کد خبر: 301101121146
اخبار شرکت هابخش خصوصیشرکت هافناوری اطلاعات و ارتباطات

رتبه برتر «همراه اول» در شاخص‌های عملکردی

زینب غضنفری

گزارش شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در دوره پاییز ۱۴۰۱ منتشر شد که نشان می‌دهد، مشترکان تلفن همراه با رشد ۷.۲ درصدی در مقایسه با پاییز ۱۴۰۰ به بیش از ۱۴۵.۶ میلیون مشترک رسید. مشترکان تلفن ثابت نیز ۰.۱۲ درصد افزایش یافت و در عدد ۲۹.۳ میلیون مشترک ایستاد. به این ترتیب، مشترکان پهن باند سیار و ثابت به ترتیب ۱۱.۴ و ۱.۷ درصد بیشتر از پاییز سال قبل بوده است.

به عبارتی، مشترکان اینترنت سیار رشد داشته و نزدیک به ۱۱ میلیون مشترک جدید به شبکه سیار افزوده شده است. با افزایش تعداد مشترکان پهن‌باند سیار به بیش از ۱۰۲.۳ میلیون، ضریب نفوذ اینترنت سیار از ۱۲۰ درصد فراتر رفت؛ در حالی که ضریب نفوذ اینترنت ثابت اندکی بیش از ۱۳ درصد است.

در این میان، سهم شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) از مشترکان پهن باند سیار بیش از سایر اپراتورهاست؛ بدین ترتیب که همراه اول با ۵۴.۵ میلیون مشترک، سهم ۵۳ درصد را از آن خود کرده و از نظر میزان مصرف دیتا نیز ۴۰ درصد بازار را در اختیار دارد.

علاوه بر آن، میزان خطوط فعال دائمی‌تلفن همراه در همراه اول بسیار بیشتر از سایر اپراتورهاست و روند آن طی فصول سالیان اخیر همواره صعودی بوده است و بازار خطوط دائمی ‌را به نوعی به نام خود ثبت زده است. به طور کلی، این شرکت با حمایت از ۷۷.۴ میلیون مشترک، سهم ۵۳ درصدی از بازار مشترکان فعال تلفن همراه را در اختیار دارد.

بر اساس گزارش شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، همراه اول در زمینه پوشش جمعیت روستایی بسیار عالی عمل کرده و به نوعی می‌توان گفت که روستاهای کشور را تحت پوشش خود قرار داده است؛ بدین ترتیب که بالغ بر ۴۵ هزار روستا تحت پوشش همراه اول هستند در حالی که ایرانسل و رایتل مجموعه نیمی‌از این میزان را پوشش می‌دهند. از سوی دیگر، در بیش از ۸۲ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور ارتباط مردم از طریق همراه اول به طور کامل میسر است.

از این نکته نیز نباید گذشت که مالک نیمی‌از سایت‌های فیزیکی فعال شبکه ۴G تلفن همراه در کشور، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) است و این شرکت بیش از ۱۱.۸ میلیون مشترک ایرانسل و رایتل را میزبانی می‌کند.

در سه ماهه پاییز سال جاری بالغ بر ۸۰.۷ میلیارد دقیقه مکالمه صورت گرفت و متوسط مکالمه ماهانه به ازای هر کاربر ۱۸۵ دقیقه می‌شود که از این میزان، ۶۶ درصد سهم همراه اول بود.

در این مدت، کل پیامک‌های شبکه سیار بیش از ۱۰۰.۶ میلیارد (متوسط ۲۳۰ پیامک ماهانه به ازای هر کاربر) بود و در این شاخص نیز باز هم همراه اول یکه‌تازی می‌کند و ۸۱ درصد پیامک‌های رد و بدل شده بین مشترکین، از طریق سیمکارت‌های این شرکت بوده است.

اگر شاخص‌های کیفیت شبکه سیار را بررسی کنیم، مشخص می‌شود که شرکت همراه اول عملکرد قابل قبولی داشته و ضمن آن که در شاخص سرعت انتقال داده مشترکان در نسل چهارم (۴G) بهتر از سایر اپراتورها عمل کرده، میزان برقراری موفقیت‌آمیز سرویس داده ۴G حدود ۹۹.۸ درصد است.

در نهایت، باید اذغان داشت که همراه اول همچنان جزو شرکت‌های شاخص و برتر کشور در صنعت ارتباطات به شمار می‌رود و آثار مثبت این عملکرد مطلوب، همواره در صورت‌های مالی به نمایش درآمده است. بنابراین، با توجه به گزارش اخیر و روند رو به رشد درآمدزایی شرکت در سال جاری بیش از پیش از این شرکت خواهیم شنید و با در نظر گرفتن افزایش سرمایه اخیر، برآورد سهامداران و سرمایه‌گذاران بر آن است که قیمت واقعی سهام «همراه» بیش از قیمت‌های کنونی است و ارزش بازار این شرکت حتی با اعمال افزایش سرمایه در جریان، در ارقام کنونی منطقی است.

 

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا