاح ساختار صادرات، شبکه رایزنان بازرگانی با استفاده از منابع محلی، اعزام هیات‌های تجاری و اصلاح ساز و کار تجاری برنامه‌ریزی است.

او همچنین از پیشنهاد زنجیره تامین بین‌المللی وزارت صنعت برای توسعه تجارت خبر داد و گفت: در این برنامه مقرر شده است تا صادرات انجام شود و در صورتی که کشور هدف کالایی برای تامین نیازهای وارداتی ایران نداشته باشد، محصولاتی با ارز صادراتی از آن کشور خریداری و به مقصد ثالث صادر شود تا بتوانیم کالای مورد نیاز کشور را از این طریق تامین کنیم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: مذاکراتی با کشور سریلانکا در این خصوص انجام شده است که با ارز صادراتی کالاهای ایرانی چای از این کشور خریداری و به کشور ثالث ارسال شود تا از کشور سوم بتوانیم کالای مورد نیاز ایران را تامین کنیم.

پیمان‌پاک با بیان اینکه برخی منابع ارزی از طریق بانک‌های محلی مورد تایید کشورهای هدف بازگردانده می‌شوند، اظهار کرد: همکاری سازمان توسعه تجارت، وزارت صنعت، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه فرصت تاریخی است که موجب می‌شود، به هدف رشد ۳۵ میلیارد دلار صادرات تا سال ۱۴۰۴ دست پیدا کنیم.

با طرح جرم‌انگاری بازنگشتن ارز صادراتی مخالف هستیم

در ادامه این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از پروژه‌های زیرساختی برای افزایش صادرات ارز است، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی طرحی را با نام جرم انگاری عدم بازگشت ارز صادراتی پیشنهاد کرده است که می‌تواند مشکلات فراوانی را به دنبال داشته باشد و با توسعه صادرات تناقض دارد.

او با تاکید بر اینکه سازمان توسعه تجارت با تصویب این طرح مخالف است،  گفت: مراتب اعتراض خود را به کمیسیون‌های مربوطه در این خصوص اعلام کرده‌ایم؛ زیرا نباید با استفاده از قوه قهریه با صادرکنندگان برخورد کرد.

پیمان‌پاک درباره کارگروه ارزی سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: مشکلات صادرکنندگان در خصوص بازنگرداندن ارز در این کارگروه بررسی و طی جلساتی برای رفع آن و تعیین مدت زمان جدید اقدام می‌شود که تهاتر یکی از این راهکارها است.

افزایش تعداد رایزن‌ها
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ادامه داد: امسال تعداد رایزن‌ها را به ۱۰ رایزن افزایش خواهیم داد و ممکن است، رایزن‌ها را از کشورهایی که برای ما اولویت ندارند به کشورهایی که اولویت دارند، منتقل کنیم.
در پایان او بیان کرد: رایزن‌ها باید طبق برنامه‌های ما پیش بروند و از همه مهم‌تر اینکه رایزن باید از کشوری که در آن ماموریت دارد، شناخت داشته باشد و در کنار رایزن‌ها ما باید توسعه و فعال‌سازی مراکز را نیز جلو ببریم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا