کد خبر: 19060045584
بانک و بیمهروزنامهعدالت و رفاه اجتماعی

راز رابطه عاشقانه بیمه‌ های تکمیلی با نسخه‌ های کاغذی

بیمه‌های تکمیلی می توانند از طریق سایت تأییدیه بیمه‌شده را بگیرند اما برخی از شعب و کارمندان این بیمه‌ها حاضر نیستند چنین زحمتی را به خود بدهند. مشاور فنی مدیر پروژه نسخه الکترونیک سازمان تامین اجتماعی می‌گوید اگر مردم  مطالبه‌گری کنند بیمه های تکمیلی نیز مجبور میشوند نسخه های الکترونیک را هم بپذیرند

اکرم رضائی‌نژاد

با حذف دفترچه ‎های بیمه و روش جدید پذیرش بیماران در مراکز درمانی و مطب پزشکان به صورت الکترونیک، بیمه شدگان با مشکلات متعددی روبه‌رو شده اند که یکی از آنها نپذیرفتن نسخه‎ های الکترونیکی از سوی بیمه های تکمیلی است.

چند سال پیش بود که  اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی برای نخستین بار درمطب پزشکان طرف قرارداد تامین اجتماعی راه‌اندازی شد.

اما اجرای کامل این طرح از اسفند ۹۷ کلید خورد و به مرور زمان به شهرهای دیگر نیز توسعه یافت تا جایی که چاپ و عرضه دفترچه جدید تأمین اجتماعی از اول اسفند ۹۹ در همه شعب و کارگزاری‌های سراسر کشور متوقف شد.

بنا بر اعلام سازمان تامین اجتماعی، سامانه نسخه الکترونیک در دسترس همه مراکز درمانی طرف قرارداد است و پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه نسخه الکترونیک سازمان به نشانی ep.tamin.ir  و دریافت نام کاربری، برای انجام امور مربوط به نسخه‎ نویسی الکترونیک اقدام کنند.

به گفته مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، بیمه‌شدگان و بازنشستگان این سازمان با اتمام صفحات دفترچه، نیازی به دریافت دفترچه جدید ندارند و با ارائه کارت ملی می‌توانند به پزشکان و مراکز درمانی اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد تأمین اجتماعی سراسر کشور مراجعه کنند.

بنابر اظهارات او، در صورت ممکن نبودن یا تمایل نداشتن به استفاده از سامانه نسخه الکترونیک، پزشکان می‌توانند نسخه بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی را در سرنسخه بنویسند و سرنسخه پزشکان اعتباری مشابه با صفحات دفترچه‌های کاغذی خواهد داشت.

اما این طرح از زمان اجرا با مشکلاتی روبه رو شده است از جمله اینکه برخی از بیمه های تکمیلی به بهانه اینکه بیمه‌شده باید اصل نسخه را ارائه دهد از پرداخت هزینه‎ها خودداری می‎کنند.

دکتر انزلی، مسئول فنی داروخانه انزلی، واقع در خیابان شریعتی تهران، در این باره می‎گوید: «مردم اکثرا بیمه‎های تکمیلی دارند که می‎خواهند هزینه‎های دارو و نسخه‎هایشان را از آن بگیرند اما در این طرح، بیمه ‎شدگان در این مورد مشکل دارند چون بیمه ‎های تکمیلی اصل نسخه را از بیمار درخواست می‎کنند در حالی که در این طرح اصل نسخه‎ای وجود ندارد چون طرح این بود که نسخه‎های کاغذی جمع شود‌.»

او ادامه می‏دهد: «بیمه تکمیلی می‎تواند از طریق سایت، تأییدیه بیمه‌شده را بگیرد چون همه می‌توانند وارد سایت بشوند و دسترسی به سایت بیمه برای همه باز است اما بیمه‎های تکمیلی این زحمت را به خودشان نمی‎دهند که از طریق سایت تأییدیه بگیرند و متاسفانه این مسأله باعث بروز مشکل و نارضایتی مردم می‎شود.»

مسئول فنی داروخانه انزلی می‌افزاید: «سازمان تامین اجتماعی باید در ابتدای طرح بین بیمه ها و پزشکان هماهنگی به وجود می‎آورد که متاسفانه این کار خیلی ضعیف انجام شد. به هر حال اگر قرار باشد این‌گونه پیش برود زمان زیادی طول می‎کشد تا این طرح تکمیل شود و بین بیمه ها و پزشکان جا بیفتد.»

بتول مهرشاد، مشاور فنی مدیر پروژه نسخه الکترونیک سازمان تامین اجتماعی، نیز در این باره به عصر اقتصاد می‎ گوید: «برای اینکه بیمه‎ های تکمیلی برای فراخوانی نسخ الکترونیک مشکلی نداشته باشند و دیگر نیازی به نسخه کاغذی نباشد، سرویسی الکترونیکی از سمت سازمان تامین اجتماعی به بیمه مرکزی ارائه شده است و بیمه هایی مثل بیمه آتیه‎ سازان و دی و … سامانه‎ های آن را پیاده‎سازی کرده‎اند یعنی از سمت بیمه مرکزی ابلاغ شد که این کار را انجام دهند و آنها هم انجام داده‎اند.»

مشاور فنی مدیر پروژه نسخه الکترونیک سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه سامانه‎ های لازم راه‎اندازی شده و در دسترس است، می‎افزاید: «اینکه برخی بیمه‎های تکمیلی هنوز نسخه کاغذی را دریافت می‎کنند، اقدامی سلیقه ‎ای است بیمه مرکزی هم همچنان تلاش می‎کند تا بیمه‎های تکمیلی طبق ابلاغیه‎ای که دریافت کرده‎اند نسخهه های الکترونیک را بپذیرند. عملا مانعی برای این پذیرش نیست.

قبلا نسخه های کاغذی را دریافت می‎کردند و حالا در سامانه خودشان می‎ توانند اطلاعات بیمار را وارد و نسخه الکترونیک را دریافت کنند. بنابراین از لحاظ فنی مشکلی وجود ندارد.

درخواست‎هایی هم از سوی بیمه‎های تکمیلی مطرح شده بود مثل داشتن فیلدهای اطلاعاتی اضافی که سازمان تامین اجتماعی آنها را تامین کرد.»

او ادامه می‎دهد: «به این ترتیب برای اجرای ابلاغیه بیمه مرکزی مبنی بر پذیرش نسخه‎های الکترونیک از سوی بیمه‎های تکمیلی مانعی وجود ندارد و اگر اجرا نمی‎شود دلایل آن چند مورد بیشتر نیست: اگر در شعبه ‎های استان‎هاست شاید هنوز سامانه به‌روز نشده، یا به‌روزرسانی شده اما آموزش‎های لازم داده نشده است، یا اینکه همه اینها انجام شده باید فرهنگسازی شود.»

مهرشاد با تاکید بر لزوم ارائه آموزش به کارمندان شعب بیمه تکمیلی اظهار می‎کند: «آموزش‎های لازم از سوی مراکز بیمه‎های تکمیلی به شعب داده شده است. هر بیمه تکمیلی خودش باید به صورت متمرکز عمل ‌کند و به شعبش ابلاغ کند که این کار را انجام دهند.»

او می‎ گوید: «در کل باید مطالبه ‎گری مردم بیشتر شود تا بیمه های تکمیلی خود را موظف به انجام این امور بدانند. با مطالبه مردم این فرهنگسازی انجام می‎شود و بیمه های تکمیلی نیز مجبور می‎شوند که نسخه ‎های الکترونیک را هم بپذیرند.»

مشاور فنی مدیر پروژه نسخه الکترونیک سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان می‌کند: «از سوی دیگر هر بیمه‌شده یا بازنشسته پیش از مراجعه به مراکز پزشکی می‌تواند استحقاق درمان خود را از طریق سامانه eservices.tamin.ir یا کد دستوری #۱۶۶۶* دریافت کند و در صورت دسترسی نداشتن به اینترنت، پزشکان و بیمه‌شدگان می‌توانند با مراجعه به کد دستوری #۱۴۲۰*۴* از استحقاق درمان مطلع شوند. بنابراین بیمه‎شده می‎تواند سوابق خود را مشاهده کند. اگر بیمه شده‎ای که به یکی از بیمه‎های تکمیلی مراجعه می‎کند و بیمه‎گر می‎گوید که استحقاق نداری، بگوید من خودم در سامانه چک کرده‎ام و مستحق هستم، بیمه‎گر مجبور می‎شود که کار را انجام دهد.»

او  درباره همکاری بیمه های تکمیلی در طرح نسخه نویسی الکترونیک بیان می ‎کند: «اغلب بیمه هایی که تحت نظر بیمه مرکزی هستند نسخه‎های الکترونیک را می‎پذیرند. بیمه آتیه سازان حافظ هم که زیرمجموعه بیمه مرکزی نیست در این زمینه همکاری خوبی دارد.»

مهرشاد با یادآوری وجود سامانه ثبت شکایات اظهار می کند: «سامانه ۴۰۲۰ برای ثبت شکایات و رسیدگی است و مردم می‎توانند مشکلات، انتقادات و شکایات خود را در این سامانه ثبت کنند تا به آنها رسیدگی شود.

به مواردی که در ارتباط با حذف دفترچه اعلام شده است کمتر از دو تا سه روز رسیدگی می‌شود و نتیجه آن به اطلاع شخصی که اعلام شکایت کرده است، می‌رسد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا