کد خبر: 09060044363
اقتصاداقتصاد کلانروزنامهصفحه یک

ردپای کمبود تراشه‌های رایانه‌ای در رساندن آلمان به بالاترین تورم ربع قرن اخیر

اقتصاددانان انتظار دارند قیمت مصرف‌کننده در بزرگترین اقتصاد اروپا طی ماه‌های آینده همچنان افزایش یابد، زیرا بر اساس برخی پیش‌بینی‌ها نرخ  تورم می‌تواند به ۵ درصد برسد.

تورم در آلمان در ماه آگوست همچنان رو به افزایش بوده است و اداره آمار فدرال این کشور روز دوشنبه اعلام کرد که بر اساس محاسبات اولیه، قیمتها ۳.۹ درصد افزایش یافته است.

این بالاترین تورمی است که کشور در ربع قرن اخیر ثبت کرده است. آخرین باری که تورم سالانه بیشتر از این بود در دسامبر (آذر) ۱۹۹۳ بود که ۴.۳ درصد بود.

مطالب پیشنهادی

قیمت مصرف‌کننده در بزرگترین اقتصاد اروپا ماه‌ها در حال افزایش بوده است. این افزایش قیمت از افزایش قیمت انرژی، مواد غذایی و همچنین حذف کاهش مالیات بر ارزش افزوده که هدف آن کاهش آثار اقتصادی کووید ۱۹ بود، ناشیمی‌شود.

همه‌گیری کرونا طی سال گذشته منجر به افزایش مصرف داخلی شده است. کاهش مالیات بر ارزش افزوده از اول ژوئیه (خرداد) تا ۳۱ دسامبر (دی) ۲۰۲۰ اعمال شد.

اقتصاددانان انتظار دارند قیمت مصرف‌کننده در ماه‌های آینده همچنان افزایش یابد و برخی نرخ تورم را تا ۵ درصد پیش‌بینی می‌کنند. اما آنها آن را یک پدیده موقتی می‌دانند.

کریستین ولک، اقتصاددان ارشد بخش وام KfW، به خبرگزاری فرانسه گفته است: «افزایش فعلی تورم به احتمال زیاد موقت خواهد بود.»

به گفته او، بازگشت به هدف تورم ۲درصد بانک مرکزی اروپا (ECB) محتمل است، اما هشدار داد که کمبود اجزای کلیدی مانند تراشه‌های رایانه‌ای می‌تواند «بر کیف پول» مصرف کنندگان تأثیر بگذارد. زیرا شرکت‌ها به احتمال زیاد با افزایش قیمت این دوره را پشت سر بگذارند.

آیا این افزایش قیمت موقت است؟

تورم بیشتر، به معنی افزایش قیمت‌ها در هر اقتصاد است که قدرت خرید مصرف‌کنندگان را تضعیف می‌کند. به عبارت دیگر، با پول موجود در جیب شما خرید کمتری می شود انجام داد.

در مورد تورم بیش از حد، قیمت‌ها ۵۰ درصد یا بیشتر در ماه افزایش می‌یابد. در دهه ۱۹۲۰، تورم شدید در آلمان اقتصاد را ویران کرد و به بی‌ثباتی سیاسی انجامید که یادآور دوره حکومت نازی‌ها بود. اما بانک‌های مرکزی می‌گویند افزایش فعلی قیمت‌ها نتیجه اختلالات موقت اقتصادی در جهان است که ناشی از ویروس کروناست.

زنجیره‌های عرضه در ابتدا با سقوط شدید تقاضا و سپس بازگشت سریع آن به هم خورده است و قیمت‌ها را  ناپایدار کرده است.

آنها استدلال می‌کنند که عوامل افزایش قیمت با عادی شدن اقتصاد جهانی، بازگشت مشاغل آسیب‌دیده به ظرفیت کامل و حل مسئله زنجیره تامین از بین می‌روند. اما دیگران باور نمی‌کنند. آنها هشدار می دهند که تورم بالا ممکن است بیش از آنچه بانک‌های مرکزی در حال حاضر تصور می کنند ادامه یابد.

آیا تورم خوب است یا بد؟

بسیاری از اقتصاددانان از تورم کم تا متوسط در حدود ۲درصد در سال حمایت می‌کنند. اما وقتی تورم از این رقم تجاوز می‌کند، برخی سود می‌برند و برخی دیگر ضرر می‌کنند.

بریژیت گرانویل، استاد اقتصاد در دانشگاه کویین مری لندن، در ماه جولای به دویچه وله گفت که تورم معمولاً زمانی مشکل محسوب می شود که بیش از ۵ درصد باشد.

اگر تورم باعث کاهش ارزش پولی یک کشور شود، می تواند به نفع صادرکنندگان باشد؛ زیرا منجر به مقرون به صرفه‌تر شدن فروش کالاهای آنها با واحدهای پولی دیگر می‌شود.

افرادی که ارزش دارایی‌های خود را با ارز خاصی تعیین می‌کنند. ممکن است مایل به دیدن تورم باشند؛ زیرا قیمت دارایی‌هایشان مانند اموال یا کالاها را افزایش می‌دهد.

تورم همچنین می‌تواند حاشیه سود را افزایش و ارزش بدهی‌ها را به صورت واقعی کاهش دهد. کاهش ارزش بدهی به نفع وام گیرندگان است؛ زیرا ارزش بدهی‌های معوق آنها با تورم تعدیل می شود.

با این حال، تورم بیشتر به پس اندازکنندگان آسیب می‌رساند زیرا قدرت خرید پولی را که پس انداز کرده اند از بین می برد.

افرادی که دارایی‌هایی مرتبط با واحد پولی دارند، مانند پول نقد یا اوراق قرضه، ممکن است تورم را دوست نداشته باشند؛ زیرا ارزش واقعی دارایی‌های آنها را از بین می برد.

منبع: دویچه وله

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا