کد خبر: 10070048422
بازرگانیتولید و بازرگانی

رئیس کنفدراسیون صادرات: قوانین ۳ سال گذشته بازنگری شود

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: بازنگری در قوانین ۳ ساله گذشته در حوزه تجارت و صادرات موضوع مهمی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش مهر، محمد لاهوتی در نشست هم‌اندیشی رؤسای اتاق‌های بازرگانی و جمعی از صادرکنندگان با وزیر صمت، اظهار کرد: از سال ۹۷ به بعد علی رغم افزایش نرخ ارز که باید خود را در افزایش صادرات نشان می‌داد با بخشنامه‌های خلق الساعه باعث کاهش صادرات غیرنفتی شد و کشور از این فرصت مهم محروم شد.

برای جلوگیری از سلب این فرصت‌ها باید نگاه‌های گذشته اصلاح شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: رسیدگی به موضوع استرداد مالیات بر ارزش افزوده بسیار مهم است زیرا این فرایند نزدیک یک سال طول می‌کشد صورت گیرد و در این مدت مبالغ هنگفتی از صادرکنندگان فریز می‌شود در حالی که همین افراد باید تسهیلات ۲۷. ۲۸ درصدی از بانک‌ها بگیرند.

اختلاف نرخ ارز آزاد و نیما معضل مهم صادرکنندگان کوچک و متوسط است

رفع این مشکل به بازگشت نقدینگی و بهبود وضعیت تولید و صادرات کمک می‌کند.

وی ادامه داد: بازنگری در قوانین ۳ ساله گذشته دیگر موضوع مهمی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

لاهوتی گفت: اختلاف نرخ ارز آزاد و نیما معضل مهم صادرکنندگان کوچک و متوسط است که موجب شده نتوانند ارز خود را به سامانه عرضه کنند. تعدیل نرخ ارز آزاد و نیما را حل کنید.

اعلام لیست مشخصی برای ارز حاصل از صادرات نیز الزامی است

وی افزود: ابلاغیه ۱۷۷ که صادرات در مقابل واردات و واگذاری ارز حاصل از صادرات به واردکنندگان را مورد توجه قرار داده بعد از ۳ سال ابلاغ شد اما به سهولت اجرا نمی‌شود.

طبق این ابلاغیه باید ظرف ۴۸ ساعت ارز تأیید می‌شد اما الان ماه‌ها طول می‌کشد. رفع این مشکل به بازگشت ارز صادراتی کمک زیادی می‌کند.

لاهوتی گفت: اعلام لیست مشخصی برای ارز حاصل از صادرات نیز الزامی است. الان لیست ۳ هزار قلم اعلام شده درحالیکه اگر به کل کالاهایی که ثبت سفارش دارند تعمیم داده شود می‌تواند مشکل رفع تعهد ارزی را حل کند زیرا در این صورت به سهولت می‌توان ارز را در اختیار واردکننده گذاشت و وزارت صمت نیز با ابزار ثبت سفارش نظارت کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا